افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

آیا بورس در مسیر محرک های جدید قرار دارد؟

  • کد خبر : 288113
آیا بورس در مسیر محرک های جدید قرار دارد؟

رکنا – دنیای اقتصاد نوشت: دو روز اول هفته دوم خرداد در حالی زنگ پایان عملیات را به صدا درآورد که نماگرهای اصلی بازار در سایه رویدادها و ریسک های مختلف روزهای کاهشی فزاینده ای را ثبت می کنند. در همین حال، گفتنی است به بمباران بازار با اخبار مثبت مختلف منجر به افزایش قیمت […]

رکنا – دنیای اقتصاد نوشت: دو روز اول هفته دوم خرداد در حالی زنگ پایان عملیات را به صدا درآورد که نماگرهای اصلی بازار در سایه رویدادها و ریسک های مختلف روزهای کاهشی فزاینده ای را ثبت می کنند. در همین حال، گفتنی است به بمباران بازار با اخبار مثبت مختلف منجر به افزایش قیمت دلار نیما تا مرز 42 هزار تومان و گرم شدن تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های خودروسازی شد. اگرچه فاصله بین دلار نیما و دلار بازار آزاد از هفته گذشته کاهش یافته است، اما فاصله این دو نرخ همچنان به اندازه ای است که بازار از افزایش قیمت دلار نیما به سطوح بالاتر از نرخ های فعلی بهره مند شود. از سوی دیگر، اخبار مربوط به تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های اقتصادی که در گردباد حوادث نیمه دوم سال گذشته از بین رفت، اکنون توانسته فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهد. برای تسریع در اجرای این مشوق جدید، قرار است امروز جلسه سران قوا برگزار شود.

امیرمحمد بختیاری: بیش از شش ماه است که الزام تجدید ارزیابی شرکت های بزرگ مطرح شده است. این خبر که می توانست محرک خوبی برای معاملات بورس باشد، در سایه چندین خبر منفی گم شد اما گفته می شود در روزهای آینده سران سه قوه تصمیم به تسریع در افزایش ارزش گذاری خواهند گرفت. از شرکت های خودروسازی در شرایط تورمی، به روز رسانی صورت های مالی اقدام مهمی برای افزایش شفافیت بازار سهام است. چیزی که می تواند امید را در بازار افزایش دهد.

در دو روز اول هفته دوم خرداد ماه پایان معاملات در حالی اعلام شد که نماگرهای اصلی بازار روزهای کم نوسان را به ثبت رساندند. این در حالی است که سه شاخص عمده بازار در روز یکشنبه قرمز بودند و افت ارتفاعی جزئی را ثبت کردند. این در حالی است که دماسنج اصلی بازار سرمایه 0.31 درصد کاهش یافت و در پایان ساعات معاملات روز یکشنبه در سطح 2 میلیون و 87 هزار واحد قرار گرفت. افت 6 هزار و 393 واحدی شاخص کل در حالی رخ داد که نتیجه صعود و نزول دماسنج اصلی بازار در دو روز ابتدایی هفته 0.08 درصد مثبت بود. همچنین نماگر متعادل با افت 0.45 درصدی در سطح 681 هزار و 628 واحد قرار گرفت و در دو روز ابتدایی هفته جاری 0.54 درصد نتیجه منفی را نشان داد. این در حالی است که شاخص کل فرابورس که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت انواع سهام فرابورس است، حدود 0.62 درصد رشد کرد و در نهایت در سطح 22 هزار و 562 واحد به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات خرد روز یکشنبه بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم در بازار می شود به 2 میلیارد و 113 میلیون تومان رسید. همچنین 237 میلیارد تومان پول واقعی از بازار خارج شد. این در حالی است که سه نماد «شپنا»، «شبندر» و «بوعلی» بیشترین تأثیر را بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و نمادهای «شگویا»، «هرمز» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را داشتند. بر شاخص کل بورس همچنین «شستا»، «خودرو» و «ذوب» سه نماد پرمعامله در یکشنبه بازار بودند. پس از یک سال صعود و فتح قله 2 میلیون و 535 هزار واحدی، فضای بازار راکد مانده است. بازار کم توان در سال گذشته در معرض ریسک های مختلف سیستماتیک و غیرسیستماتیک قرار داشت و با وجود اینکه در این مسیر محرک های غیرموثر مختلفی به بازار تزریق شده است، هنوز جهت گیری بازار مشخص نیست. از هفته گذشته افزایش قیمت دلار نیما تا مرز 42 هزار تومان و تقویت تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های خودروسازی فضای بازار را تاریک کرده است. اگرچه بازار توجه چندانی به انتشار چنین اخباری ندارد، اما هرگونه جدیت در دستیابی به این اهداف می تواند بازار ضعیف این روزها را تقویت کرده و شرایط مساعدتری را برای سرمایه گذاری فراهم کند.

بازار از دیدگاه کارشناسان

احمد اشتیاقی; کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار در دو روز ابتدایی هفته را اینگونه توصیف کرد: در دو روز ابتدایی هفته جاری اخبار مختلفی از نامزدهای ریاست جمهوری، تغییر نرخ سود و تداوم کاهش دامنه نوسانات منتشر شد. . در بازار سهام جهت بازار تغییر کرد. اما اگر وضعیت ریسک حاکم بر بازار تغییر نکند. افزایش شدید شاخص های اصلی بورس را نمی توان انتظار داشت. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید گفت تا زمانی که در برخی سیاست های اقتصادی تغییراتی ایجاد نشود، بازگشت بازار به مدار صعود و فتح قله های گذشته واقع بینانه نخواهد بود. همچنین با توجه به ابلاغیه اخیر بانک مرکزی به بانک ها مبنی بر حداکثر سود سپرده 20.5 درصدی، این اقدام می تواند بازارها را از رکود خارج کرده و نرخ تامین مالی بنگاه های اقتصادی و سردرگمی بازارهای مالی را کاهش دهد. با در نظر گرفتن نرخ تورم 20 درصدی که مسئولان برای سال جاری هدف گذاری کرده اند، می توان نرخ 25 درصدی را برای نرخ سود سپرده در نظر گرفت.

در صورتی که هدف اصلی سیاست گذار نرخ مذکور باشد، با حذف نرخ سود بدون ریسک از نرخ های جاری بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه، از چنین اقدامی بهره مند خواهد شد. این کارشناس بازار می افزاید: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، به نظر نمی رسد بانک مرکزی تصمیم روشنی برای افزایش قیمت دلار نیما تا مرز بیش از 45 هزار تومان در کوتاه مدت داشته باشد. مدت، اصطلاح. موثر باشد و بازار را از باتلاق رکود خارج کند. تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های خودروسازی نیز می تواند وضعیت ناخوشایند صنعت خودرو را بهبود بخشد و پیشرو بودن در این بخش از بازار می تواند کل بازار را به ساحل آرامش برساند. عرفان کاظم زاده، کارشناس بازار سرمایه در پایان، پیش بینی می شود بازار در روزهای آینده روند متعادل خود را حفظ کرده و نوسانات محدودی را در محدوده فعلی به ثبت برساند. نوسان 0.31 درصد در روز یکشنبه.

کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و بورس در شرایطی به حیات معاملاتی خود ادامه می دهد که اخبار اقتصادی کمتر پررنگ شده و اخبار مربوط به انتخابات اهمیت بیشتری پیدا کرده است. قیمت سوخت پتروشیمی ممکن است حرف اول را بزند. با این حال امید است جلسه ارزیابی مجدد گروه خودرو در روزهای آتی بتواند از زیان های شناسایی شده این صنایع بکاهد. اما چنین اقداماتی تنها در کوتاه مدت می تواند به عنوان مسکن موثر شناخته شود، زیرا تا زمانی که برای صنعت خودرو قیمت گذاری نشود، وضعیت این صنایع با چنین اقداماتی تغییر نخواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش قیمت دلار نیما اضافه کرد: به نظر می رسد افزایش محدود دلار نیما در روزهای آینده ادامه داشته باشد; اما باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم چه سیاستی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد، بنابراین انتظار می رود روند متعادل سازی بازار ادامه داشته باشد و بازار روزهایی را در مدار تعادل سپری کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=288113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.