افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
0

آیا بعد از 25 سال تعداد نمایندگان افزایش می یابد؟

  • کد خبر : 389024
آیا بعد از 25 سال تعداد نمایندگان افزایش می یابد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir): تسنیم: اگرچه قانون اساسی بر لزوم ساماندهی حوزه های انتخاباتی هر 10 سال یک بار از نظر تعداد کرسی های شورای اسلامی تصریح کرده است، اما در 25 سال گذشته چندین مجلس و دولت اراده ای برای اجرای اصل 64 قانون اساسی نداشته اند. طرح ساماندهی وضعیت حوزه ها و […]

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir):

تسنیم: اگرچه قانون اساسی بر لزوم ساماندهی حوزه های انتخاباتی هر 10 سال یک بار از نظر تعداد کرسی های شورای اسلامی تصریح کرده است، اما در 25 سال گذشته چندین مجلس و دولت اراده ای برای اجرای اصل 64 قانون اساسی نداشته اند.

طرح ساماندهی وضعیت حوزه ها و تعداد نمایندگان شورای اسلامی در 23 مردادماه از سوی هیئت رئیسه مجلس ابلاغ شد.

همانطور که از عنوان این طرح پیداست، هدف از ارائه این طرح که در زمان ابلاغ در صحن مجلس به امضای 53 نماینده مجلس رسیده است، افزایش تعداد حوزه های انتخاباتی و متعاقب آن افزایش تعداد نمایندگان است. کرسی های شورای اسلامی

طبق اصل 64 قانون اساسی «تعداد نمایندگان شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همه پرسی سال 1368 هجری شمسی هر 10 سال یکبار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و موارد مشابه تعداد نمایندگان نمایندگان مجلس حداکثر می توانند 20 نفر باشند. باید اضافه کرد که زرتشتیان و کلیمی ها هر کدام یک نماینده، مسیحیان آشوری و کلدانی مشترکاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوبی و شمالی هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند.

اما تنها و آخرین بازنگری در تعداد نمایندگان مجلس در سال 1378 با ارائه لایحه ای انجام شد و پس از گذشت 25 سال و با وجود طرح های متعدد، اصل 64 قانون اساسی همچنان با جدیت مورد توجه قرار نمی گیرد باید. .

زیرا در این دو دهه حوزه های انتخاباتی با تغییرات جمعیتی فراوانی روبرو بوده است و بدون شک عدم اجرای اصل 64 قانون اساسی در مورد بازنگری در تعداد کرسی های مجلس منجر به نابرابری در حق خواهد شد. به گروهی از ایرانیان رای دهید.

همچنین از آنجایی که ترسیم محدوده حوزه ها و تعیین تعداد نمایندگان و تغییر و تعدیل آنها در فواصل زمانی معین، فرآیندی مهم، ظریف و پیچیده است، لازم است مجلس و دولت جدید به ساماندهی وضعیت نامتعادل مجلس توجه ویژه ای داشته باشند. حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و دارای تعداد نمایندگان.

البته ناگفته نماند که نمایندگان مجلس در یازدهمین دوره قانون گذاری، پنج طرح مجزا برای افزایش و ساماندهی حوزه های انتخاباتی ارائه کردند و در نهایت همه این طرح ها در قالب طرحی با عنوان «اصلاح جدول حوزه های انتخاباتی شورای اسلامی و شورای اسلامی» گردآوری شد. تعداد نمایندگان آن با هدف اصلاح جدول حوزه‌ها اعلام و جمع‌آوری شد تا بعداً در کمیسیون‌های مربوطه بر اساس معیارهای جغرافیایی، پراکندگی، بررسی و اصلاح شود و توسعه، و مسائل سیاسی و امنیتی.

در اینجا سرانجام نتیجه این طرح به پایان رسید که 40 نماینده در 23 استان کشور، 20 نماینده حوزه های جدید و 20 حوزه فعلی نیز با افزایش نمایندگان همراه شدند.

این طرح سرانجام در جلسه علنی 18 اردیبهشت ماه سال جاری از سوی نمایندگان به رای گذاشته شد، اما مانند جلسات گذشته مجلس نمایندگان با رای نسبتا بالایی با کلیات آن مخالفت کردند، بنابراین بار دیگر طرح افزایش حوزه های انتخاباتی مطرح شد. و کرسی های شورای اسلامی وزیران از دستور کار بهارستان حذف شد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا وکلای مردم در مجلس دوازدهم عزم خود را برای رعایت اصل 64 قانون اساسی که اجرای آن در 25 سال گذشته به بن بست رسیده است، دارند یا خیر.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.