افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

آیا باید منتظر انتشار سهام باشیم؟

  • کد خبر : 367809
آیا باید منتظر انتشار سهام باشیم؟

حجت الله سعیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه و معرفی آن در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت بازار سرمایه برای حرکت و رشد گفت: بورس پتانسیل رشد و توسعه دارد. وی همچنین گفت: موضوع قیمت های دستوری به معنای دستکاری بازار و نظام طبیعی عرضه و تقاضا […]

حجت الله سعیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه و معرفی آن در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت بازار سرمایه برای حرکت و رشد گفت: بورس پتانسیل رشد و توسعه دارد.

وی همچنین گفت: موضوع قیمت های دستوری به معنای دستکاری بازار و نظام طبیعی عرضه و تقاضا است.

سعیدی در تشریح برنامه های خود برای بورس گفت: تلاش می کنیم با هماهنگی ریاست محترم کمیسیون بودجه در کمیته وزارت امور اقتصادی و دارایی در تدوین لایحه بودجه مشارکت فعال داشته باشیم. شورای اسلامی و همچنین با رئیس سازمان برنامه و بودجه در مواردی که مستقیماً به بازار سرمایه مرتبط است و همچنین غیرمستقیم با این بازار رایزنی کرده ایم تا نتیجه به نفع هر دو بازار سرمایه باشد. . و اقتصاد کشور

قیمت گذاری اجباری دستکاری در سیستم طبیعی عرضه و تقاضا است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیرات قیمت گذاری دستوری بر بازار سرمایه گفت: در مجموع با موضوع قیمت گذاری دستوری مخالفیم. زیرا به معنای دستکاری بازار و تغییر سیستم طبیعی عرضه و تقاضا است. لذا با رایزنی و تعامل با نهادها و وزارتخانه‌های ذیربط از جمله حراست، کشاورزی و نفت که این کار را بر عهده دارند، تلاش می‌کنیم، هم در رابطه با قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید مانند نفت خام و خوراک پتروشیمی‌ها. در مورد کالاهای عرضه شده در بازار برای خروج از تعرفه اجباری که تقریباً برای اقتصاد کشور هزینه داشت و ضربه های زیادی به اقتصاد وارد کرد.

بورس پتانسیل رشد و توسعه دارد.

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بدون شک با وجود تعداد زیاد شرکت های بزرگ فعال اقتصادی در بورس و همچنین شرکت های کوچک بورسی که میانگین فروش سالانه آنها بیش از 20 میلیارد تومان است و همچنین از طریق بسیاری از شرکت های موفق اقتصادی در حوزه صنعت، نفت و گاز و پتروشیمی که هنوز وارد بورس نشده اند، می توان مسیر بورس را مشخص کرد، زیرا این بازار پتانسیل رشد و توسعه دارد.

سعیدی ادامه داد: اگر سعی کنیم ریسک بازار را کاهش دهیم و کارایی بازار را به صورت خودکار افزایش دهیم، تمایل به خرید و فروش در بازار افزایش می یابد و در صورت تحقق قطعا به ارزش واقعی بازار خواهیم رسید. اما باید تاکید کرد که تحقق این هدف روندی کند و تدریجی است و اینطور نیست که بازار سرمایه یک شبه به هدف مورد نظر برسد.

وی به موضوع شفافیت اطلاعات و لزوم افشای اطلاعات برای قابل پیش بینی شدن بازار اشاره کرد و گفت: در رابطه با شفاف سازی و شفاف سازی اطلاعات باید از تمامی ظرفیت ها و مواد قانونی برای افزایش عمق شفافیت در پایتخت استفاده شود. بازار وظیفه ما در سازمان بورس این است که موضوع سقوط بازار در اردیبهشت 1402 را با جدیت پیگیری کنیم تا دیگر این حوادث تکرار نشود و احیاناً اگر نقل و انتقال منابع و منافع خارج از ضوابط صورت گرفته است، بازگردانده شود.

فرآیند تشکیل سرمایه باید تسهیل شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بورس، اداره و مدیریت شرکت ها (حاکمیت شرکتی) باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. ما کاری به نحوه مدیریت شرکت های اقتصادی و مالی نداریم، اما شرکت های فعال در بورس باید استانداردهای لازم را داشته باشند که مهمترین آن حاکمیت شرکتی است. علاوه بر این، ما همچنان به انتشار اطلاعات قابل اعتماد، به موقع و با کیفیت برای افزایش اعتماد به بازار و تسهیل فرآیند تشکیل سرمایه ادامه می دهیم.

واگذاری سهام دولت ایران خودرو و سایپا

سعیدی در خصوص واگذاری سهام دولتی ایران خودرو و سایپا نیز گفت: هر زمان که دولت قصد عرضه سهام دولتی این دو شرکت خودروسازی را داشت، ما در سازمان بورس شرایط و فضا را برای عرضه بلوکی اقدامات و شرایط آماده کردیم. برای خریداران در ارتباط با ما این نسخه را آماده کردیم. زیرا هر چقدر شرکت های بزرگ صنعتی و شرکت های بزرگ اقتصادی و مالی پراکنده تر و حرفه ای تر باشند، بدون شک بازدهی این شرکت ها افزایش می یابد و ما از سازمان بورس سعی در تحقق این امر داریم و با رعایت الزامات قانونی این فرآیندها را تسهیل می کنیم. .

بدون شک نرخ سود بانکی و شکاف مبادله ای در بورس تاثیر دارد.

وی در پایان درباره رابطه نرخ سود بانکی با شکاف ارز نیما با بازار آزاد و نقش سازمان بورس در حل این مشکل گفت: بدون شک نرخ سود بانکی و شکاف بین ارز در بورس موثر است، تلاش می کنیم اثرات آن را در بورس کاهش دهیم. از آنجایی که بازار سرمایه نمی تواند نرخ ارز را تعیین کند، یکی از کارهایی که ما دنبال می کنیم هماهنگی بازار پول و بازار سرمایه در سیاست های پولی و مالی است که امیدواریم بتوانیم از این طریق به آن دست پیدا کنیم.

انتقال و آزادسازی سهام سرمایه

وی در خصوص واگذاری و آزادسازی سهام گفت: به زودی در مورد آزادسازی سهام و واگذاری تصمیم گیری و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.





لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=367809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.