افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

آیا این نامزد ریاست جمهوری افغانستان بود؟ / کار ما به جایی رسیده که یک بچه می خواهد ما را راهنمایی کند!

  • کد خبر : 404007
آیا این نامزد ریاست جمهوری افغانستان بود؟ / کار ما به جایی رسیده که یک بچه می خواهد ما را راهنمایی کند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنی صدر موفق شد بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد. این در حالی بود که اکثر جناح ها و گروه های سیاسی آن زمان از نامزدی بنی صدر حمایت کردند. در این میان، احزاب معروفی بودند که به طور استثنایی […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنی صدر موفق شد بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد. این در حالی بود که اکثر جناح ها و گروه های سیاسی آن زمان از نامزدی بنی صدر حمایت کردند. در این میان، احزاب معروفی بودند که به طور استثنایی از نامزد دیگری حمایت کردند. مثل حزب جمهوری اسلامی که اولین انتخابش جلال الدین فارسی بود. اما به دلیل اینکه بحث هایی در مورد افغان بودن او وجود داشت. حسن حبیبی به عنوان کاندیدای نهایی این حزب در انتخابات شرکت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، محمد هاشمی در خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد؛ درباره رای بالایی که بنی صدر به دست آورد. او می گوید: حتی روحانیت مبارز تهران نیز از بنی صدر حمایت کردند. البته بسیاری از روحانیون شهرها نیز از طرفداران بنی صدر بودند.

خاطرات محمد هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:

بنی صدر در روند اعلام نامزدی خود برای ریاست جمهوری از ترفند سیاسی استفاده کرد. ایشان به دیدار امام رفتند و پس از صحبت با ایشان و خروج از منزل اعلام کردند که برای ریاست جمهوری نامزد شدم. مردم تصور می کردند که امام از او حمایت می کند و او کاندیدای امام است. امام بنا علناً مخالفت خود را اعلام نکردند. بنی صدر از این سمت وارد انتخابات شد و گروه تبلیغاتی خوبی داشت. روش تبلیغاتی آنها این بود که با طرح مسائل بی اساس و دادن وعده های دروغین و غیرعملی به مردم و گمراه کردن آنها، رقیب را از بین ببرند. او مبارزات انتخاباتی گسترده ای انجام داد و پیروز شد.

محمد هاشمی که تجربه ریاست سازمان صدا و سیما را دارد و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آمریکا تحصیل کرده و در عین حال در فعالیت های دانشجویی علیه رژیم پهلوی حضور فعال داشته است. کل:

در آن روزها حزب جمهوری اسلامی من و شخص دیگری را برای گفت و گو با جامعه روحانیت مبارز درباره بنی صدر انتخاب کرد. من به مدرسه شهید مطهری رفتم و هجده مرد مانند سیدهادی خسروشاهی، مروارید، محلاتی و… حضور داشتند. در آن جلسه شماره ای از مجله «اسلام مکتب مبارز» ارگان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا، گروه فارسی زبان را با خود بردم که مقاله بنی صدر در آن گنجانده شده بود. در آنجا به تفصیل از منش و رفتار ایشان در فرانسه، روابط ایشان با انجمن های اسلامی و احساسات شخصی ایشان صحبت کردم و گفتم که بنی صدر چنین فردی است، مواضع ایشان علیه روحانیت است و روحانیت را زیاد قبول ندارد. . حدود 45 دقیقه صحبت کردم و اطلاعاتی را به آقایان دادم.

وقتی صحبتم تمام شد، آقای خسروشاهی نگاهی به مجلس و آقایان انداخت و گفت: کار ما به جایی رسیده که یک بچه می خواهد ما را راهنمایی کند. آنها با سخنان من این گونه برخورد کردند و دوباره از بنی صدر حمایت کردند. به خصوص آقای مروارید و برخی دیگر از آقایان بر بنی صدر اصرار داشتند. به هر حال بنی صدر زمام امور را به عهده گرفت و مواضع خود را به ویژه در مخالفت با امام، حزب جمهوری اسلامی و برخی از یارانش و روحانیت و مبانی دین در دوران ریاست جمهوری نشان داد.

۲۹۲۱۹

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.