افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

آگاهی از حقوق مسافران در تاخیر پرواز

  • کد خبر : 19821
آگاهی از حقوق مسافران در تاخیر پرواز

برای همه ما پیش آمده که در سفرهای هوایی با تاخیر پرواز مواجه شده باشیم. تاخیرهایی که می تواند ساعت ها طول بکشد و برنامه های سفر ما را مختل کند. اما به عنوان یک مسافر چقدر از حقوق خود در رابطه با تاخیر پرواز اطلاع دارید؟ آیا می دانید شرکت هواپیمایی باید چه اقداماتی […]

برای همه ما پیش آمده که در سفرهای هوایی با تاخیر پرواز مواجه شده باشیم. تاخیرهایی که می تواند ساعت ها طول بکشد و برنامه های سفر ما را مختل کند. اما به عنوان یک مسافر چقدر از حقوق خود در رابطه با تاخیر پرواز اطلاع دارید؟ آیا می دانید شرکت هواپیمایی باید چه اقداماتی انجام دهد؟ در این مقاله از مجله گردشگری امروز پرواز کن ما قصد داریم در صورت تاخیر پرواز شما را با حقوق شما آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

ارزان ترین بلیط هواپیما را بخرید

در چه صورت پرواز کنسل می شود؟

با هر سفر، یک سری اتفاقات و حوادث غیرقابل پیش بینی رخ می دهد که سفرهای هوایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در سفرهای هوایی دلایلی مانند عدم ایمنی پرواز به دلیل وجود محموله یا شخص مشکوک، شرایط نامساعد جوی، نقص فنی هواپیما، عدم آمادگی خدمه پرواز و یا اختلال در عملکرد سیستم های هواپیمایی باعث تاخیر در پرواز و گاها لغو پرواز می شود.

اما مهم این است که مردم باید همراه باشند اطلاعیه تاخیر پرواز خود باشند تا برنامه سفر خود را بر این اساس تنظیم کنند. بنابراین در اغلب موارد شرکت های هواپیمایی از طریق پیامک یا ایمیل یا تابلوی اعلانات فرودگاه آنها می توانند در مورد تاخیر پرواز خود پرس و جو کنند.

قوانین تاخیر پرواز

در صورت تاخیر پرواز توسط شرکت هواپیمایی، شرکت هواپیمایی موظف به پرداخت غرامت مطابق با قوانین تاخیر پرواز می باشد. در صورت کنسل شدن پرواز، شرکت هواپیمایی موظف است با توجه به زمانی که به مسافر اعلام می کند، بلیط جایگزین برای مسافر تهیه کند. برای اطلاع از نحوه دریافت خسارت یا انصراف می توانید روش های دریافت خسارت تاخیر یا انصراف را مطالعه کنید.

قوانین تاخیر پرواز داخلی

طبق مقررات هوانوردی، تاخیر پرواز تا نیم ساعت مجاز است. در صورتی که این تاخیر بیش از یک ساعت باشد، شرکت هواپیمایی موظف به پرداخت و جبران خسارت است و قوانین تاخیر در پروازهای داخلی به شرح زیر خواهد بود:

تاخیرهای پروازی به سه دسته زمانی تقسیم می شوند:

  • یک تا دو ساعت
  • دو تا چهار ساعت
  • بیش از چهار ساعت

در صورت تاخیر یک تا دو ساعته پرواز بر اساس ساعت پرواز درج شده در بلیط مسافر، شرکت هواپیمایی باید اقدامات زیر را انجام دهد.

قوانین تاخیر پرواز

اقدامات کلی

نماینده شرکت هواپیمایی باید با متانت و احترام در بین مسافران حضور داشته باشد تا تاخیر پرواز را به موقع اعلام کند. شرکت هواپیمایی باید اطلاعات را از طریق سیستم اطلاعات پرواز به صورت مستمر ارائه دهد.

اقدامات خاص

تاخیر پرواز بین 1 تا 2 ساعت: در صورت تاخیر پرواز بیش از یک یا دو ساعت، مسافران از خدمات نوع اول (شامل نوشیدنی سرد یا گرم و شیرینی مناسب) برخوردار خواهند شد. البته ارائه این رسید منوط به فراهم بودن زمان کافی برای دریافت و بدون تاخیر بیشتر می باشد.

تاخیر پرواز بین 2 تا 4 ساعت:

اگر پرواز بیش از دو ساعت و کمتر از چهار ساعت تاخیر داشته باشد، شرکت هواپیمایی باید اقدامات زیر را انجام دهد:

  • انجام پذیرایی کافی حداقل از نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی
  • ارائه امکان ارتباط تلفنی برای اطلاعات.
  • تغییر پرواز به درخواست مسافر و امکان انجام آن
  • اقدامات لازم برای ارسال با سایر شرکت های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز در همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین (به جز مسیر درج شده در بلیط) انجام شود.
  • استرداد کامل بلیط مسافر در صورت کنسلی پرواز

تاخیر پرواز بیش از 4 ساعت:

در این صورت شرکت هواپیمایی موظف است علاوه بر استرداد وجه، خسارت وارده را به میزان تعیین شده جبران کند.

قوانین تاخیر پروازهای خارجی

در پروازهای خارج از کشور، مطابق با خطوط هوایی و قوانین بین المللی کشور مقصد، حقوق مسافران در پروازهای خارجی با توجه به کمیسیون اتحادیه اروپا، قوانین زیر وجود دارد:

  • تاخیرهای ناشی از شرایط نامساعد جوی مشمول غرامت نمی باشد و مسافر ممکن است قیمت کامل بلیط را دریافت کند یا با پرواز جایگزین همان شرکت هواپیمایی به سفر خود ادامه دهد.
  • اگر تاخیر یا کنسلی پرواز از دو هفته قبل به مسافر اطلاع داده شده باشد و شرکت هواپیمایی پرواز جایگزین را اعلام کرده باشد، تعهدی به پرداخت غرامت ندارد.
قوانین تاخیر پروازهای خارجی

جریمه تاخیر پرواز خارجی به شرح زیر است:

  • کمتر از سه ساعت: نماینده ایرلاین را به مسافران اطلاع دهید و به راحتی از آنها استقبال کنید.
  • بین سه تا پنج ساعت: نماینده ایرلاین را به مسافران اطلاع دهید و به آنها خوشامدگویی کنید و با اولین پرواز مسافر را به مقصد برسانید و معادل 30 درصد غرامت بپردازید.
  • بیش از پنج ساعت: نماینده ایرلاین را به مسافران اطلاع دهید و به راحتی از آنها استقبال کنید و با اولین پرواز مسافر را به مقصد برسانید و معادل قیمت بلیط غرامت بپردازید.

قبل از سفر قوانین تاخیر پرواز را بدانید

سفر هوایی یکی از محبوب ترین و محبوب ترین راه ها برای سفر است. اما این نیز مهم است که پروازهای داخلی و خارجی گاهی اوقات به دلایل غیرمنتظره با تاخیر یا لغو می شوند. به عنوان یک مسافر خوب است حقوق خود و قوانین هوایی کشور را بدانید.

در این مقاله سعی داریم قوانین تاخیر پرواز و حقوق مسافران را به شما بگوییم. آیا با تاخیر یا کنسلی مواجه شدید؟

چگونه از تاخیر پرواز مطلع شویم؟

مسافران از تاخیر پروازها از 72 ساعت قبل از طریق پیامک یا ایمیل مطلع می شوند. همچنین می توانید تاخیر پرواز را در تابلوی اعلانات فرودگاه بررسی کنید.

اگر پرواز بیش از دو ساعت تاخیر داشت چه کنیم؟

در صورتی که تاخیر پرواز بیش از دو ساعت باشد، نماینده ایرلاین موظف است به مسافران اطلاع داده و اسکان و جبران خسارت نماید.

مسافران در پروازهای داخلی چه حقوقی دارند؟؟

حقوق مسافران داخلی شامل تاخیر در پرواز، گم شدن یا آسیب به چمدان مسافر و تغییر مسیر اجباری توسط شرکت هواپیمایی در طول پرواز است. علاوه بر این موارد، مسافر از حقوق مختلفی برای شفاف سازی قیمت بلیط و خدمات حمل و نقل هوایی برخوردار است.

در صورت توهین مهماندار به مسافر چه باید کرد؟

در صورتی که هر یک از اعضای پرواز مرتکب رفتار توهین آمیز، توهین آمیز، غیرمسئولانه و غیر متعارف شوند و یا با انجام برخی رفتارها موجب بروز ناهنجاری در فرودگاه، ترمینال، گیت پرواز، داخل هواپیما و سایر اماکن مربوطه شوند، به پرونده رسیدگی می شود.

مقاله حقوق مسافران پرواز تاخیری اولین بار در مجله گردشگری منتشر شد. ظاهر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=19821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.