افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

آکادمی ها اتاق فکر دولتی هستند.

  • کد خبر : 368717
آکادمی ها اتاق فکر دولتی هستند.

عارف در مجمع عمومی فرهنگستان علوم: معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم اجرای دیپلماسی علمی گفت: حوزه علمی و پژوهشی باید از سیاست جناحی به دور باشد و اعضای فرهنگستان ها فارغ از جناح بندی می توانند توصیه های ارزنده ای به نظام و دولت داشته باشند. در مورد مسائل مختلف به گزارش […]

عارف در مجمع عمومی فرهنگستان علوم:

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم اجرای دیپلماسی علمی گفت: حوزه علمی و پژوهشی باید از سیاست جناحی به دور باشد و اعضای فرهنگستان ها فارغ از جناح بندی می توانند توصیه های ارزنده ای به نظام و دولت داشته باشند. در مورد مسائل مختلف

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ معاون اول رئیس جمهور در جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم با بیان اینکه به زودی جلسه هیات امنای فرهنگستان را برگزار خواهیم کرد، گفت: جایگاه و رسالت مهم تری به فرهنگستان می دهیم. آقای عارف فرهنگستان علوم را اتاق فکر خواند و گفت: نقطه قوت فرهنگستان این است که قدرت بی نهایت و بی اندازه در اختیار این اتاق فکر است چرا که اعضای فرهنگستان همگی از نخبگان و اساتید برجسته کشور هستند. .

معاون اول رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا فرهنگستان ها توانسته اند نقش اتاق فکر را به خوبی ایفا کنند؟ گفت: می توان گفت از ما نپرسیدند، باید بگویم نباید انتظار داشته باشید که از شما سوال شود، دانشگاه محل نظریه دادن است. انجام یا نشدن آن را نباید در نظر گرفت. در کشورهای دیگر هم همینطور است. اما قانون نانوشته ای وجود دارد که فتوای فرهنگستان ها را الزامی می کند.
آقای عارف با بیان اینکه فرهنگستان ها محل آمیختن علم و حکمت است، گفت: خوشبختانه نگاه جدی تری در فرهنگستان علوم وجود دارد. فرهنگستان ها باید در تصمیم گیری و تصمیم گیری در مورد مسائل مهم مشارکت داشته باشند، فرهنگستان ها باید در بخش های مختلف راه حل ارائه دهند. بنابراین فرهنگستان ها علاوه بر سمت مشاوره، نقش تصمیم گیری نیز دارند زیرا با حضور نخبگان این امکان می تواند در راستای پیشرفت کشور باشد.
وی افزود: دانشگاه ها باید نظارت و نفوذ بالایی بر امور داشته باشند. اقتدار علمی و حکمرانی دانشگاهی با حضور دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های علمی محقق می شود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه به خاطر ندارم عملکرد دولت در اجرای برنامه های شش گانه توسعه ای اجرا شده مورد انتقاد قرار گیرد، گفت: برنامه های توسعه به صورت تکراری نوشته می شود. برخی موفق تر و برخی دیگر کمتر، اما نگاه دولت نقش اساسی در برنامه ها داشته است. هیچ موسسه ای تا به حال برنامه های اصلاح شده دروس نداشته است. در این زمینه فرهنگستان ها می توانند به دولت کمک کنند.
آقای عارف همچنین به جذب و حمایت دانشمندان و دانش پژوهان برجسته از ماموریت های فرهنگستان اشاره کرد و گفت: ما نتوانسته ایم از پس این مشکل برآییم و باید چاره ای بیندیشیم.
وی پیشرفت و ارتقای اخلاق را ضروری دانست و گفت: بی توجهی به اخلاق به بالاترین حد رسیده است. هرچند انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود. اخلاقی که در جامعه می بینیم حد جامعه ماست یا خیر؟ اعضای آکادمی می توانند به دولت ها بدون توجه به عقاید سیاسی آنها مشاوره دهند.

آقای عارف در جای دیگری از سخنان خود گفت: محافظه کاری در دانشگاه ها زیاد شده است. دخالت های غیرضروری نهادهای خارج از دانشگاه باعث سکوت مرده در دانشگاه ها شده و همین امر باعث ورود جوانان به گروه های نامناسب شده است. این موضوع باید در آکادمی ها مطرح شود.
عضو دائمی فرهنگستان علوم تاکید کرد: حوزه علم و پژوهش باید از بازی سیاسی جناح ها، گروه ها و احزاب به دور باشد و اعضای محترم فرهنگستان ها فارغ از جناح بندی می توانند توصیه های مفید و ارزنده ای به نظام داشته باشند. . و دولت در مسائل مختلف.
وی گفت: باید به افزایش سطح علمی کشور توجه شود. در حال حاضر شاخص تولید علمی فقط چاپ مقاله است. متاسفانه شرایط فعلی کشور در این زمینه مناسب نیست. ما در اوایل دهه 80 وضعیت خوبی داشتیم و نتیجه آن یک سند چشم انداز بود. در افق 20 ساله باید در همه زمینه ها در منطقه به مقام اول می رسیدیم. در زمان نگارش مقاله در برخی زمینه ها در رتبه دوم قرار داشتیم، اما رتبه ما کجاست؟ الان منطقه؟ اصولاً در جهت سند چشم انداز حرکت نمی کنیم.

عارف ادامه داد: علم باید در خدمت مردم باشد، اقتصاد دانش بنیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علم باید به تولید ناخالص داخلی کمک کند.
معاون اول رئیس جمهور گفت: انتظار دولت از فرهنگستان مساعدت و راهنمایی برای تحقق برنامه ها است، برنامه هفتم توسعه را دنبال می کنیم. این برنامه نرم افزار خوبی دارد اما نیاز به منابع دارد. بنابراین دولت باید لایحه نحوه تامین منابع را به مجلس ارائه کند. برای دستیابی به شاخص های برنامه باید سالانه 280 میلیون دلار هزینه کرد، بنابراین باید زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کرد.
و افزود: باید به فکر ناراضیان باشیم. فرهنگستان باید روی چالش های جدی کشور تمرکز کند، اعضا باید به این فکر کنند که برای از بین بردن نارضایتی ها چه کار کنیم. دیپلماسی علمی مقدمه دیپلماسی دیگر است، بنابراین تعامل اساتید با کشورهای مختلف می تواند فرصت های جدیدی را ایجاد کند. عضو دائم فرهنگستان علوم به دیپلماسی علمی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دیپلماسی علمی می تواند به دیپلماسی سیاسی کمک کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.