افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

آنچه بایدن به آرامی می گوید، ترامپ فریاد می زند/ آمریکا نمی خواهد تنش را کاهش دهد

  • کد خبر : 413155
آنچه بایدن به آرامی می گوید، ترامپ فریاد می زند/ آمریکا نمی خواهد تنش را کاهش دهد

به گزارش رکنا، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در گفت و گو با فایننشال تایمز درباره حمله رژیم صهیونیستی به ایران و حوادث منطقه صحبت کرد. شرح این مصاحبه به شرح زیر است: 1- نظر شما در مورد حمله اسرائیل به تاسیسات نظامی ایران چیست؟ ابتدا از تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به […]

به گزارش رکنا، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در گفت و گو با فایننشال تایمز درباره حمله رژیم صهیونیستی به ایران و حوادث منطقه صحبت کرد. شرح این مصاحبه به شرح زیر است:

1- نظر شما در مورد حمله اسرائیل به تاسیسات نظامی ایران چیست؟

ابتدا از تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه ارتش و سپاه که شجاعانه با متجاوزان مقابله کردند تشکر می کنم.

کاری که رژیم صهیونیستی کرد رسوایی بیهوده بود. ایران ماندگارترین کشور تاریخ است و مدافعان این کشور مردم عزیز ایران هستند. اگر بخواهیم آثار گستاخی صهیونیست ها را در بین مردم ببینیم کافی است به تمام شهرها و روستاها سری بزنیم و از مردم جویا شویم. با این کار رژیم صهیونیستی حیثیت خود را زیر سوال برد و حتی مورد انتقاد حامیانش قرار گرفت.

از دید ناظران، این اقدام علیه ایران، تنها کشور جهان که توانست گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را بشکند، واقعاً ناچیز بود.

2- ایران تا چه اندازه نگران کشیده شدن به درگیری منطقه ای گسترده با اسرائیل است؟

رژیم صهیونیستی کوچکتر از آن است که با ایران که یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی است گفت‌وگو کند، اما می‌تواند مانند آتش‌سوزی خاورمیانه را که حساس‌ترین منطقه جهان است به آتش بکشد و انبار باروت منطقه را شعله‌ور کند. . و ایران کشوری است که می تواند دوستان خود را از این آتش سوزی دور نگه دارد و تنها گروهی که می تواند این اشرار صهیونیست را به جای خود بنشاند گروه مقاومت است.

ما در طول تاریخ هیچ جنگی را آغاز نکرده ایم و جنگ تحمیلی مصداق بارز آن است، اما با هر تجاوزی قاطعانه برخورد می کنیم که متجاوز را توبه کند.

3- آیا آمریکا پیشنهادی برای کاهش تنش با ایران ارائه کرده است؟

آمریکا در چندین زمینه نقش آفرینی می کند، یکی اینکه رژیم صهیونیستی را تا دندان مسلح می کند و در مجامع بین المللی از آن حمایت می کند و هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از جنایات این رژیم کودک کش انجام نمی دهد. از سوی دیگر مقامات آنها آنچه را که برای اسرائیل مطلوب است می گویند و سپس بازنشستگان، واسطه ها و لابی های منطقه ای را فعال می کنند و ادعا می کنند که می خواهند از تشدید تنش جلوگیری کنند و ما به حسن نیت آمریکا اعتقادی نداریم. حمایت از درخواست مستقیم و بی قید و شرط از اسرائیل، از یک سو، و درخواست صلح از سوی واسطه های آن، از سوی دیگر، دو روی یک سکه هستند.

4- آیا ایران مایل به از سرگیری مذاکرات با آمریکا برای کاهش تنش های منطقه ای و بحران هسته ای است؟

کانال های ارتباطی همیشه وجود داشته است، اما ایالات متحده نشان داده است که نمی خواهد تنش را کاهش دهد.

تجربه طولانی و تلخ ایران در مذاکره با آمریکا نشان از عدم اعتماد آنها دارد. بارزترین تجربه این امر مربوط به برجام است که دولت اوباما همواره به طور مستقیم و غیرمستقیم از آن حمایت می‌کرد، اما در زمان رئیس‌جمهور بعدی ترامپ کاملاً منکر این تفاهم شد و این سابقه تلخ در روابط ایران و ایران وجود دارد. ایالات متحده ملحق شد. در مقطعی مرحوم دکتر مصدق برای جلب حمایت آمریکا به واشنگتن سفر کرد و با هنری ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا و دی. آچسون وزیر امور خارجه دیدار کرد و از آنها خواست قول حمایت از ایران در ملی شدن صنعت نفت را بدهند. . پس از روی کار آمدن آیزنهاور، او وعده ها و قراردادهای دولت ملی ایران و آمریکا را زیر پا گذاشت و با انگلیس متحد شد و طرح آژاکس را برای سرنگونی دکتر مصدق، رئیس سابق این مجموعه آمریکایی-انگلیسی طراحی کرد. کرمیت روزولت (نوه روزولت) بود که محمدرضا پهلوی را به سلطنت بازگرداند و تمام تلاش های ایران برای ملی شدن صنعت نفت را ناکام گذاشت.

چند ماه پس از سقوط مصدق، کنسرسیومی تشکیل دادند که در آن 40 درصد منافع نفتی ایران متعلق به آمریکا، 40 درصد به انگلیس و 20 درصد به فرانسه، هلند و ایتالیا بود.

از طرف آمریکایی فردی به نام هوارد پیج نماینده شرکت نفتی استاندارد اویل نیوجرسی در کنسرسیوم بود و در طرف ایرانی دکتر علی امینی که دست آمریکا بود نماینده بود و تا لحظه انقلاب اسلامی، نفت ایران به همین ترتیب غارت شد.

بنابراین علیرغم فرصت‌های مختلف در زمان‌های مختلف، هیچ‌گاه به خوبی عمل نکردند و به تعهدات خود عمل نکردند.

5- نتایج انتخابات آمریکا چه تأثیری بر سیاست منطقه ای و هسته ای ایران و چشم انداز از سرگیری مذاکرات هسته ای خواهد داشت؟

در این مورد باید بگویم که «چیزی که آقای بایدن آهسته می گوید، آقای ترامپ فریاد می زند». ما هر دو تجربه برخورد با آمریکا را داریم و سابقه خوبی در مذاکره با آمریکایی ها نداریم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=413155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.