افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

آنها من را رد صلاحیت کردند زیرا دولت به دنبال نمایندگان مطیع است.

  • کد خبر : 126313
آنها من را رد صلاحیت کردند زیرا دولت به دنبال نمایندگان مطیع است.

کد خبر: ۱۱۷۴۹ ۱۴۰۲/۰۸/۲۲ ۰۲:۰۰:۰۰ محمدرضا خباز نماینده ادور مجلس و الهویردی دهقانی نماینده فعلی مجلس از رد صلاحیت خود انتقاد می کنند و تامین اعضای این هیئت ها را برای رد صلاحیت آنها موثر می دانند. گفتن فردا | محمدرضا خباز نماینده ادور مجلس و الهویردی دهقانی نماینده فعلی مجلس از رد صلاحیت خود […]



کد خبر: ۱۱۷۴۹

۱۴۰۲/۰۸/۲۲ ۰۲:۰۰:۰۰






محمدرضا خباز نماینده ادور مجلس و الهویردی دهقانی نماینده فعلی مجلس از رد صلاحیت خود انتقاد می کنند و تامین اعضای این هیئت ها را برای رد صلاحیت آنها موثر می دانند.

گفتن فردا | محمدرضا خباز نماینده ادور مجلس و الهویردی دهقانی نماینده فعلی مجلس از رد صلاحیت خود انتقاد می کنند و تامین اعضای این هیئت ها را برای رد صلاحیت آنها موثر می دانند.

رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت های اجرایی همچنان واکنش هایی را برانگیخته است. برخی مانند جلال محمودزاده که خود نیز قربانی این رد صلاحیت ها شده است از بی نظمی هیات های اجرایی گلایه دارند و برخی دیگر مانند غلامحسین کرباسچی معتقدند دولت علاقه ای به مهیج شدن انتخابات ندارد.

محمدرضا خباز یکی از اعضای اصلی حزب اعتماد ملی و یکی از چهره های رد صلاحیت شده توسط هیات اجرایی به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: وقتی دولت و در نهایت دولت تصمیم می گیرند ارتش را سر کار بگذارند، امید است که این کار را انجام دهند. ” رتبه بندی ها را بر اساس نظر خود تأیید و رد کنید. یکی از بحث های همیشگی ما این است: «همه را مفید کردند». سربازها باید داخل پادگان باشند. اگر نظامیان در جایگاه سیاستمداران قرار گیرند، نتیجه این می شود که نگاه آنها به زیرگروه، ملت و کشور یک نگاه پادگانی است. نظر آنها این است که معتقدند مردم باید کاملاً مطیع و منتقد باشند.»

الهویردی دهقانی نماینده آذربایجان شرقی (ورزقان) که در لیست رد صلاحیت شده است نیز معتقد است که انتخابات توسط هیات های اجرایی طراحی شده است و می گوید قطعا اعتراض خواهد کرد.

مشروح گفتگوی محمدرضا خباز و الهویردی دهقانی را بخوانید;

* آقای. خباز! نام شما هم در لیست رد صلاحیت است، دلیل رد صلاحیت شما چه بود؟

رد صلاحیت من بر اساس بند ۲ اصل ۳۱ عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

من 7 بار کاندید شدم و هر بار تایید شدم اما…

* محرومیت او در این مقطع قابل پیش بینی بود یا…؟

این اولین باری نبود که نامزد می شد. تاکنون 7 بار و هر 7 بار در حوزه انتخاباتی نامزد شده ام. یعنی در هیأت اجرایی و شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده ام که عملکرد دقیق تری دارد. در دور اول که کاندیدا بودم هیچکس را نمی شناختم اما هیئت اجرایی شهرستان و استان مرا تایید کردند اما این بار هیات اجرایی من را رد کرد. یعنی جایی که انتظار می رفت بیشتر و بیشتر دقیق و آموزنده باشند و در گذشته مرا تایید کرده بودند.

* آقای خباز تامین اعضای هیات اجرایی تا چه حد در این امر موثر بود؟

این قابل پیش بینی بود. زمانی که دولت تصمیم می گیرد ارتش را سر کار بیاورد، از آنها انتظار می رود که صلاحیت ها را بر اساس دیدگاه های خود تأیید و رد کنند. یکی از بحث های همیشگی ما این است: «همه را مفید کردند».

اگر نظامیان در جایگاه سیاستمداران قرار گیرند، نتیجه این می شود که نگاه آنها به زیرگروه، ملت و کشور یک نگاه پادگانی است. نظر آنها این است که معتقدند مردم باید کاملاً مطیع باشند.

گویا آقایان روحیه ما در دفاع از حقوق مردم را نمی پسندند.

به عنوان فردی که قبل از انقلاب، در زمان انقلاب، در زمان جنگ و بعد از جنگ در خدمت نظام بود، هر وقت انتقادی از دولتمردان داشت، صراحتاً آن را بیان می کرد و هیچ ایرادی در این مورد نداشت. حتی در دولت مورد علاقه ام که نزدیک ترین دولت به من بود. یعنی به دولت خاتمی هم از سه وزیرش پرس و جو کردم و به جلسه علنی مجلس بردم. مثلا من در زمان تایید صلاحیت ها در حضور خاتمی علیه موسوی لاری، خرم، جهانگیری، شریعتمداری و وزیر نیرو و چند وزیر دیگر صحبت کردم.

ما نماینده مردم هستیم و عادت نداریم در دفاع از حقوق مردم دوستی را مقدم بر نظر مردم بدانیم. ما این روحیه را داریم و گویا اربابان هم از این روحیه ما بدشان می آید و نمایندگانی می خواهند که کاملا مطیع باشند و از بالا تا پایین اداره شوند.

وقتی کسی نماینده مردم می شود طبق قانون اساسی اختیاراتی دارد و باید از آن اختیارات استفاده کند و اگر این کار را نکند به ملت و کشور لطمه می زند و چون این آقایان چنین امکاناتی داده اند. بر این اساس عمل کرد.

رد صلاحیت های هیئت اجرایی از قبل تعیین شده بود

*پس فکر می کنید برنامه از پیش تعیین شده ای برای رد صلاحیت منتقدان وجود داشت؟

قطعا همینطور است. از ابتدا ارائه این مجموعه توسط دولت ها در همه استان ها و شهرستان ها نشان داد که قصد دارند با نگاهی جدی به موضوع سیاسی بپردازند در صورتی که چنین چیزی اشتباه بزرگی است.

این نوع بینش برای مسائل سیاسی و اداره کشور مفید نیست و بیهوده نیست که امام از برخی موارد اراده سیاسی و الهی خود، به ویژه دخالت نظامیان در مسائل سیاسی، کشور را برحذر داشته است. وی هشدار داد که این اتفاق نخواهد افتاد زیرا اگر این اتفاق بیفتد و نظامیان تصمیم گیرنده مسائل سیاسی باشند، قطعا آثار منفی خواهد داشت. به نظر من تصمیمات امروز هم همین اثرات منفی را دارد.

می گویند من در انتصابات دخالت کرده ام به همین دلیل رد صلاحیت می شوم

الهویردی دهقانی نماینده آذربایجان شرقی (ورزقان) از دیگر نمایندگانی است که توسط هیات اجرایی وزارت کشور رد صلاحیت شد. او در گفتگو با خبرآنلاین دلیل رد صلاحیت خود را می گوید.

* آقای دهقانی دلیل رد صلاحیت شما چه بود؟

به من می گویند شما درگیر قرارهای شهری بودید.

* به نظر شما رد صلاحیت شما تا چه اندازه در تصمیم هیات مدیره تاثیر داشت؟

در تهران و شهرستان 100 درصد مهندسی انتخابات بوده است.

* اعتراض دارید؟

آره

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=126313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.