افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

آنها خدمت می کنند؛ قطب تولید عسل محصولی که معیشت ساکنان را رونق بخشید

  • کد خبر : 372067
آنها خدمت می کنند؛ قطب تولید عسل محصولی که معیشت ساکنان را رونق بخشید

بازار؛ گروه استان ها: امروزه که عموم مردم شهرها و شهرستان ها به دلیل کمبود عوامل تولید، کمبود سرمایه گذار و کمبود اعتبار با مشکل ایجاد اشتغال مواجه هستند، زنبورداری یکی از پردرآمدترین مشاغلی است که اهالی شهر و حتی مردم شهر انجام می دهند. از نظر درآمد و به این امر مشغول هستند، زیرا […]

بازار؛ گروه استان ها: امروزه که عموم مردم شهرها و شهرستان ها به دلیل کمبود عوامل تولید، کمبود سرمایه گذار و کمبود اعتبار با مشکل ایجاد اشتغال مواجه هستند، زنبورداری یکی از پردرآمدترین مشاغلی است که اهالی شهر و حتی مردم شهر انجام می دهند. از نظر درآمد و به این امر مشغول هستند، زیرا زنبورداری علاوه بر تولید عسل و گرده افشانی گیاهان زراعی و باغی و افزایش محصولات کشاورزی، همواره برای خانوارهای زنبوردار درآمد اقتصادی دارد.

شهرستان سیروان به دلیل داشتن شرایط خاص اقلیمی یکی از بهترین و مناسب ترین مناطق کشور است که پتانسیل بالایی برای پرورش زنبور عسل دارد و باید از این پتانسیل و توانایی خدادادی برای رفع مشکل بیکاری در بین مردم استفاده کرد جوانان ایلام

به گفته کارشناسان زنبورداری این شهرستان با توجه به گونه های گیاهی شهد زا از ظرفیت بالایی برخوردار است. از این حیث، چندین کشاورز در این شهر به پرورش زنبور عسل وقف دارند. این در حالی است که هنوز هم تعداد زیادی از کشاورزان از این نعمت الهی و تاثیر فراوان آن در حوزه درآمدزایی، سودآوری، رونق اقتصادی، کارآفرینی و… آگاهی ندارند که این امر مستلزم همت مردم و مسئولان مربوطه است.

مزایای نگهداری زنبور عسل در سیروان

احمدرضا فرهادی کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهرستان سیروان یکی از مناسب ترین مناطق برای پرورش زنبور عسل است، گفت: با علم به اینکه یکی از مهمترین قابلیت های طبیعی استان ایلام و بنابراین، شهرستان سیروان، وجود گونه‌ها در این استان گیاهان علفی، دارویی و شهد زا وجود دارد که باید پرورش زنبور عسل مورد توجه جوانان منطقه قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان: 16 هزار و 461 کندوی زنبور عسل در این شهرستان وجود دارد و پیش بینی می شود سالانه حدود 98 تن عسل تولید و روانه بازار شود.

و افزود: این ظرفیت بزرگ باعث رونق زنبورداری و کیفیت بالای عسل در این شهرستان شده است. بنابراین جوانان باید با علاقه و تحقیق از این فرصت استفاده کنند و زنبورداری را که یکی از رشته های درآمدزا است شروع کنند و از این توان خدادادی برای حل معضل بیکاری استفاده کنند.

فرهادی تصریح کرد: در حال حاضر تامین اشتغال در روستاها از طریق بخش کشاورزی به دلیل کمبود فاکتورهای تولید آب و خاک با مشکل مواجه است و این کمبود باعث مهاجرت های بی رویه روستایی و کاهش شدید درآمد روستاییان شده است مانند زنبورداری. برای کارایی محیط شهر بسیار موثر است.

وی در ادامه گفت: عسل جدا از فواید اقتصادی از گذشته تاکنون برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. زیرا عسل خاصیت ضد میکروبی دارد و حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است.

فرهادی خاطرنشان می کند: توسعه زنبورداری نیازمند آموزش است. وی افزود: همانطور که گفته شد زنبورداری در شهرستان سیروان از توانایی منحصر به فردی برخوردار است، اما این حرفه به دلیل عدم آشنایی کشاورزان با آن از رونق چندانی برخوردار نیست، بنابراین لازم است برای تازه واردان از جمله زنبورداری مشاوره و آموزش داده شود. در مناطق مستعد گسترش یافته است.

تولید 98 تن عسل در شهرستان سیروان.

علیرضا سعیدمرادی مدیر جهاد کشاورزی سیروان در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: تولید عسل یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است زیرا این صنعت کمترین وابستگی به واردات و بیشترین ارزش افزوده را ایفا می کند نقش در اقتصاد کشاورزی استان در بخش کشاورزی. او مسئول باغ و دام است.

وی با بیان اینکه شهرستان سیروان پتانسیل بالایی برای پرورش زنبورعسل دارد، افزود: 16 هزار و 461 کندو در این شهرستان وجود دارد و پیش بینی می شود سالانه 98 تن عسل تولید و روانه بازار شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیروان تصریح کرد: برای ترویج زنبورداری در شهرستان سیروان و تشویق کشاورزان به پرورش زنبورعسل باید اقداماتی از قبیل برگزاری دوره ها، آموزش های لازم در خصوص نحوه پرورش زنبور عسل در کندو، تغذیه دانش پایه زنبور عسل، بیماری ها و مراقبت به موقع تشخیص و درمان، انتخاب نوع زنبور متناسب با منطقه و نحوه چیدمان قاب در کندوها و مدیریت کندوها در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این دوره آموزشی با هدف تقویت مهارت های فردی و سازمانی با هدف ارائه خدمات آموزشی به فراگیران به منظور تقویت مهارت ها و ایجاد فرصت های بیشتر برای حضور موفق و قدرتمند در بازار کار با مشارکت تبلیغات شهرستان برگزار می شود. واحد و با حضور علاقمندان و کاربران زنبورداری.

زنبورداری در استان ایلام نه تنها یک فعالیت اقتصادی مهم است، بلکه عاملی اساسی در حفظ تنوع زیستی و بهبود شرایط محیطی در منطقه است، نقش اساسی در توسعه و اقتصاد پایدار دارد و به همین دلیل باید به آن توجه بیشتری شود. .

در حال حاضر هزار گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شده است که از این تعداد 350 گونه دارویی و 550 گونه گیاه شهد زا نیز در استان شناسایی شده است.

ظرفیت بالای گیاهان شهد زا در استان ایلام باعث رونق زنبورداری و کیفیت بالای عسل در استان شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372067

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.