افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

آمیب مغز خوار; همه چیز در مورد این پاتوژن کشنده

  • کد خبر : 184281
آمیب مغز خوار;  همه چیز در مورد این پاتوژن کشنده

گونه ای از آمیب خطرناک به نام آمیب مغزخوار که در آب های خنک و گرم زندگی می کند، می تواند از طریق بینی وارد مغز انسان شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی آن را از بین ببرد. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این موجود بدانید را برای شما نوشته […]

گونه ای از آمیب خطرناک به نام آمیب مغزخوار که در آب های خنک و گرم زندگی می کند، می تواند از طریق بینی وارد مغز انسان شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی آن را از بین ببرد. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این موجود بدانید را برای شما نوشته ایم.

آمیب مغز خوار چیست؟

ناگلریا فاولری (Naegleria fowleri) نوعی آمیب تک سلولی است که به عنوان آمیب مغزخوار شناخته می شود که در آب های شیرین و گرم و کم عمق در سراسر جهان مانند دریاچه ها، رودخانه ها و چشمه های آب گرم زندگی می کند. این آمیب یک موجود زنده و مستقل است و برای زنده ماندن نیازی به میزبان ندارد. هنگامی که این آمیب وارد بدن فرد می شود، باعث مننژوانسفالیت آمیب اولیه (PAM) می شود. این بیماری یک عفونت بسیار جدی سیستم عصبی مرکزی است که تقریباً همیشه کشنده است.

آمیب مغزخوار چگونه انسان را مبتلا می کند؟

رایج‌ترین راه برای ابتلا به این بیماری، ریختن آب آلوده به آمیب مغزخوار در بینی است. آمیب از طریق بینی به مغز می رسد. آمیب معمولاً زمانی به مغز می رسد که فردی شنا کند، شیرجه بزند یا کاری مانند اسکی روی آب در آب آلوده انجام دهد.

علاوه بر این، در موارد نادر، استفاده از آب لوله کشی یا استخرهایی که به درستی با کلر ضد عفونی نشده اند، باعث ایجاد آمیب مغز خوار می شود. البته به یاد داشته باشید که با نوشیدن آب آلوده به آمیب بیمار نخواهید شد.

آمیب مغزخوار چقدر شایع است؟

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط محققان چینی در سال 2018، مننژوانسفالیت آمیب اولیه در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، استرالیا، تایلند، هنگ کنگ و تایوان مشاهده شده است. اولین عفونت در سال 1968 گزارش شد. همچنین طبق این آمار تا 50 سال قبل از سال 2018 تنها 300 مورد از این بیماری گزارش شده است. هنوز آمار قطعی از آمیب مغز خوار در ایران وجود ندارد.

همچنین طبق تحقیقات انجام شده، در ایالات متحده و عمدتاً در ایالت های جنوبی مانند فلوریدا و تگزاس، سالانه بالغ بر 8 مورد از این بیماری به ویژه در مردان جوان گزارش می شود. البته در سال های اخیر در دوره هایی که هوا بسیار گرم بوده، مواردی در ایالت های شمالی نیز گزارش شده است که این تغییر در ابتلا به این بیماری ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی باشد.

با این حال، تحقیقاتی در حال انجام است تا مشخص شود مننژوانسفالیت آمیب اولیه چقدر نادر است. علاوه بر این، در معاینه افراد مشخص شده است که در بدن برخی از آنها آنتی بادی علیه آمیب وجود دارد که نشان می دهد زمانی به این نوع آمیب مبتلا شده اند، اما زنده مانده اند. در برخی موارد، برخی از مرگ‌های ناشی از مننژیت به اشتباه به آمیب مغزخوار نسبت داده شد.

سوال دیگری که محققان در صدد پاسخ به آن هستند این است که چرا برخی از افرادی که در مکان های آلوده هستند و دقیقا همان کارهایی را انجام می دهند که افراد آلوده انجام می دادند، به این نوع آمیب مبتلا نمی شوند؟

علائم مننژوانسفالیت آمیب اولیه ناشی از آمیب مغزخوار

علائم این بیماری به طور ناگهانی ظاهر می شود و در ابتدا بسیار شدید است. این علائم عبارتند از:

  • تب شدید؛
  • سردرد شدید و بسیار دردناک؛
  • تهوع و استفراغ؛
  • لرزش بدن؛
  • علائم مشابه مننژیت شامل سفتی گردن و حساسیت شدید به نور (فتوفوبیا) است.
  • گیجی؛
  • کمپین های ضد صرع؛
  • از دست دادن تعادل؛
  • گاو

3 علامت اول معمولا بلافاصله پس از عفونت ظاهر می شود، اما علائم بعدی بعد از 5 روز عفونت ظاهر می شود. متاسفانه، مرگ و میر ناشی از مننژوانسفالیت آمیب اولیه، حتی با درمان، بیش از 97٪ است.

عفونت آمیب مغزخوار چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که قبلا گفتیم اگر فردی آب آلوده به آمیب را از طریق بینی استنشاق کند این آمیب از طریق بینی وارد شده و از طریق حفره بینی به مغز می رود و شروع به خوردن مغز بیمار می کند. البته این آلودگی می تواند با تنفس غبار آلوده به آمیب نیز ایجاد شود.

در برخی موارد افرادی که به جای استفاده از آب لوله کشی ضدعفونی شده از آب لوله کشی آلوده برای شستن صورت و بینی خود استفاده کرده اند به این بیماری مبتلا شده اند.

دوره کمون مننژوانسفالیت آمیب اولیه چقدر است؟

علائم این بیماری 2 تا 15 روز پس از عفونت ظاهر می شود.

آیا این بیماری مسری است؟

خیر در حال حاضر گزارشی مبنی بر مسری بودن این بیماری منتشر نشده است. با این حال، محققان در حال بررسی امکان انتشار این بیماری از طریق اهدای بافت یا عضو هستند.

تشخیص مننژوانسفالیت آمیب اولیه ناشی از آمیب مغزخوار

بیوپسی مغز برای تشخیص آمیب مغزی

اگر پزشک مشکوک به وجود مننژوانسفالیت آمیب اولیه باشد، انجام تست پونکسیون کمری یا ستون فقرات را توصیه می کند. این آزمایش روشی برای نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی (CSF) از ستون فقرات است. این روش بررسی می کند که آیا آمیب در مایع مغزی نخاعی قرار دارد یا خیر.

آزمایش دیگر بیوپسی مغز است. در این آزمایش نمونه ای از بافت مغز گرفته می شود و با استفاده از میکروسکوپ احتمال وجود آمیب بررسی می شود.

درمان مننژوانسفالیت آمیب اولیه ناشی از آمیب مغزخوار

یکی از روش های درمان این بیماری استفاده از داروی ضد قارچ آمفوتریسین B است البته برخی از بیماران آمریکای شمالی با ترکیبی از داروهایی مانند آمفوتریسین B، ریفامپین، فلوکونازول و میلتفوسین درمان شده اند.

داروی میلتفوسین برای درمان بیماری انگلی لیشمانیوز ناشی از نوع خاصی از پشه استفاده می شود.

با تشخیص زودهنگام مننژوانسفالیت آمیب اولیه و استفاده از داروهای توصیه شده همراه با کاهش دمای بدن به زیر دمای طبیعی که باعث درمان التهاب مغز می شود، می توان به درمان بیمار امیدوار بود. دو کودک مبتلا به این بیماری با تشخیص به موقع و درمان صحیح به طور کامل درمان شدند.

چگونه از آمیب مغز خوار جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که تشخیص و درمان این بیماری دشوار است، بهتر است از آن پیشگیری شود. برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری بهتر است موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • بدون ماسک بینی در آب گرم، به خصوص آب ایستاده، شنا، پیاده روی یا ورزش های آبی انجام ندهید. اگر منطقه ای دارای آمیب مغز خوار شناخته شده است، هرگز وارد آب آن ناحیه نشوید.
  • برای شستن بینی از آب لوله کشی استفاده نکنید. برای این کار فقط از آب استریل و ضد عفونی شده استفاده کنید. اگر مجبورید از آب لوله کشی استفاده کنید، بهتر است آب را یک دقیقه قبل بجوشانید، سپس آن را خنک کنید و برای شستن بینی از آن استفاده کنید.
  • از فیلترهایی با برچسب “NSF 53″، “NSF 58” یا فیلترهایی با اندازه منافذ 1 میکرون یا کمتر برای حذف میکروب ها از آب استفاده کنید. همچنین می توانید از قرص یا مایع کلر برای ضد عفونی کردن آب و سپس شستشوی بینی و سینوس ها استفاده کنید.
  • اگر پس از ورود به آب شیرین علائمی مانند تب یا سردرد داشتید، سریعا به مرکز درمانی مراجعه کنید تا در صورت گرفتار شدن آمیب مغز خوار، درمان در اسرع وقت آغاز شود.

آخرین کلمه

بیماری ناشی از آمیب مغز خوار بسیار خطرناک و کشنده است، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. البته این بیماری بسیار نادر است و بهترین راه برای دوری از آن عدم استفاده از آبی است که مشکوک به آلوده بودن آن هستید. به خصوص اگر در محیطی با آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنید، باید بیشتر مراقب باشید.


فروشگاه اسمارتک نیوز؟  مجموعه ای از ارتباطات موثر.

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=184281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.