افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

آمریکای لاتین و جنگ غزه/ منطقه قطع رابطه با رژیم صهیونیستی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

  • کد خبر : 400845
آمریکای لاتین و جنگ غزه/ منطقه قطع رابطه با رژیم صهیونیستی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: با گذشت بیش از یک سال از آغاز عملیات تهاجمی الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی به غزه، بسیاری از کشورها سطح روابط خود با این رژیم را چندین سطح کاهش داده اند. در این میان نزدیک شدن کشورهای آمریکای لاتین به رژیم صهیونیستی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اکثر […]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: با گذشت بیش از یک سال از آغاز عملیات تهاجمی الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی به غزه، بسیاری از کشورها سطح روابط خود با این رژیم را چندین سطح کاهش داده اند. در این میان نزدیک شدن کشورهای آمریکای لاتین به رژیم صهیونیستی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اکثر کشورهای این منطقه از رویکردهای تل آویو در قبال فلسطینی ها انتقاد کرده اند و چهار کشور این منطقه یعنی بولیوی، بلیز، کلمبیا و نیکاراگوئه تنها کشورهایی هستند که روابط رسمی خود را با این رژیم قطع کرده اند.

آمریکای لاتین و مناقشه فلسطین رژیم صهیونیستی

منطقه آمریکای لاتین از دیرباز برای رژیم صهیونیستی تعیین کننده بوده است. کشورهای آمریکای لاتین در قطعنامه 1801 سازمان ملل که به طرح تقسیم فلسطین نیز معروف است، نقش برجسته ای ایفا کردند. این قطعنامه به حمایت بریتانیا بر فلسطین پایان داد و اجازه تأسیس یک کشور یهودی را داد. حمایت کشورهای آمریکای لاتین از قطعنامه تقسیم فلسطین برای پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تعیین کننده بود. به خصوص که این کشورها بیش از یک سوم اعضای سازمان ملل را تشکیل می دادند. ادوارد گلیک، کارشناس علوم سیاسی، نفوذ نخبگان صهیونیست و دیاسپورای عرب را در این موضوع مهم دانست. رژيم صهيونيستي در دهه 1950 و 1980 براي برقراري و تقويت روابط با كشورهاي اين منطقه دست به ابتكارات سياست خارجي زد. امیر شیمعون، مدیر سابق همکاری و امور بین الملل این رژیم، در اوایل سال 1974 استدلال کرد که تل آویو “تجربه و دانش خود را وقف پروژه های همکاری با این کشورها می کند.”

در دهه 1990 حملات به سفارت رژیم صهیونیستی و مقر آمیا در بوئنوس آیرس منجر به تامین امنیت منافع رژیم صهیونیستی در آمریکای لاتین و افزایش فشار این رژیم بر کشورهای آمریکای لاتین برای اعلام حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی شد. . از سال 2009، ظهور برخی از راست‌گرایان طرفدار آمریکا در منطقه، مانند بولسونارو در برزیل، ماکری در آرژانتین، بوکله و خاویر مایلی در السالوادور و آرژانتین، به رژیم صهیونیستی این فرصت را داد که نفوذ خود را عمیق‌تر کند. سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکای لاتین در سال 2018 با هدف جبران نفوذ از دست رفته انجام شد. نتانیاهو در این سفر از آرژانتین، پاراگوئه، کلمبیا، مکزیک و برزیل دیدن کرد. او وی در خصوص این سفر گفت: در حال حاضر در حال توسعه روابط خود با آمریکای لاتین هستیم که کشورهای بسیار مهمی در این قاره حضور دارند که وارد عرصه جدیدی می شویم.

نتانیاهو همچنین با شرکت در مراسم تحلیف بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل (2019-2023) تلاش کرد تا همسویی منطقه با تل آویو را نشان دهد. او پیش از این سفر گفت که «اسرائیل (رژیم) هیچ دوست و متحدی بهتر از جامعه انگلیکن در سراسر جهان ندارد. با این حال، به رسمیت شناختن فلسطین توسط اکثر کشورهای آمریکای لاتین در سال‌های 2005-2018 تغییری اساسی در روابط تل‌آویو با این منطقه ایجاد کرد. پس از تأسیس اتحادیه ملل آمریکای جنوبی (UNASUR) در سال 2008، به رسمیت شناختن فلسطین توسط 8 کشور از دوازده کشور عضو آن بین دسامبر 2010 تا مارس 2011 نشان دهنده سطح بالایی از یکپارچگی منطقه ای و هماهنگی سیاست های کشورها در این کشور است منطقه و همچنین کاهش نفوذ ایالات متحده بر آنها. سلسو آموریم، وزیر امور خارجه سابق برزیل، تعلیق روند صلح و امتناع رژیم صهیونیستی از توقف توسعه شهرک سازی را از عوامل موثر در به رسمیت شناختن کشور فلسطین برشمرد.

واکنش کشورهای آمریکای لاتین به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

جنگ غزه تاثیر زیادی بر اوضاع سیاسی و روابط برخی کشورهای آمریکای لاتین با رژیم صهیونیستی داشته و بسیاری از دولت های منطقه از اقدامات تل آویو به شدت انتقاد کرده اند. از زمان آغاز جنگ غزه، چهار کشور از جمله کلمبیا، بولیوی، بلیز و نیکاراگوئه روابط خود را با تل آویو قطع کرده اند که همگی از آمریکای لاتین هستند. مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک جنایات علیه بشریت را علیه این رژیم مطرح کرد. مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز موضوع نسل کشی را از تل آویو مطرح کرد. برزیل، شیلی و کلمبیا سفرای خود را از تل آویو خارج کردند.

پس از شکایت آفریقای جنوبی و صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی از سوی دادگاه کیفری بین المللی، مکزیک نیز به پرونده علیه تل آویو پیوست. کشورهای برزیل و به ویژه آرژانتین که با 200 هزار نفر بیشترین جمعیت یهودی را در آمریکای لاتین دارد، اگرچه حملات نظامی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند، اما روابط دیپلماتیک خود را قطع نکردند. در همین حال، مهم ترین چیز این است که گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا، خرید تسلیحات از رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورد. در حالی که رژیم صهیونیستی بخش مهمی از تجهیزات مورد استفاده نیروهای مسلح کلمبیا برای مقابله با شورش های داخلی را تامین می کند. در رابطه با رویکرد کشورهای آمریکای لاتین به رژیم صهیونیستی چند نکته مهم وجود دارد:

رهبران چپ در آمریکای لاتین

آمریکای لاتین همواره صحنه تنوع ایدئولوژی ها و طیف های مختلف سیاسی بوده است. حضور رهبران چپ در رأس قدرت در این کشورها بر موضع این کشورها در قبال مسئله فلسطین تأثیرگذار است. همه دولت‌های چپ‌گرای آمریکای لاتین موضع یکسانی در این مورد ندارند. برخی از دولت ها در حمایت از آرمان فلسطین، دفاع از خودمختاری و حق تعیین سرنوشت فلسطینیان و محکومیت اشغالگری رژیم اسرائیل، مواضع قاطعی اتخاذ کرده اند. در این دسته دولت های ونزوئلا، کلمبیا، نیکاراگوئه و کوبا قرار دارند. در عین حال برخی دیگر از رهبران از رویکردی معتدل پیروی می کنند و خواستار گفتگو، مذاکره و راه حل بین دو کشور بر اساس برنامه های سازمان ملل هستند. این دسته شامل رهبران برزیل و مکزیک می شود.

اقدام چشمگیر کلمبیا

اقدام کلمبیا در قطع رابطه با رژیم صهیونیستی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. داده ها نشان می دهد که روابط اقتصادی رژیم صهیونیستی با سه کشور بولیوی، بلیز و نیکاراگوئه کمتر از 30 میلیون دلار است. اما روابط این رژیم با کلمبیا متفاوت است. بر اساس گزارش ماه می 2024 سایت بی بی سی از روابط تل آویو با آمریکای لاتین، صادرات کلمبیا به سرزمین های اشغالی در سال 2022 بالغ بر یک میلیارد و 80 میلیون دلار و میزان واردات از این منطقه نیز حدود 120 میلیون دلار بوده است. . از نظر امنیتی، وابستگی عمیقی بین دو طرف وجود دارد. سلاح سربازان ارتش کلمبیا تفنگ گلیل ساخت رژیم صهیونیستی است. نیروی هوایی کلمبیا اسکادران حدود 20 فروند هواپیمای قدیمی رژیم صهیونیستی دارد که جنگنده های اصلی این ارتش هستند. موشک های ضد تانک اسپایک و نمرود که در اختیار ارتش کلمبیا است نیز ساخت تل آویو است. همچنین برنامه هایی برای صادرات سلاح های الکترونیکی، سیستم های ضد هوایی، تجهیزات ارتباطی و نرم افزارهای امنیت سایبری از سرزمین های اشغالی به کلمبیا در نظر گرفته شده است. با این وابستگی به رژیم صهیونیستی، رئیس جمهور کلمبیا در می 2024 تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک و تعلیق قراردادهای نظامی با این رژیم گرفت.

اهمیت روابط با کشورهای عربی برای کشورهای آمریکای لاتین

برای اکثر کشورهای آمریکای لاتین، توسعه روابط با کشورهای عربی از نقطه نظر یافتن متحدان جدید در مجامع بین المللی، تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و استقلال سیاسی از ایالات متحده مهم است. این رویکردها به ویژه در سیاست خارجی داسیلوا در برزیل و کریستینا فرناندز، رئیس جمهور سابق آرژانتین منعکس شده است. مبادلات تجاری بین شورای همکاری خلیج فارس و مرکوسور در سال های 2001 تا 2010 رشدی در حدود 330 درصد را نشان می دهد. همانطور که روابط اقتصادی با اعراب برای کشورهای آمریکای لاتین مهم بوده است، در شرایط کنونی رویکرد حمایتی اکثر کشورهای آمریکای لاتین از فلسطین به ویژه حمایت از قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در غزه برای کشورهای عربی حائز اهمیت است. . کشورها

نتیجه

اگرچه به نظر می رسد حمایت از فلسطین و اعتراض به سیاست های رژیم صهیونیستی در غزه منحصر به کشورهای اسلامی است، اما اکثر کشورهای آمریکای لاتین از ابتدای این جنگ تاکنون از جنایات تل آویو علیه مردم غزه انتقاد کرده اند. اهمیت این حمایت زمانی آشکارتر می شود که متوجه می شویم این کشورها دارای جایگاه مهمی در مجمع عمومی سازمان ملل هستند و برخی از آنها مانند کلمبیا با وجود داشتن روابط استراتژیک اقتصادی و نظامی، روابط خود را با تل آویو قطع کرده اند.

سجاد مرادی کلارده; پژوهشگر روابط بین الملل

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=400845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.