افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

آمار نگران کننده از وضعیت چاقی در کشور/ شایع ترین بیماری های غدد درون ریز کدامند؟

  • کد خبر : 114129
آمار نگران کننده از وضعیت چاقی در کشور/ شایع ترین بیماری های غدد درون ریز کدامند؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم ایران، فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیک. از 1 تا 3 آذر 1402 در تهران. ، بیان کرد: […]

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم ایران، فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیک. از 1 تا 3 آذر 1402 در تهران. ، بیان کرد: این کنگره به همت انجمن غدد و متابولیسم ایران، پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه کشور برگزار شد. و مراکز آموزشی غدد و متابولیسم و ​​با حضور اساتید و دانشمندان برجسته ایرانی و خارجی از 5 قاره جهان.

عزیزی گفت: هدف اصلی این کنگره ارائه آخرین اکتشافات غدد درون ریز در فیزیولوژی، پاتوفیزیولوژی، تشخیص و درمان بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم همراه با تبادل نظر دانشمندان ایرانی و سایر کشورها و ارائه دستورالعمل های بین المللی است. در زمینه ارتقای سلامت بیماران غدد درون ریز که مانند همایش های بین المللی قبلی، جوایز ابوعلی سینا را برای دانشمندان برجسته کشور و نشان رازی را برای دانشمند جوانی که بیشترین موفقیت ها را در تحقیقات در این زمینه کسب کرده است، دریافت خواهد کرد.

رئیس انستیتو تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شایع ترین بیماری های غدد درون ریز و متابولیک اشاره کرد و افزود: چاقی، دیابت، چربی خون، بیماری های تیروئید و پوکی استخوان از شایع ترین بیماری ها در حوزه سلامت هستند. غدد درون ریز و متابولیسم در کشور

وی با بیان اینکه حدود 60 درصد افراد بالای 20 سال دارای اضافه وزن و چاقی هستند، اظهار داشت: در تهران این رقم به 70 درصد می رسد و چاقی بدنی در زنان و چاقی شکمی در مردان بیشتر است. که این چاقی شکمی عامل مهمی در بروز بیماری های قلبی عروقی است.

این استاد دانشگاه در خصوص دیابت گفت: شیوع دیابت در شهرهای بزرگ تا 15 درصد و در شهرهای کوچک و روستاها 7 تا 10 درصد است و دیابت نوع 2 که عمدتاً در افراد مسن 20 سال ظاهر می شود. تقریبا 95 درصد درصد از کل. این بیماری دیابت را تشکیل می دهد و از آنجایی که ممکن است تا حدود 5 سال پس از شروع بیماری هیچ علامتی نداشته باشد، توصیه می شود با اندازه گیری قند خون هر سه سال یکبار از سن 45 سالگی در افراد سالم غربالگری بیماری را انجام دهند. این غربالگری در افرادی که علائم خطر مانند سابقه خانوادگی دیابت، چاقی و دیابت بارداری را از سن 20 سالگی نشان می دهند ضروری است.

عزیزی در خصوص بیماری های تیروئید گفت: گواتر ساده، کم کاری و پرکاری تیروئید، ندول های تیروئید و سرطان 10 تا 15 درصد افراد را مبتلا می کند و این بیماری ها در زنان بیشتر از مردان است. خوشبختانه بیماری های ناشی از کمبود ید که با اختلالات جسمی و روحی در کودکان همراه است با مصرف نمک یددار در کشور ما پیشگیری شده است اما همچنان 25 درصد از جمعیت جهان به این بیماری ها مبتلا هستند. انجمن های علمی به شدت استفاده از نمک یددار (نه سایر نمک ها) را توصیه می کنند.

وی به اختلال چربی خون که یکی دیگر از بیماری های غدد درون ریز و متابولیک است اشاره کرد و تصریح کرد: چربی خون بیشتر در گروه سنی 50 سال به بالا دیده می شود که 20 تا 25 درصد افراد به آن مبتلا هستند و با اندازه گیری چربی و چربی خون تشخیص داده می شود. با رژیم غذایی و استفاده از استاتین ها به خوبی درمان می شود.

عزیزی آمار پوکی استخوان را اینگونه محاسبه کرد و گفت: بین 5 تا 10 درصد زنان و 2 تا 5 درصد مردان در سنین بالا به پوکی استخوان مبتلا هستند که معیار سنجش تراکم استخوان در زنان و در سنین یائسگی و به ویژه در سنین بالا است. زنان 65 سال و بالاتر لازم است.

مدیر پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: موثرترین راه برای پیشگیری از بروز چاقی، دیابت و اختلالات چربی خون، داشتن سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی سالم و رژیم غذایی مناسب است. . در کنار فعالیت بدنی مستمر و مداوم، پرهیز از سیگار، 6 تا 8 ساعت خوابیدن و دوری از استرس های زندگی می تواند از بروز این بیماری ها بکاهد.

۲۳۳۲۳۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=114129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.