افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

آلودگی شدید هوا در نیمه دوم سال؛ نقش سوخت دیزل و سوخت خودرو با کیفیت پایین

  • کد خبر : 412307
آلودگی شدید هوا در نیمه دوم سال؛ نقش سوخت دیزل و سوخت خودرو با کیفیت پایین

به گزارش رکنا، این روزها با هوای قابل قبولی از صبح آغاز می شود اما حوالی ساعت 23 هوا به سرعت آلوده می شود. سوال اینجاست که چرا هوای شهرها به سرعت آلوده می شود؟ با سردتر شدن هوا، آلودگی در شهرهای بزرگ افزایش می یابد. به گفته کارشناسان محیط زیست، سابقه ای چند ساله […]

به گزارش رکنا، این روزها با هوای قابل قبولی از صبح آغاز می شود اما حوالی ساعت 23 هوا به سرعت آلوده می شود. سوال اینجاست که چرا هوای شهرها به سرعت آلوده می شود؟ با سردتر شدن هوا، آلودگی در شهرهای بزرگ افزایش می یابد. به گفته کارشناسان محیط زیست، سابقه ای چند ساله دارد و عمدتا ناشی از سوخت های آلاینده و بی کیفیت در صنایع و نیروگاه هاست. بسیاری از فعالان محیط زیست از مصرف سوخت گازوئیل در پالایشگاه ها انتقاد می کنند و معتقدند حتی در صورت استفاده از گازوئیل مرغوب و فیلتر هوا، میزان آلودگی به این حد نمی رسد.

بررسی قوانین هوای پاک

نظارت سازمان های مسئول در این زمینه باید با دقت بیشتری ادامه یابد. در غیر این صورت زمستان امسال شاهد فاجعه آلودگی هوا خواهیم بود. نایب رئیس سازمان محیط زیست از بازنگری در قوانین هوای پاک خبر داد. به گفته وی، ساختار فعلی این قوانین که در سطح استان وضع شده است، مورد بازنگری قرار می گیرد. رئیس سازمان محیط زیست همچنین تاکید کرد: طی یک ماه آینده پیشرفت 28 پروژه زیست محیطی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این طرح ها عمدتا بر اساس ظرفیت داخلی و نظرات کارشناسان دانشگاهی اجرا می شود.

تعیین وظایف دستگاههای مسئول.

انصاری در این خصوص با اشاره به قانون هوای پاک گفت: مهمترین قانون در حوزه آلودگی هوا قانون هوای پاک و آیین نامه اجرایی آن است که در حوزه های مختلف رعایت می شود. وی از فعال شدن مجدد کارگروه ملی آلودگی هوا با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد که در آن وظایف دستگاه ها با جدیت بیشتری پیگیری می شود. حذف خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استانداردهای خودروسازی، نظارت بر صنایع آلاینده و توسعه انرژی های تجدیدپذیر از محورهای اصلی این برنامه ها برای کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ است.

بر اساس این قانون ۲۱ دستگاه اجرایی شامل وزارت کشور، نفت، نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری و صدا و سیما باید وظایف کنترل آلودگی هوا را انجام دهند. از بین این نهادها شهرداری با سه وظیفه اصلی اجرای قانون هوای پاک را بر عهده دارد.

پایداری هوا به چه عواملی بستگی دارد؟

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی در گفتگو با خبرنگار رکنا، یکی از عوامل مهم در بررسی وضعیت آلودگی را میزان پایداری هوا دانست. وی با بیان اینکه آلودگی هوا در شهرها دو عامل دارد، گفت: نخست افزایش آلاینده های ناشی از سوخت های بی کیفیت مانند بنزین و گازوئیل در خودروها، صنایع، پالایشگاه ها و نیروگاه ها؛ یکی از عوامل موثر در افزایش آلودگی هوای شهرها است. و دوم، شرایط تهویه هوای شهر که به شدت باد و باران بستگی دارد.

هوای تهران در روزهای سرد

ضیائیان با بررسی وضعیت هوای تهران در فاصله نیمه دوم آبان ماه تا نیمه اول بهمن، توضیح داد: وارونگی دما در صبح رخ می دهد که باعث پایداری جو و تجمع آلاینده ها در هوا می شود، مگر اینکه بارندگی باشد. شوک های سیستم یا باد، وارونگی دما و پایداری جو را تغییر می دهد. وی پیش بینی کرد: طی دو یا سه روز آینده کیفیت هوای تهران به دلیل عدم انباشت آلاینده ها در وضعیت مطلوبی باقی بماند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.