افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

آغاز روند صعودی احتمالی در بازار نفت نوسانات بیشتری در قیمت نفت پیش بینی می شود

  • کد خبر : 255449
آغاز روند صعودی احتمالی در بازار نفت نوسانات بیشتری در قیمت نفت پیش بینی می شود

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی نفت خام پس از یک دوره کاهشی یک ماهه بار دیگر به مسیر صعودی خود بازگشته است. قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 17 می حدود 83 دلار و 70 سنت و نفت WTI حدود 79 دلار اعلام شد. اما سوال اینجاست که دلیل افزایش جدید قیمت نفت […]

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی نفت خام پس از یک دوره کاهشی یک ماهه بار دیگر به مسیر صعودی خود بازگشته است. قیمت هر بشکه نفت خام برنت در 17 می حدود 83 دلار و 70 سنت و نفت WTI حدود 79 دلار اعلام شد. اما سوال اینجاست که دلیل افزایش جدید قیمت نفت در روزهای اخیر چه بوده است؟ آیا این افزایش قیمت در کوتاه مدت آغاز یک روند صعودی تلقی می شود یا باید آن را نوسان طبیعی قیمت نفت دانست؟ بازار؟

در پاسخ به این سوال باید عوامل متعددی را در شرایط فعلی بازار نفت بررسی کرد که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

علیرغم تلاش های آمریکا برای پرکردن جای خالی نفت اوپک در سبد جهانی، به نظر می رسد در صورت تایید تصمیم اوپک برای ادامه کاهش تولید و صادرات نفت خام، تاثیر روانی چنین اقدامی به طور قطع بر روند بازار و روند بازار تاثیر خواهد گذاشت. افزایش قیمت در کوتاه مدت خواهد بود.

تصمیم احتمالی اوپک پلاس برای کاهش فروش نفت

خبرگزاری رویترز صبح روز دوشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام شد اعضای اوپک پلاس احتمالاً برای سومین ماه متوالی تولید و صادرات نفت خود را در سطح فعلی از اوایل ژوئن ادامه داده‌اند و قصدی برای افزایش تولید ندارند. در همین حال، اوپک در ماه گذشته 26 میلیون و 490 هزار بشکه نفت خام در روز تولید کرد که 50 هزار بشکه کمتر از ماه مارس است. به نظر می رسد این اقدام اوپک تاکتیکی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت در بازارهای جهانی و معکوس کردن روند نزولی قیمت در ماه گذشته باشد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تولید نفت کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک مانند آمریکا، گویان و برزیل در همین بازه زمانی سه ماهه افزایش یافته است. علیرغم تلاش های آمریکا برای پرکردن جای خالی نفت اوپک در سبد جهانی، به نظر می رسد در صورت تایید تصمیم اوپک برای ادامه کاهش تولید و صادرات نفت خام، تاثیر روانی چنین اقدامی به طور قطع بر روند بازار و روند بازار تاثیر خواهد گذاشت. افزایش قیمت در کوتاه مدت خواهد بود.

حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح و افزایش دامنه جنگ

اخبار منتشر شده از مذاکرات حماس و تل آویو حاکی از آن است که تنش بین دو طرف کاهش نیافته است. ارتش اسرائیل در 16 مه ادعا کرد که حماس با حمله موشکی به جنوب غزه دست کم سه سرباز اسرائیلی را کشته است. در ادامه تنش های فزاینده بین دو طرف، خبرها حاکی از آن است که ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان شرق رفح هشدار داده است که محل سکونت خود را تخلیه کنند.

در چنین شرایطی و با توجه به اهمیت گذرگاه رفح به عنوان کانال اصلی کمک رسانی سازمان های بین المللی به مردم غزه و تنها راه ارتباطی آن با مصر، به نظر می رسد حمله احتمالی اسرائیل به این گذرگاه آغازی باشد مرحله جدیدی از نبرد در سرزمین های اشغالی. نبردی که می تواند واکنش گروه های مقاومت در لبنان، یمن و عراق را برانگیزد. افزایش درگیری ها، به ویژه در دریای سرخ، ممکن است شرکت های بزرگ نفتی جهان را با تهدیدات جدی تری مواجه کند و احتمالاً بسیاری از این شرکت ها تمایلی به عبور از دریای سرخ ندارند. این به معنای کاهش عرضه جهانی نفت در بازارهای جهانی در بحبوحه بهبود شرایط تورمی و برخی شاخص‌های مهم اقتصادی از جمله CPI و PMI در کشورهای صنعتی به‌ویژه آمریکا و نتیجه چنین وضعیتی است. چیزی جز افزایش احتمالی قیمت نفت نخواهد بود.

تعطیلات تابستانی در آمریکا و اروپا از اوایل ماه می آغاز شد و تا اوایل ژوئن ادامه خواهد داشت. با توجه به حجم سفرهای تابستانی به غرب، هر ساله قیمت جهانی نفت در این فصل از سال افزایش چشمگیری خواهد داشت.

آغاز تعطیلات تابستانی در غرب و افزایش تقاضای سوخت

در ادامه مشکلات و عوارض ایجاد شده در بازار نفت، باید به این نکته نیز اشاره کرد که تعطیلات تابستانی آمریکا و اروپا از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل خرداد ادامه خواهد داشت. با توجه به حجم سفرهای تابستانی به غرب، هر ساله قیمت جهانی نفت در این فصل از سال افزایش چشمگیری خواهد داشت.

آغاز روند صعودی احتمالی در بازار نفت نوسانات بیشتری در قیمت نفت پیش بینی می شود

در واقع همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید در هر دو فصل تابستان و زمستان به دلیل افزایش تقاضا برای سوخت در بازارهای جهانی شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود. این روند در همه سال ها رایج است و تنها میزان نوسان بسته به شرایط اساسی بازارهای جهانی متفاوت خواهد بود. مجموع شرایط ذکر شده در بالا نشان می دهد که به احتمال زیاد در صورت عدم تغییر شرایط ژئوپلیتیکی و سایر عوامل اساسی موثر بر بازارهای جهانی، قیمت نفت حداقل تا پایان اردیبهشت ماه باید روند صعودی جدیدی را آغاز کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=255449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.