افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

آشواگاندا یا جینسنگ هندی؛ خواص شگفت انگیز و روش استفاده.

  • کد خبر : 216517
آشواگاندا یا جینسنگ هندی؛  خواص شگفت انگیز و روش استفاده.

آشواگاندا یا جینسنگ هندی یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی در طب آیورودا است. مردم هزاران سال است که از آشواگاندا برای درمان استرس، افزایش انرژی و بهبود تمرکز استفاده می کنند. اگر می خواهید در مورد این گیاه بیشتر بدانید، این مقاله را حتما بخوانید. آشواگاندا چیست؟ آشواگاندا با نام علمی “Withania somnifera” یکی […]

آشواگاندا یا جینسنگ هندی یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی در طب آیورودا است. مردم هزاران سال است که از آشواگاندا برای درمان استرس، افزایش انرژی و بهبود تمرکز استفاده می کنند. اگر می خواهید در مورد این گیاه بیشتر بدانید، این مقاله را حتما بخوانید.

آشواگاندا چیست؟

آشواگاندا با نام علمی “Withania somnifera” یکی از مهم ترین گیاهان مورد استفاده در طب آیورودا است. آیورودا یک نوع طب سنتی است که بر اساس اصول درمانی طبیعی هند است.

آشواگاندا در زبان سانسکریت به معنای بوی اسب است. این نام به دلیل بوی ریشه این گیاه و شادابی آن انتخاب شده است. نام های دیگر این گیاه جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی است.

Ashwagandha درختچه ای با گل های زرد و بومی هند و آسیای جنوب شرقی است. مردم از این گیاه به روش های مختلف به عنوان عصاره یا پودر آشواگاندا برای درمان بیماری ها استفاده می کنند.

خواص جینسینگ هندی

1. کاهش اضطراب

جینسینگ هندی بیشتر برای کاهش اضطراب شناخته شده است. در واقع جینسینگ نوعی آداپتوژن است. آداپتوژن یک ماده بی ضرر است که به عنوان تعدیل کننده در بدن عمل می کند و از عدم تعادل جلوگیری می کند. آشواگاندا با مهار پروتئین های شوک حرارتی، هورمون ایجاد کننده اضطراب کورتیزول و پروتئین کیناز، مقاومت بدن را در برابر اضطراب افزایش می دهد.

این گیاه همچنین فعالیت محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال را کاهش می دهد. این محور نوعی سیستم عصبی غدد درون ریز است که واکنش های استرس را تنظیم می کند. افزایش فعالیت این سیستم باعث می شود که فرد به بیماری های مختلفی مبتلا شود.

طبق مطالعات علمی، مکمل آشواگاندا با کاهش کورتیزول (هورمون استرس) باعث کاهش اضطراب می شود. البته هنوز محققان بر سر میزان مناسب این گیاه برای درمان اضطراب به توافق نرسیده اند.

2. بهبود عملکرد ورزشی

آشواگاندا مکمل خوبی برای ورزشکاران است. مطالعات علمی نشان داده است که ورزشکارانی که روزانه 120 تا 1250 میلی گرم جینسینگ هندی مصرف می کنند، نتایج بهتری از نظر قدرت بدنی و مصرف اکسیژن در حین ورزش کسب می کنند.

در مطالعه دیگری مشخص شد که مصرف آشواگاندا حداکثر مصرف اکسیژن (VO2 max) بزرگسالان سالم و ورزشکاران را افزایش می دهد و در این شرایط فرد می تواند به راحتی فعالیت های شدید انجام دهد. در واقع حداکثر مصرف اکسیژن نشان دهنده تحمل فرد در حین ورزش است و برای هر دو گروه ورزشکاران و افراد عادی اهمیت دارد. هر چه حداکثر میزان مصرف اکسیژن بیشتر باشد، افراد کمتری در معرض بیماری قلبی قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف روزانه 600 میلی گرم آشواگاندا به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی قدرت عضلانی را افزایش می دهد.

3. امکان کاهش علائم برخی از بیماری های روانی.

بر اساس برخی مطالعات، آشواگاندا ممکن است در کاهش علائم برخی از بیماری های روانی مانند افسردگی موثر باشد. در یک مطالعه، افسردگی و اضطراب در افرادی که روزانه 1000 میلی گرم آشواگاندا به مدت 12 هفته مصرف کردند، به طور قابل توجهی کاهش یافت.

مطالعات محدودی نیز در سال 2013 انجام شد که این گیاه زوال شناختی را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کاهش می دهد. در تحقیقات سال 2021، محققان به این نتیجه رسیدند که آشواگاندا می تواند افسردگی، اضطراب، بی خوابی و سایر مشکلات روانی و عصبی را بهبود بخشد. البته در مورد این فواید جینسینگ هندی باید مطالعات دقیق تری صورت گیرد.

4. افزایش تستوسترون و بهبود باروری مردان.

مکمل ریشه، پودر و قرص آشواگاندا
مکمل ریشه، پودر و قرص آشواگاندا

طبق برخی مطالعات، مکمل آشواگاندا یک قرص مفید برای افزایش تستوسترون و بهبود باروری مردان است. علاوه بر این، با توجه به بررسی 4 مطالعه روی آشواگاندا، این گیاه باعث افزایش حجم مایع منی، غلظت و تحرک اسپرم در مردان با غلظت کم اسپرم می شود. البته در این مورد باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

5. کاهش قند خون

طبق تحقیقات محدود، آشواگاندا ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. این گیاه می تواند هموگلوبین A1c ناشتا، قند خون، انسولین، چربی خون و نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

این ویژگی ممکن است به دلیل وجود ترکیبی به نام «ویتافرین E» در جینسنگ هندی باشد. این یک عامل ضد دیابت قوی است که سلول های بدن را برای جذب گلوکز از جریان خون تحریک می کند. با این حال، تحقیقات در مورد فواید آشواگاندا برای افراد مبتلا به دیابت نیاز به بررسی دقیق تری دارد.

6. کاهش التهاب

“ویتافرین E” موجود در آشواگاندا می تواند برای کاهش التهاب در بدن مفید باشد. در واقع این ماده باعث کاهش پروتئین های التهابی مانند اینترلوکین 10 و نشانگرهای التهابی می شود. البته تحقیقات در این زمینه هنوز بسیار محدود است.

7. بهبود عملکرد مغز

آشواگاندا در بهبود عملکرد شناختی و بهبود اختلالات شناختی خفیف در افراد مسن و افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مفید است. عملکرد شناختی به معنای عملکرد اجرایی، توجه، زمان واکنش و انجام وظایف شناختی است.

در مطالعه ای که بر روی 50 بزرگسال انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه 600 میلی گرم آشواگاندا به مدت 8 هفته باعث بهبود عملکرد مغز مانند حافظه فوری و عمومی، توجه و سرعت پردازش اطلاعات می شود.

علاوه بر این، در یک مطالعه در سال 2020، محققان دریافتند که آشواگاندا از سیستم عصبی محافظت می کند و از بیماری های عصبی مانند آلزایمر، هانتینگتون و پارکینسون جلوگیری می کند.

البته تایید قطعی این ویژگی آشواگاندا نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

8. بهبود خواب

بسیاری از مردم از آشواگاندا برای داشتن خوابی راحت استفاده می کنند و شواهد نشان می دهد که این گیاه برای رفع برخی از مشکلات خواب مفید است. به عنوان مثال، با بررسی 50 داوطلب بزرگسال در گروه سنی 65 تا 80 سال، مشخص شد که مصرف روزانه 600 میلی گرم ریشه آشواگاندا به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی کیفیت خواب و هوشیاری ذهنی را پس از بیدار شدن از خواب افزایش می دهد.

علاوه بر این بررسی، مروری بر 5 مطالعه با کیفیت بالا نشان داد که آشواگاندا:

  • تأثیر مثبتی بر کیفیت کلی خواب دارد.
  • اضطراب را کاهش می دهد؛
  • در هوشیاری بعد از بیدار شدن نقش دارد.

البته این نتایج در 50 نفری که در آزمایش شرکت کردند بیشتر مشهود بود.

9. سلامت قلب

آشواگاندا فشار خون و کلسترول بالا را کاهش می دهد، درد قفسه سینه را بهبود می بخشد و به طور کلی از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و به دلیل این خواص باعث سلامت قلب می شود.

10. خاصیت ضد سرطانی

در بررسی اخیر این گیاه مفید در سال 2023، آشواگاندا دارای خواص ضد سرطانی است، اما برای اثبات قطعی این ویژگی آشواگاندا باید مطالعات بیشتری انجام شود.

علاوه بر فواید فوق، برخی افراد از جینسینگ هندی برای افزایش قد استفاده می کنند. طبق مطالعات انجام شده این گیاه حاوی کلسیم، پروتئین و آهن است و می تواند رشد استخوان ها و افزایش قد را تحریک کند.

عوارض جانبی آشواگاندا

استفاده از جینسینگ هندی تا 3 ماه عارضه خاصی ایجاد نمی کند و برای اکثر افراد بی خطر است. اما عوارض جانبی استفاده طولانی مدت هنوز ناشناخته است. با این حال، آشواگاندا برای افراد زیر ایمن نیست:

برخی از افراد پس از مصرف آشواگاندا این عوارض جانبی را تجربه کردند:

برخی از زنان نیز عوارضی مانند تورم سینه و خونریزی واژن را تجربه می کنند.

علاوه بر این، این گیاه می تواند با برخی از داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های مونوآمین اکسیداز تداخل داشته باشد. آشواگاندا همچنین ممکن است با اثرات داروهای فشار خون و قند خون، داروهای بیماری قلبی و مسدود کننده های کانال کلسیم مانند نیفدیپین تداخل داشته باشد.

عوارض این گیاه بلافاصله ظاهر نمی شود. این علائم می تواند حتی چند ماه پس از مصرف ظاهر شود.

قبل از مصرف آشواگاندا یا مکمل های دیگر، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است.

نحوه استفاده از آشواگاندا

طبق بررسی ها، این گیاه را می توان در مقادیر کم یک یا چند بار در روز استفاده کرد. البته میزان مصرف این گیاه هنوز کاملا مشخص نیست و از 250 تا 1250 میلی گرم در روز متغیر است که برای تعیین میزان دقیق مصرف آن باید مطالعات بیشتری انجام شود.

آشواگاندا بخر

برای خرید جینسینگ هندی می توانید به داروخانه ها یا فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید. این گیاه به راحتی در دسترس است.

آخرین کلمه

طبق تحقیقات، آشواگاندا دارای چندین فواید برای سلامتی است، اما این مطالعات بسیار دقیق یا گسترده نبوده و یا عمدتاً بر روی حیوانات انجام شده است. بنابراین، محققان هنوز نمی توانند به طور قطعی بگویند که آیا این گیاه در درمان کدام بیماری ها کاملاً مؤثر است یا خیر. با این حال، این گیاه هزاران سال است که در طب سنتی آیورودا جایگاه ویژه ای داشته و به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

و شما؟ آیا تا به حال از این گیاه استفاده کرده اید؟ اگر چنین است، ما دوست داریم در مورد تجربه شما بشنویم.


فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟  مجموعه سلامت و زیبایی.

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=216517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.