افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

آشنایی با خواص درمانی گیاه سنا.

  • کد خبر : 235072
آشنایی با خواص درمانی گیاه سنا.

سنا گیاهی علفی با ساقه و شاخه های چوبی با میوه های کاغذی، کاملا خشک، سبز تا قهوه ای روشن است که در کشورهای عربستان، آفریقا و سواحل سومالی تا موزامبیک و هند می روید. تنها گونه سنا در ایران با نام محلی کوسن که علاوه بر ایران در مناطق مختلف آفریقا مانند سودان، مصر، […]

سنا گیاهی علفی با ساقه و شاخه های چوبی با میوه های کاغذی، کاملا خشک، سبز تا قهوه ای روشن است که در کشورهای عربستان، آفریقا و سواحل سومالی تا موزامبیک و هند می روید. تنها گونه سنا در ایران با نام محلی کوسن که علاوه بر ایران در مناطق مختلف آفریقا مانند سودان، مصر، مناطق مختلف صحرا و همچنین در آسیای صغیر می روید.

از این گیاه برای درمان یبوست، تخلیه روده قبل از آزمایشات تشخیصی دستگاه گوارش و ناحیه روده بزرگ استفاده می شود. سنا به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد. مثلاً در بیماری های مفاصل و بلغم، افسردگی، جنون، صرع، سردرد و شقیقه ها و درد پهلوها مفید است و ضماد سرکه آن برای خارش، التیام زخم های کهنه، جلوگیری از زمین خوردن مؤثر است. مو و از حنا برای تیره شدن موها استفاده کنید.

برای استفاده از این گیاه به صورت دم کرده می توانید روی 0.5 تا 2 گرم از گیاه را آب جوش بریزید و بعد از 10 دقیقه آن را صاف کرده و بنوشید. همچنین می توان آن را به مدت 10 تا 12 ساعت در آب سرد خیس کرد و پس از صاف کردن مصرف کرد. محلول به دست آمده از روش تهیه که در آن از آب سرد استفاده می شود مقدار رزین کمتری دارد، این ماده باعث درد قلب می شود و بعد از 10 تا 12 ساعت عمل می کند، اما باید توجه داشت که مقدار و مدت زمان مصرف به طور متوسط ​​آن است. از ساعت 8 شب تا 12 شب است. 60 میلی گرم سنوزاید در روز و مصرف خوراکی بیش از 3 تا 5 روز توصیه نمی شود.

مصرف این گیاه در دوران بارداری ممنوع است و مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا اطلاعات کافی از ترشح متابولیت های این گیاه در شیر وجود ندارد. مقادیر کمی از متابولیت های فعال مانند راین در شیر ترشح می شود، اما هیچ اثر ملینی در کودکان شیرده مشاهده نشده است.

همانقدر که استفاده از این گیاه می تواند فواید زیادی داشته باشد، مشکلات اسپاسم و درد در دستگاه گوارش در استفاده از ملین های محرک از جمله آنهاست. دارم گوش میدم در دوزهای بالا نیز رخ می دهد. در موارد نادر، استفاده طولانی مدت از این محصول ممکن است باعث آریتمی قلبی، نفروپاتی و تسریع تخریب استخوان شود. دوزهای بالای سنا می تواند باعث تتانی، ترشح آسپارتیل گلوکزامین و هیپوگاماگلوبولینمی شود. استفاده طولانی مدت از سنا می تواند باعث کاهش الکترولیت ها به ویژه یون ها و پتاسیم شود. بنابراین، هیپوکالمی، افزایش آلدوسترون، آلبومینوری، خون در ادرار، مهار حرکات روده و ضعف عضلانی ممکن است رخ دهد. افزایش اثر گلیکوزیدهای قلبی و داروهای ضد آریتمی نیز پس از کاهش پتاسیم رخ می دهد. مصرف طولانی مدت سنا بیش از 3 بار در روز به مدت یک سال یا بیشتر می تواند باعث تغییرات آناتومیکی در پرزهای روده، آسیب به نورون ها و عضلات طولی روده شود.

بر اساس اعلام دفتر طب مکمل و طب ایرانی وزارت بهداشت، این گیاه مانند سایر ملین های محرک در انسداد روده، تنش یا ضعف عضلات روده، مشکلات تشخیص داده نشده شکمی، التهاب روده بزرگ، آپاندیسیت، التهاب روده، آپاندیس درد شکمی با علت ناشناخته، کم آبی بدن (از دست دادن شدید آب بدن) و یبوست مزمن منع مصرف دارد و در کودکان زیر 10 سال نباید مصرف شود.

نکته بسیار مهم این است که به طور کلی ملین ها جذب املاح و ویتامین های غذا را کاهش می دهند. بنابراین در صورت مصرف مکمل های حاوی این ترکیبات، محصولات سنا باید حداقل دو ساعت قبل مصرف شود.


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=235072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.