افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

آزمایش خون جدید که آلزایمر را با دقت 90 درصد تشخیص می دهد

  • کد خبر : 308466
آزمایش خون جدید که آلزایمر را با دقت 90 درصد تشخیص می دهد

به گزارش بازار، محققان دانشگاه لوند سوئد با آزمایش خون جدید موفق شدند از دست دادن حافظه ناشی از بیماری آلزایمر را با دقت خارق العاده 90 درصد تشخیص دهند. در مقایسه با روش های مرسوم متخصصان مغز و اعصاب که باید اسکن مغزی انجام دهند یا مایع مغزی نخاعی بیمار را بررسی کنند، دقت […]

به گزارش بازار، محققان دانشگاه لوند سوئد با آزمایش خون جدید موفق شدند از دست دادن حافظه ناشی از بیماری آلزایمر را با دقت خارق العاده 90 درصد تشخیص دهند. در مقایسه با روش های مرسوم متخصصان مغز و اعصاب که باید اسکن مغزی انجام دهند یا مایع مغزی نخاعی بیمار را بررسی کنند، دقت تشخیص آلزایمر 73 درصد است.

طبق گزارش CNN، تشخیص اینکه آیا مشکلات حافظه ناشی از آلزایمر است یا خیر، چندان آسان نیست. برای تایید این بیماری لازم است از طریق اسکن مغزی تجمع پروتئین هایی به نام بتا آمیلوئید و تاو در مغز مشاهده شود که یکی از علائم بارز آن است. البته بسیاری از موارد آلزایمر بر اساس علائم و تست های شناختی تشخیص داده می شود. حال این آزمایش جدید نوعی آزمایش «p-tau217» است که در آن میزان پروتئین tau 217 اندازه گیری می شود و مانند روش های دیگر نیازی به جراحی و تصویربرداری مغزی ندارد.

آزمایش خون جدید برای تشخیص آلزایمر

بر اساس مقاله ای که در JAMA منتشر شده است، برای تأیید اینکه آیا این آزمایش خون جدید قابل اعتماد است، بین سال های 2020 تا 2024، محققان 1213 بیمار را که توسط متخصصان سوئدی برای آلزایمر آزمایش شده بودند، بررسی کردند.

تقریباً دو سوم بیماران در گروهی با اختلال شناختی ذهنی یا اختلال شناختی خفیف طبقه‌بندی شدند و یک سوم باقی‌مانده بر اساس ترکیبی از آزمون‌های بالینی و شناختی دچار زوال عقل شدند. محققان با انجام آزمایش خون جدید بر روی این افراد توانستند بیماری آلزایمر را با دقت 90 درصد شناسایی کنند.

بیش از 6 میلیون نفر در ایالات متحده و 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند که اغلب به شکل بیماری آلزایمر است. نشانگرهای زیستی این بیماری پلاک های آمیلوئیدی هستند که مغز و پروتئین تاو را مسدود می کنند که باعث گره خوردن سلول های عصبی می شود. همچنین داروهای جدیدی برای از بین بردن آمیلوئید وجود دارد که شدت علائم آلزایمر را کاهش می دهد. اما این داروها فقط در مراحل اولیه این بیماری کار می کنند. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام آلزایمر مهم است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=308466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.