افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
2

آزادسازی ارز ترجیحی برای آینده کشور مثمر ثمر بود

  • کد خبر : 345791
آزادسازی ارز ترجیحی برای آینده کشور مثمر ثمر بود

به گزارش بازار، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به هفته دولت، گفت: شهدا مظهر فضیلت و تقوا هستند. در هفته دولت هستیم کشورهای اسلامی جمهوری اسلامی ایران را باید با مقیاس شهید رجایی و شهید […]

به گزارش بازار، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به هفته دولت، گفت: شهدا مظهر فضیلت و تقوا هستند. در هفته دولت هستیم کشورهای اسلامی جمهوری اسلامی ایران را باید با مقیاس شهید رجایی و شهید باهنر سنجید. همه دولتمردان و آحاد جامعه باید تلاش کنند تا شهدای بزرگوار را الگوی حرکت خود قرار دهند.

و افزود: باید عمل صالح آنها را دنبال کنیم. برای این دو شهید بزرگوار، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم خدای متعال درجات زیادی داریم.

خطیب نماز جمعه تهران موفقیت تیم دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در المپیاد نجوم را برشمرد و گفت: تیم المپیاد دانش آموزی ایران در هفدهمین المپیاد جهانی نجوم که با شرکت 250 نفر تجلیل شد مقام اول را کسب کرد. دانش آموزان از 53 کشور با کسب 5 مدال طلا. این مایه مباهات جوانان ایران، جوانان ایران و آموزش و پرورش کشور است.

وی افزود: آمریکا، رومانی و کانادا به ترتیب در رتبه های دوم، سوم و چهارم قرار گرفتند. از این سخنان ماندگار امام که بارها از زبان مبارک مقام معظم رهبری شنیده ایم، می توان این تفسیر صریح را بیان کرد.

وی ادامه داد: می توانیم در رقابت جهانی با کشورهایی که با بهره برداری از ملت های آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی به قدرت اقتصادی دست یافتند، جایگاه خود را در جهان تثبیت کنیم. این نیاز به سختی و اراده دارد. نگاه بلندی که پیامبر اعظم سفارش کرده است.

ابوترابی فرد گفت: یکی از مهمترین وظایف شورای اسلامی که نقش بسیار مهمی در کارآمدی نظام حکومتی و تشکیل دولت دارد، بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه و برنامه های دولت است. ارائه شده توسط وزرای پیشنهادی برای رای اعتماد. به گفته مقام معظم رهبری کسب آرای کم وزرای مجلس دوازدهم موفقیت بزرگ دولت و مایه قدردانی است.

وی افزود: رئیس جمهور محترم و اعضای محترم دولت باید نسبت به این اقدام که حاکی از تعامل منطقی و علمی مجلس محترم با دولت و در جهت افزایش انعطاف دولت و مجلس است، آگاه باشند. و ارتقای کارایی سیستم با هدف عبور از موانع اقتصادی». این یک فرصت برای دولت چهاردهم است.

وی تصریح کرد: با مراجعه به آموزه های قرآن و کلام حیاتبخش پیامبر اعظم درمی یابیم که اسلام دین قدرت است و قدرت برگرفته از علم الایلام سلطان خالق قدرت است. . علم این که می بینید جهان اسلام در چند دهه به اوج قدرت رسید و با دانش و علوم خود دنیا را تحت تأثیر قرار داد، دستاورد اندیشه ناب قرآن است. حاصل کلام پیامبر (ص) است که می فرماید: «علی، اگر همه می خواهند با عمل نیک به خدا نزدیک شوند، پس با عقلانیت به خدا نزدیک شو».

خطیب نماز تهران گفت: دولت باید آموزه های قطعی قرآن کریم را از همه توانمندی های علمی، دانش، نیروی انسانی توسعه یافته، توانمندی های متراکم در حوزه زیرساخت ها، امنیت و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی مدنظر قرار دهد. و وحدت اسلامی و موقعیت ژئوپلیتیک کشور از آن برای تبدیل تهدیدها به فرصت استفاده می کند، گفت: دولت وحدت ملی باید با ترویج شایسته سالاری اقدام کند. رئیس جمهور همچنین به وزرا توصیه کرد که معیار تغییر باید تنها شاخص مهم شایستگی باشد.

ابوترابی فرد خطاب به اعضای کابینه گفت: به وزرا می گویم مردم منتقد و تحلیل گر هستند و تصمیمات خود را ارزیابی می کنند.

اقتدار ملی به افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بستگی دارد

وی با بیان اینکه برای القای کارآمدی باید شایسته سالاری را به عنوان شاخص قرار دهیم، تاکید کرد: چشم انداز جامع و بلندمدت مبتنی بر شایسته سالاری پشتوانه اقتدار ملی تلقی می شود، اقتدار ملی نیز در گرو افزایش سرمایه اجتماعی و عمومی است. اعتماد . و به نظر می رسد این دستاورد مهم ارتقای کیفیت حاکمیت اقتصادی است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: از رئیس جمهور و تیم اقتصادی انتظار می رود سطح حاکمیت اقتصادی را ارتقا دهند و این امر محقق نمی شود مگر اینکه چشم انداز بلندمدت مبنای تصمیم گیری دولت باشد. اگر امور روزمره تمام وقت وزرا را بگیرد قطعاً مسائل اساسی و کلیدی پشت سر گذاشته می شود.

ارتقای کیفیت حکمرانی راه را برای بهبود شاخص های کلان اقتصادی هموار می کند

ابوترابی فرد تصریح کرد: ارتقای کیفیت حکمرانی زمینه را برای ارتقای شاخص های کلان اقتصادی فراهم می کند. چالش ها و مسائل حاکمیتی مانند یک شبکه در هم تنیده و به هم پیوسته اند. همه دستگاه های اجرایی، قوای سه گانه و نهادهای فراقدرت باید برای درک و حل مشکلات اساسی کشور بسیج شوند. شایسته است سران قوا مسائل را نه در سطح منطقه ای، بلکه در سطح ملی بررسی کنند. منابع کشور محدود است. با این منابع محدود باید اولویت های اساسی کشور رصد شود و تا حد امکان هزینه های جاری کشور مدیریت و کنترل شود.

وی ادامه داد: وزارتخانه هایی که گران هستند مانند بهداشت، آموزش، علوم و سایر وزارتخانه ها و نهادها باید رسیدگی شود. وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سایر وزرا موظفند بر مشکلات موجود نظارت، بررسی و تصویب کنند.

وی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی، رشد اقتصاد دیجیتال و رشد بنگاه های دانش بنیان باید اولین موضوع دولتمردان باشد، گفت: این نقشه راه باید برای حوزه های مهم تهیه شود.

ابوترابی فرد گفت: اولین مسئله اصلاح ساختار عدم تعادل بودجه است. بودجه کشور نامتعادل است. در 3 ماهه اول باید 25 درصد منابع پیش بینی شده دریافت می شد که حدود 17 درصد آن وصول شده است، در حالی که بیش از 93 درصد هزینه های جاری انجام شده است، یعنی منابع دریافت نشده است. اما هزینه ها انجام شده است. در حوزه ساخت و ساز باید 25 درصد منابع دریافت می شد، اما 4 درصد تخصیص داده شده است، این یعنی عدم تعادل بودجه!

وی تاکید کرد: دولت و مجلس باید بدانند که با رشد هزینه های غیرمنطقی و بدون دفاع نمی توان عدم تعادل را اصلاح کرد، اما عدم تعادل بودجه افزایش می یابد.

امام موقت تهران گفت: موضوع دوم اصلاح ناهماهنگی نظام بانکی و پولی است که در سیاست های کلی نظام نیز بر این موضوع تاکید شده است، اما چقدر با آن فاصله داریم؟ آیا نباید زیر نظر شخص رئیس جمهور و تیم اقتصادی و نخبگان سیاسی و علمی کشور برای مسائل مهم گروه تخصصی ویژه ای تشکیل دهیم؟ آیا مردم نباید از واقعیت اقتصاد و کاستی ها و ضعف های آن و راه برون رفت از آن آگاه باشند؟ آیا رسانه ملی نباید بستری برای این مسائل شود؟

وی در پایان مشکل سوم را اصلاح عدم تعادل انرژی دانست و گفت: در سیاست های کلی نظام نیز به این موضوع اشاره شده است. در صورت اجرایی شدن همان مواردی که در سیاست های کلی نظام آمده است، شاهد تحول اساسی در کشور خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=345791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.