افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
0

آخرین وضعیت تناسب مستمری بگیران تامین اجتماعی/حداقل وظیفه کارگران چگونه خواهد بود؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 411619
آخرین وضعیت تناسب مستمری بگیران تامین اجتماعی/حداقل وظیفه کارگران چگونه خواهد بود؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه; در پاییز 1402، شورای اسلامی در جریان بازنگری لایحه برنامه هفتم توسعه، بندی را تصویب کرد که به موجب آن، با هدف برقراری عدالت در پرداخت حقوق کارمندان و مستمری بگیران و همچنین تناسب حقوق بازنشستگان در سال 90. درصد حقوق و پاداش مستمر تفریق کارمندان مشابه و برابر دولت موظف […]

خبرگزاری مهر، گروه جامعه; در پاییز 1402، شورای اسلامی در جریان بازنگری لایحه برنامه هفتم توسعه، بندی را تصویب کرد که به موجب آن، با هدف برقراری عدالت در پرداخت حقوق کارمندان و مستمری بگیران و همچنین تناسب حقوق بازنشستگان در سال 90. درصد حقوق و پاداش مستمر تفریق کارمندان مشابه و برابر دولت موظف است در پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را اجرا کند. این افزایش از سال 1403 معادل 40 درصد در سال اول و 30 درصد در سال دوم و سوم خواهد بود که این تفاوت تا 90 درصد است.

بارها و بارها در تصویب برنامه هفتم بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبدیل آن به قانون به تعویق افتاد، بنابراین در تیرماه سال جاری، قانون برنامه هفتم به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. .

قانون پیش بینی کرده است که منابع مالی لازم برای تعدیل حقوق بازنشستگان در صندوق های کشوری به میزان 50 میلیارد تومان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تامین می شود. این در حالی است که برای تعدیل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش بینی شده است که دولت 130 میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند تا با این منابع، حقوق این بازنشستگان تعدیل شود. صندوق‌های دولتی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری عملاً از بودجه کل کشور حمایت می‌شوند و احتمالاً برای پرداخت وجوه تناسبی مشکلات کمتری خواهند داشت، اما با عدم پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و هزینه‌های جاری سازمان و نارضایتی دخل و خرج آنها عملا در هاله ای از ابهام از نحوه اجرای این قانون برای مستمری بگیران تامین اجتماعی بود.

پس از دولت سیزدهم تیر 1403، برای تعدیل حقوق بازنشستگان در سه ماهه اول، سه میلیون تومبه به حساب آنها واریز شد، مقرر شد دستورات نهایی به مستمری بگیران داده شود و میزان دقیق تعدیل محاسبه و اعمال شود.

همچنین با تغییر دولت، پیش‌بینی می‌شد که صدور احکام قطعی به تعویق بیفتد، اما پرداخت مبلغ بدهی ادامه یابد. اما در عمل فقط پرداخت مبلغ بدهی به مستمری بگیران کشوری ادامه یافت و مستمری بگیران تامین اجتماعی در بلاتکلیفی قرار گرفتند.

در پایان تابستان با دو واریز یک میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری، مجموع درآمد حاصل از تناسب شش ماهه آنها به 6 میلیون تومان رسید. در حالی که تنها 3 میلیون تومبه از دولت سیزدهم برای مستمری بگیران تامین اجتماعی واریز شد و نه تنها خبری از ودیعه جدید نشد، بلکه متولیان نیز در این خصوص اظهار نظری نکردند.

بر اساس روند اجرای این قانون، تنها در دولت سیزدهم بخشی از بدهی عمومی معادل منابع لازم برای تعدیل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در 3 ماهه اول سال پرداخت شد و پس از آن پرداخت نشد. بدون پول به تامین اجتماعی برای اجرای تعدیل.

از ابتدای مهرماه امسال، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد در پی راهکارهای مصوب کوتاه مدت، سازمان برنامه و بودجه کشور مجبور به واگذاری مبلغ 8.7 میلیارد تومان شده است. به صورت نقدی به عنوان مانده حساب دو ماهه به حساب سازمان تامین اجتماعی و برای ادامه اجرای طرح تا پایان سال وزارت امور اقتصاد و دارایی با هماهنگی بانک مرکزی باید صادر کند. 30 میلیارد اوراق قرضه بگیرید و در اختیار تامین اجتماعی قرار دهید.

مابقی تعهدات تامین اجتماعی دولت تا سقف 130 میلیارد تومان نیز باید براساس بند ((از) تبصره 15 قانون بودجه 1403 کل کشور از طریق واگذاری دارایی های دولتی و سهام شرکت های دولتی به سازمان تامین اجتماعی. پرداخت کنید و وزارت اقتصاد و دارایی برای کمک به انجام فرآیندهای انتقال دارایی ها و سهام.

جزئیات آخرین وضعیت همسان سازی مستمری تامین اجتماعی

این بلاتکلیفی ادامه داشت تا اینکه 27 مهرماه حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: موضوع یکسان سازی حقوق بازنشستگان در جلسه دولت تصویب و دستورات مربوطه صادر خواهد شد و بر این اساس مطالبات بازنشستگان به زودی پرداخت خواهد شد رئیس مجلس در همین روز گفت: در دیدار با رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد این قانون از ماه جاری اجرایی شود.

سازمان برنامه و بودجه هفتم مهرماه در اطلاعیه ای اعلام کرد: با ایجاد ضوابط و رویه های لازم و تامین اعتبارات لازم برای اجرای قانون، 40 درصد حقوق بازنشستگان در سال جاری تعدیل می شود. همچنین با تامین منابع مالی لازم در طرح بودجه 1404 برای اجرای فاز دوم تناسب 30 درصدی، بخش دیگری از این قانون اجرا شد. همچنین با صدور احکام جدید از سوی صندوق های بازنشستگی، پرداخت مطالبات به زودی آغاز می شود. اما هنوز اطلاعی از نحوه تامین منابع آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی نبود.

احمد شما می دانید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین جزئیات تصویب آیین نامه دولت در خصوص تناسب حقوق بازنشستگان را تشریح کرد و گفت: بر اساس قانون بازنشستگان، صندوق های ملی، تامین اجتماعی و فولاد مشمول تناسب حقوق هستند. و حدود 7 میلیون بازنشسته مشمول تناسب حقوق هستند و تاکید کرد: تناسب از آبان ماه اجرا آغاز می شود.

بر این اساس پیش بینی می شود در پایان آبان ماه مبلغ دو میلیون تومان در قالب تعدیل متناسب به حساب مشمولانی همچون علی الحساب واریز شود.

تکلیف بازنشستگان چه می شود؟

با این حال همچنان این سوال باقی است که آیا وعده های جدید برای تعدیل حقوق بازنشستگان فقط شامل بازنشستگان دولتی می شود یا حداقل بازنشستگان دولتی که به دلیل بازنشستگی پیش از موعد یا از کارافتادگی حقوق کم می گیرند و همچنین مستمری بگیران تامین اجتماعی را شامل می شود؟ افزایش یافت یا خیر؟

بر اساس ماده 28 قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص اجرای تناسب، صراحتاً در راستای اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی موظف است مستمری بازنشستگان را با “غیر حداقلی” تناسب کند. دستمزد» طی سه سال اول برنامه، به طوری که در پایان سال سوم برنامه، رابطه مستمری بازنشستگی با حداقل دستمزد همان سال باید متناسب با 90 درصد رابطه بین سال اول باشد. مستمری بازنشستگی و حداقل دستمزد همان سال. حداقل دستمزد سالی که مستمری در آن تعیین شده است.

قانون در نظر گرفته است که فقط مشمولان غیرحداقلی یعنی بازنشستگان دولتی مشمول تناسب حقوق هستند. به نظر می رسد این مصوبه برای کسانی که حداقل دستمزد دریافت می کنند یا هنوز وضعیت مشخصی ندارند اجرا نمی شود زیرا 75 درصد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حداقل دستمزد دریافت می کنند. در همین راستا دولت سیزدهم لایحه تعدیل حقوق حداقل مشمولان تامین اجتماعی را تدوین و به مجلس ارسال کرد اما این موضوع در مجلس مغفول ماند.

به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی، تیرماه امسال مبلغ 3 میلیون تومان برای افراد غیرحداقلی به صورت تناسبی و برای حداقل مشمولان در قالب «کمک رزق و روزی» واریز شده است. مشخص نیست که آیا این سپرده ها تحت عنوان کمک هزینه معیشت حداقل دستمزدها ادامه پیدا می کند یا خیر و تناسب مستمری بگیران حداقل دستمزد که حقوق آنها در حال حاضر 11 میلیون تومان است چه خواهد شد. با همسر و فرزندانتان

هفته گذشته قسمت اول لایحه بودجه 1404 تقدیم مجلس شد که بر اساس آن دولت موظف است بر اساس قانون، در مورد ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و مسئولیت دولت در تامین اجتماعی و مفاد ماده ۲۸ برنامه هفتم قانون توسعه کلیه اموال و دارایی های صندوق های بازنشستگی به استثنای کارکنان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات اعم از منقول. و اموال غیر منقول. سهام، امتیازات، موجودی ها، اسناد و اوراق و سایر عناصر غیر از ساختمان های اداری مورد نیاز، پس از ارزیابی مجدد و قیمت گذاری توسط “پرداخت کنید «بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی» با سازمان مذکور. با این حساب می توان انتظار داشت که با پرداخت بدهی سازمان از سوی دولت، تناسب حقوق بازنشستگان در سال 1404 محقق شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=411619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.