افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

آب و هوای گرم شمال آفریقا و تغییر الگوی بارندگی در ایران و غرب آسیا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 126756
آب و هوای گرم شمال آفریقا و تغییر الگوی بارندگی در ایران و غرب آسیا – خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، احد تعزیفی سرپرست مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با وجود اینکه میانگین بارندگی کشور در مهرماه ۱۲.۳ درصد بیشتر از نرمال بوده است، اما هوای گرم در سال جاری شمال آفریقا و شکل گیری یک الگوی پایدار در شرق اروپا. در مورد خاورمیانه، مانع توسعه […]

به گزارش خبرنگار مهر، احد تعزیفی سرپرست مرکز ملی مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: با وجود اینکه میانگین بارندگی کشور در مهرماه ۱۲.۳ درصد بیشتر از نرمال بوده است، اما هوای گرم در سال جاری شمال آفریقا و شکل گیری یک الگوی پایدار در شرق اروپا. در مورد خاورمیانه، مانع توسعه و تقویت سامانه های بارشی در ایران و غرب آسیا می شود.

وی تصریح کرد: این امر موجب کاهش ابری و بارش های زیر نرمال و دمای بیش از حد نرمال در آبان ماه جاری در برخی استان های کشور شد.

زفضی افزود: به همین دلیل در اکثر استان های غربی و مرکزی کشور میزان بارندگی های دریافتی در آبان ماه کمتر از نرمال بوده و تاکنون در میانگین کل کشور غیرعادی بارش بوده است. به -32 درصد کمتر از حد معمول رسیده است.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: با وجود این شرایط بارندگی در برخی استان ها مانند خراسان شمالی، گلستان، مازندران، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان بیش از حد نرمال بوده است.

وظیفه خاطرنشان کرد: از اواخر هفته جاری شاهد نفوذ سامانه بارشی در غرب و جنوب غرب کشور خواهیم بود، همچنین طبق الگوهای پیش‌بینی، سامانه بارشی دیگری در هفته پایانی آبان ماه جاری خواهد بود. تا اوایل آذرماه در بیشتر نقاط کشور به ویژه در مناطق حاشیه ای و ارتفاعات زاگرس بارش های فراوانی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این صورت ناهنجاری منفی بارش تا حد زیادی تعدیل می شود و با احتمال قابل توجهی میزان بارش تا پایان آذرماه آینده در محدوده 15± درصد نرمال خواهد بود و ناهنجاری دما ادامه خواهد داشت. در محدوده نرمال بالاتر (میانگین بلند مدت) قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=126756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.