افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

دوره های قبلی هوش مصنوعی از دروس دبیرستان حذف شد/ استفاده از هوش مصنوعی نیاز به سواد دارد!

  • کد خبر : 377317
دوره های قبلی هوش مصنوعی از دروس دبیرستان حذف شد/ استفاده از هوش مصنوعی نیاز به سواد دارد!

تینا مزدکی: ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین روز مهرماه با حضور در یکی از مدارس استان تهران به اهمیت هوش مصنوعی در آینده کشور اشاره کرد و گفت: در این مسیر دانش آموزان باید اصول اولیه را بیاموزند. دروسی از جمله ریاضی را به نحو مناسبی انجام دهند تا بتوانند از […]

تینا مزدکی: ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین روز مهرماه با حضور در یکی از مدارس استان تهران به اهمیت هوش مصنوعی در آینده کشور اشاره کرد و گفت: در این مسیر دانش آموزان باید اصول اولیه را بیاموزند. دروسی از جمله ریاضی را به نحو مناسبی انجام دهند تا بتوانند از هوش مصنوعی در امور روزمره خود استفاده کنند.

در ادامه سخنان وزیر ارتباطات، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، آموزش هوش مصنوعی دانش آموزان و استفاده از هوش مصنوعی در امور روزمره را مورد بحث قرار دادیم. با فرض اینکه هوش مصنوعی پیشرفته ای داشته باشیم، آیا هوش مصنوعی در آینده برای ما مشکل ایجاد می کند یا خیر؟

به گفته این کارشناس، متولدین دهه 30 و 40 که در دورانی تحصیل کرده اند که کامپیوتر وارد جامعه نشده است، از نظر ساختار ذهنی، چه از نظر زیست شناسی مغز و چه از نظر رفتار، نسبت به نسلی که با کامپیوتر بزرگ شده اند، در مقایسه با نسلی که با کامپیوتر بزرگ شده اند. رفتار متفاوت در برخورد با موضوعات مختلف به عنوان مثال، “صبر” آنها در هنگام مواجهه با مشکلات بسیار بیشتر از کسانی است که هر آنچه را که می خواهند به سرعت با رایانه بدست می آورند.

همین امر در مورد افرادی که در دهه 70 متولد شده اند و کسانی که در دهه 90 متولد شده اند صدق می کند. اما کامپیوترهای در دسترس متولدین دهه 90 با سرعت بسیار بالاتری کار می کنند و به همین دلیل می توان دریافت که این افراد اساساً حوصله کمتری در برخورد با مشکلات زندگی دارند.

ساختار ذهنی ما تغییر کرده اما ساختار جامعه نه!

وی با بیان اینکه اکنون نگرانی هایی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد، توضیح داد: قبل از پیشرفت های اخیر در هوش مصنوعی، یک دانشجوی کارشناسی ارشد باید تعداد زیادی از مقالات را برای پیشبرد تحقیقات خود مرور و مطالعه کند که شاید حتی ماه ها و صدها سال طول بکشد. مقاله اینها به فرد قدرت می داد تا در کارهای علمی آینده خود بهتر پیشرفت کند. امروزه با پیشرفت فناوری های هوش مصنوعی می توان تمامی این کارها را در عرض یک تا سه روز به پایان رساند، در حالی که نتیجه آن مانند قبل است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا مهارت های دانشجویی که به این روش درس خوانده و توانسته فارغ التحصیل شود با دانش آموز پنج سال پیش برابری می کند؟

صالحوف گفت: مشکلی که اکنون وجود دارد این است که ساختار ذهنی ما در حال تغییر است و همانطور که همیشه اتفاق افتاده است با نسل قبل متفاوت می شویم، اما جامعه و زندگی روزمره ما به این سرعت تغییر نمی کند. فردی که عادت کرده است اگر در دفتری کار کنید که سیستم اتوماسیون ضعیفی دارد، زیرا به زندگی هوشمند مصنوعی عادت کرده‌اید، نمی‌توانید سازگار شوید و مجبور به استعفا خواهید شد.»

ما نمی توانیم به هوش مصنوعی اعتماد کنیم

وی خاطرنشان کرد: همه اینها به این معنی است که این سیستم می تواند چالش های زیادی را برای یک فرد ایجاد کند. اگر در فضای بزرگتری بخواهیم برای دانش‌آموزان اجرا کنیم و دانش‌آموزان در سراسر کشور بتوانند با هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنند؟ حتی چالش های اجتماعی ایجاد می کند و حتی می تواند تیپ متفاوتی از شخصیت ایجاد کند.

با فرض عدم وجود این خطرات، این کارشناس می‌گوید: «فرض می‌کنیم که مردم سازگار شدند و نسل دیگری به دنیا آمدند، باز هم چند سؤال پیش می‌آید؛ یکی از سؤالات ساده این است که شما نمی‌توانید به یک سیستم هوش مصنوعی همان اعتماد را داشته باشید که در یک انسان.”

دوره های قبلی هوش مصنوعی از دروس دبیرستان حذف شد/ استفاده از هوش مصنوعی نیاز به سواد دارد!

شما نمی توانید از اشتباهات هوش مصنوعی اجتناب کنید!

وی افزود: به عنوان مثال می توانیم سیستمی را که می خواهیم برای آموزش استفاده کنیم از طریق هوش مصنوعی ایجاد کنیم، آن را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و تا مدتی مشکلی پیش نیاید، اما ممکن است این سیستم به نوعی باگ داشته باشد، این باگ ممکن است غیر ارادی باشد، یا در پاسخ، دانش‌آموز محتوایی تولید کند که مناسب سن او نیست، یا مشکلی در سیستم آموزشی آن کشور وجود داشته باشد موقعیت؛ هوش مصنوعی

وی همچنین درباره خطراتی که هوش مصنوعی را تهدید می کند، گفت: موضوع دیگر این است که مانند بسیاری از سیستم های هوشمند دیگر، می توان به مدل های هوش مصنوعی نیز حملات سایبری انجام داد، مثلاً فرض کنید چنین سیستمی در مدارس ایران وجود دارد؛ «شما می توانید مدلی تولید کند که معمولاً رفتار عادی دارد، اما اگر مهاجمی بخواهد سیستم را مختل کند، می‌تواند اطلاعاتی را به آن بدهد که همزمان در سراسر کشور مشکلاتی ایجاد کند یا محتوای نامربوط تولید کند.”

استفاده از هوش مصنوعی نیاز به سواد بالایی دارد

بنابراین، به گفته امیرمحمد صالحوف، کارشناس هوش مصنوعی، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش مستلزم داشتن سواد بالا و تحقیقات فراوان است و حداقل در کوتاه مدت، منطقی نیست که به استفاده از آن در این ابعاد فکر کنیم. .

وی در ادامه گفت: البته نباید کل موضوع را پاک کنیم، می‌توانیم امکاناتی را فراهم کنیم تا حداقل بخش‌های خصوصی امکانات آموزشی از سیستم‌های هوش مصنوعی به عنوان منبع آموزشی استفاده کنند یا معلمان بتوانند در دروس از آنها کمک بگیرند. نیاز به کمک اما این نباید باعث شود که فکر کنیم مثلاً می‌توانیم مشکل کمبود معلم را با کمک هوش مصنوعی جبران کنیم.

دوره های قبلی هوش مصنوعی از دروس دبیرستان حذف شد/ استفاده از هوش مصنوعی نیاز به سواد دارد!

اخلاق در هوش مصنوعی …

این کارشناس همچنین به اهمیت اخلاق در هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مباحثی که عمدتا در کشورهای دیگر دنبال می شود و در ایران نیز در سطح دانشگاهی وجود دارد، موضوع اخلاق هوش مصنوعی است که اخلاق هوش مصنوعی به این میزان می پردازد. که ما حق داریم هوش مصنوعی را وارد زندگی و امور خود و نحوه برخورد با پیامدهای اخلاقی آن کنیم.

دروس پیش نیاز هوش مصنوعی از مدارک حذف شده است

صالحوف در ادامه درباره آموزش هوش مصنوعی به دانش آموزان گفت: بسیاری از دروس قبلی هوش مصنوعی از دروس دوره دبیرستان حذف شده است، زمانی که درس می خواندیم مطالبی به ما آموزش داده می شد که بعد می توانستیم با هوش مصنوعی تا حدودی یاد بگیریم. اکنون این رشته ها به دانشگاه منتقل شده و باید سرفصل ها تغییر کند تا دانشجویان هم تحصیل کنند.»

وی با بیان اینکه می توان از جنبه های دیگر نیز به هوش مصنوعی نگاه کرد، تصریح کرد: با آموزش هوش مصنوعی، افراد متوجه می شوند که هوش مصنوعی چگونه است و این حالت معجزه آسای هوش مصنوعی از بین می رود، این احساس وجود دارد که هوش مصنوعی چیزی است که مهندسان بسازد و بتواند ایده ها و تغییرات شما را بفهمد چیز و … دانش آموز هیچ آسیبی نمی بیند.

به گفته این کارشناس، در مجموع در برخی جهات خوب است که آموزش هوش مصنوعی فراگیر شود و افراد بتوانند آن را تا حدی یاد بگیرند. این ایده خوبی است که مردم بخواهند در مورد هوش مصنوعی بیاموزند، به خصوص اگر بخواهند از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنند و کمک بگیرند.

۲۲۷۳۲۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.