افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

چرا لبنان هرگز غزه دوم نخواهد شد؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 377270
چرا لبنان هرگز غزه دوم نخواهد شد؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

‌خبرگزاری تمبر، خوشه بین المللی: از یک سال پیش که جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه آغاز شد، تاکنون گروه های مقاومت از جمله حزب الله لبنان خواب را از چشمان رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان مشغول در مناطق شمالی ربوده اند. در این مدت بسیاری از شهرک های صهیونیست نشین در این مناطق مرزی […]

خبرگزاری تمبر، خوشه بین المللی: از یک سال پیش که جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه آغاز شد، تاکنون گروه های مقاومت از جمله حزب الله لبنان خواب را از چشمان رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان مشغول در مناطق شمالی ربوده اند. در این مدت بسیاری از شهرک های صهیونیست نشین در این مناطق مرزی ویران شده و جمعیت آنها آواره شده است و برخی گزارش ها تعداد آوارگان صهیونیست را تا 200 هزار نفر تخمین می زند.

اما در روزهای اخیر درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی شدت گرفته است. این حادثه پس از ترور فرماندهان حزب الله و انفجار تجهیزات ارتباطی در لبنان به اوج خود رسید و برخی معتقدند این تنش ها قابلیت تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار را دارد و نسبت به ادامه درگیری ها هشدار می دهد.

در این میان، ایده «غزه‌سازی لبنان» و «لبنان در لبه پرتگاه» که عمدتاً برای ترساندن حزب‌الله و فشار بر این گروه از سوی احزاب و دولت این کشور طراحی شده است، مدام از سوی برخی تکرار می‌شود.

همانطور که آنتونیو گوترش چند روز پیش در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «غزه یک کابوس غیرقابل توقف است و لبنان در آستانه تبدیل شدن به یک غزه دیگر نیست.

شکی نیست که جنایات و نسل کشی های رژیم اشغالگر در نوار غزه که تاکنون بیش از 41000 فلسطینی بی گناه را به کام مرگ کشانده است، مردم و مقامات جهان را نگران کرده است از حوادث مشابه جلوگیری کنید . این در حالی است که لبنان از بسیاری جهات با نوار غزه تفاوت های قابل توجهی دارد که باعث شده بیشترین هزینه ها را به رژیم صهیونیستی تحمیل کند.

رژیم صهیونیستی متحمل ضربات شدید و مستمر حزب الله می شود

صهیونیست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حزب‌الله نقش بسیار مؤثری در آنچه در جبهه غزه رخ می‌دهد، در جبهه پشتیبانی یعنی عراق و یمن و حتی در مقاومت فلسطین دارد. همچنین تداوم نقش آن در جبهه شمالی سرزمین های اشغالی در اشغال جدی ارتش رژیم صهیونیستی که یکی از بارزترین آنها آوارگی گسترده ساکنان منطقه شمالی و همچنین اشغال یک شهر واحد است. یک سوم ظرفیت نیروهای نظامی اشغالگر در شمال، بدنه رژیم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

علاوه بر این، در نتیجه حملات شدید و مستمر حزب الله در این مدت، بسیاری از کسب و کارها در مناطق شمالی سرزمین های اشغالی عملاً بی سود شده اند. به عنوان مثال، بانک مرکزی رژیم اعلام کرده است که هزینه اقتصاد شمال فلسطین اشغالی 156 میلیون دلار در هفته خواهد بود. علاوه بر این، کابینه امنیتی رژیم مجبور شد بسیاری از مخازن و کارخانه های سوخت را در این منطقه ببندد و مراکز درمانی را از ترس حملات مقاومت در آماده باش طولانی مدت نگه دارد.

کابینه جنگی رژیم صهیونیستی در چنین وضعیتی که دائماً رو به وخامت است، تضعیف جدی قدرت حزب الله را راهبرد فعلی خود قرار داده است، بنابراین در حالی که با ترور فرماندهان ارشد و تخریب تأسیسات و قدرت نظامی این حزب، برای مدت طولانی حزب الله را تضعیف می کند. حرکت، می تواند امنیت مناطق شمالی خود و مهاجران فراری آواره به مناطق آن را تامین کند. علاوه بر این، این کشور قصد دارد یک کمربند امنیتی در جنوب لبنان ایجاد کند، کنترل امنیتی این مناطق را به دست گیرد و امنیت مناطق خود را برای مدت طولانی تحت کنترل داشته باشد.

اقدامات تروریستی و انفجارهای اخیر رژیم لبنان را می توان در همین راستا ارزیابی کرد. بنابراین در هفته های اخیر ترور فرماندهان ارشد حزب الله و حملات الکترونیکی و فناوری مانند حادثه پیجر و رادیو بخشی از برنامه های رژیم صهیونیستی برای قدرت نمایی و افزایش سطح تنش با حزب الله و البته آزمون بود. نرخ پاسخ مقاومت به آن

CNN اخیراً این استراتژی را مخاطره آمیز و ناقص خواند و خاطرنشان کرد که “درس هایی که ناتو به آرامی در افغانستان آموخته است باید در اینجا در نظر گرفته شود؛ که کشتن فرماندهان بی شمار آنها را نابود نمی کند، اما جانشینان خشمگین تری را برای مذاکره باقی می گذارد.”

تقویت بازدارندگی با قدرت نظامی چشمگیر حزب الله

مهمترین دلیل عدم ورود رژیم صهیونیستی به جنگ تمام عیار با حزب الله و توسل به پرتاب موشک و ترور به قدرت نظامی قابل توجه این گروه مقاومت برمی گردد.

چرا لبنان هرگز غزه دوم نخواهد شد؟

همین چند روز پیش حزب الله لبنان در واکنش به تجاوزات آشکار رژیم صهیونیستی صدها موشک به ویژه “فادی 1” و “فادی 2” را علیه مناطق راهبردی مانند رامات داوید، مجتمع نظامی رافائل، مگیدو شلیک کرد. . فرودگاه نظامی، پایگاه نظامی آموس (پایگاه اصلی پشتیبانی ترابری و لجستیکی منطقه شمال)، به کارخانه مهمات زاخرون حمله کرد، حیفا، عکا و حتی مرکز فلسطین اشغالی، یعنی فرودگاه بن گورین را اشغال کرد.

مقامات رژیم صهیونیستی می دانند که اگر دامنه تجاوز متوقف نشود، مقاومت اسلامی لبنان مراکز استراتژیک و شهرک های پرجمعیت این رژیم را با تکیه بر موشک های جدید خود به بانک اهداف خود اضافه خواهد کرد.

اخیرا رسانه صهیونیستی «هاآرتص» اعتراف کرد که در یک روز 220 موشک از لبنان به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شد که این بزرگترین حمله موشکی از ابتدای جنگ به شمار می رود. همزمان، رسانه صهیونیستی «اسرائیل هوم» نیز اعلام کرد که از شب گذشته تاکنون حدود 300 موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شده است.

بخشی از جهنمی که حزب الله در سرزمین های اشغالی ایجاد کرد در تصاویر منتشر شده از شهر صفاد در شمال فلسطین اشغالی قابل مشاهده است.

چرا لبنان هرگز غزه دوم نخواهد شد؟

حتی در شرایطی که ارتش اسرائیل مدعی شد که به نزدیک به 1600 سایت متعلق به حزب‌الله در لبنان حمله کرده و 50 درصد از قدرت موشکی حزب‌الله از جمله موشک‌های کروز، انفجاری و پهپادهای کوتاه‌برد و میان‌برد را نابود کرده است، بسیاری از منابع نظامی و نیروهای امنیتی نیروهای امنیتی لبنان. رژیم اشغالگر اعتراف کرد که این گزارش ها اغراق آمیز است.

تسویکا هایموویچ، فرمانده سابق پدافند هوایی این رژیم، یکی از افرادی است که با ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر انهدام 50 درصد موشک های حزب الله پس از حمله هوایی گسترده روز دوشنبه هفته گذشته به لبنان مخالف است. و تاکید می کند: هیچکس نمی داند که حزب الله چه ظرفیتی دارد و این جنبش تا کنون اندکی از ظرفیت خود را نشان داده است. آنچه اسرائیل در دو روز گذشته شاهد آن بود، از نظر ظرفیت و توانایی، حتی به آنچه حزب الله در اختیار دارد، نمی رسد.

پیش از این یعقوب امیدور رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با تایید اینکه این رژیم حتی به نابودی توان حزب الله نزدیک نیست، افزود: تل آویو تا شکست حزب الله یا از بین بردن توانایی های آن بسیار بسیار فاصله دارد.

در پایان ارتش رژیم صهیونیستی نیز وارد این حفره شد و دانیال حقاری سخنگوی آن اذعان کرد که مقاومت اسلامی لبنان دارای چندین قدرت نظامی است و در گفت و گو با خبرنگاران افزود: حزب الله همچنان از قابلیت های نظامی زیادی برخوردار است.

موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک لبنان با غزه متفاوت است

کسانی که از غزه شدن لبنان شکایت دارند، تفاوت های سرزمینی و جغرافیایی آن را درک نمی کنند. بنابراین باید از منظر ژئوپلیتیک و استراتژیک به این موضوع پرداخت.

نوار غزه مستطیل شکل، 41 کیلومتر طول و 12 تا 6 کیلومتر عرض، با مساحت کل 360 کیلومتر مربع و جمعیت 2.3 میلیون نفر است. این منطقه از غزه از دو طرف در محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد. از سواحل تحت کنترل نیروی دریایی اسرائیل است. در جنوب با مصر هم مرز است، اما در ماه‌های اخیر این مرز به تصرف صهیونیست‌ها درآمد، بنابراین غزه از چهار طرف محاصره شده است.

چرا لبنان هرگز غزه دوم نخواهد شد؟

بر خلاف 15 سال محاصره زمینی، دریایی و بمباران هوایی نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که مانعی بر سر راه قدرت یابی مقاومت فلسطین از جمله حماس بود، بار دیگر مقاومت فلسطین چنان قدرت یافت که حتی پس از یک سال جنگ، صهیونیست ها رژیم به هیچ یک از اهداف اعلام شده خود نرسیده است و تنها دستاورد آن کشتار و ویرانی است.

در لبنان مقاوم، علاوه بر اینکه حزب الله بدون این محدودیت ها به قدرت نظامی قابل توجهی دست یافته است، این کشور تنها 79 کیلومتر مرز مشترک با فلسطین اشغالی دارد. در حالی که مرز مشترک لبنان با سوریه 375 کیلومتر است. دو کشور دوست و برادر که دیدگاهی منحصر به فرد نسبت به اشغالگری رژیم صهیونیستی دارند.

چرا لبنان هرگز غزه دوم نخواهد شد؟

علاوه بر موقعیت جغرافیایی متفاوت لبنان با غزه، امروز رژیم صهیونیستی با انبوهی از بحران های درهم تنیده مواجه است که اجازه ماجراجویی بیشتر در لبنان را نمی دهد.

موضوعاتی مانند نارضایتی صهیونیست ها از ادامه و تشدید جنگ، افزایش اعتراضات در سرزمین های اشغالی، فروپاشی اقتصادی، سرعت موج مهاجرت معکوس، افزایش اختلافات داخلی در سازمان های سیاسی و نظامی کشور. رژیم تهدید، سرزنش جهانی و غیره رژیم را در برخورد با رفتار حزب الله محتاط تر کرده اند. به همین دلیل در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر توافق آتش بس میان حزب الله و رژیم صهیونیستی شنیده می شود که البته از سوی دو طرف رد شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.