افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

کارشناس انرژی: واردات بنزین باعث افزایش نرخ ارز می شود

  • کد خبر : 377160
کارشناس انرژی: واردات بنزین باعث افزایش نرخ ارز می شود

مصطفی سعیدی کارشناس حوزه انرژی گفت: تداوم واردات بنزین و عدم مدیریت تقاضای مصرفی کشور را در تامین منابع ارزی دچار مشکل می کند. مصطفی سعیدی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رادیووی با اشاره به تاثیر مستقیم تولید خودروهای جدید علاوه بر اسقاط نکردن خودروهای قدیمی بر افزایش مصرف بنزین گفت: […]

مصطفی سعیدی کارشناس حوزه انرژی گفت: تداوم واردات بنزین و عدم مدیریت تقاضای مصرفی کشور را در تامین منابع ارزی دچار مشکل می کند.

مصطفی سعیدی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رادیووی با اشاره به تاثیر مستقیم تولید خودروهای جدید علاوه بر اسقاط نکردن خودروهای قدیمی بر افزایش مصرف بنزین گفت: مصرف بنزین هر سال افزایش می یابد و به تبع آن نیاز به واردات افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از یک میلیون خودرو وارد چرخه حمل و نقل کشور می شود و اگر خوش بینانه در نظر بگیریم که هر خودرو به ازای هر 100 کیلومتر پیموده شده 9 لیتر بنزین مصرف می کند، روزانه تقریبا 6 تا 7 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود. افزایش می یابد.

سعیدی ادامه داد: این موضوع از نظر تامین منابع ارزی کشور را با مشکل مواجه می کند و یکی از عوامل افزایش نرخ دلار خواهد بود. تورم ناشی از کسری بودجه ناشی از واردات بنزین نیز بر مردم فشار وارد می کند.

وی بیان کرد: نیازمند برنامه ای جامع هستیم که علاوه بر مدیریت مصرف بنزین، شرکت های مرتبط با مصرف بنزین و حمل و نقل و همچنین تردد مردم عادی را دچار مشکل نکند. ما ظرفیت خوبی در زمینه گاز طبیعی، CNG به عنوان سوخت جایگزین داریم که می توانیم از آن برای کمک به بخش حمل و نقل عمومی و شرکت های مرتبط با حمل و نقل استفاده کنیم.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: ظرفیت صنعت CNG نزدیک به پنج سال است که 20 میلیون متر مکعب در روز است. این رقم معادل 20 میلیون لیتر بنزین در روز است. ما با زیرساخت های موجود این ظرفیت را داریم که مصرف روزانه CNG را به 40 میلیون متر مکعب برسانیم.

وی تصریح کرد: شرایط فعلی قیمت ها به گونه ای است که استفاده از CNG برای بسیاری از مردم جذابیتی ندارد. بنابراین دولت باید قوانینی را در این زمینه اجرا کند. اولاً مردم باید از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و اگر فردی بیش از سهمیه شخصی خود می خواهد استفاده کند، به راحتی به سوخت جایگزین دسترسی داشته باشد. حتی ارائه دوگانه سوز به خودروهای شخصی به صورت رایگان برای دولت سودآور است.

افزایش تولید بنزین با روند فعلی افزایش مصرف منطقی نیست

سعیدی ادامه داد: افزایش تولید بنزین به راحتی امکان پذیر نیست اما می توان چنین طرح هایی را برای مدیریت مصرف و غلبه بر عدم تعادل بنزین اجرا کرد. دولت بیش از دو سال است که برای ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تلاش می کند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. حتی با فرض اینکه این پالایشگاه هم اکنون در حال تولید باشد، تنها حدود یک سال و نیم می تواند کمبود بنزین را جبران کند و سپس با افزایش تولید خودرو، مجبور به واردات مجدد بنزین خواهیم شد.

وی بیان کرد: ساخت این پالایشگاه به مبلغی بیش از 10 میلیارد دلار نیاز دارد و تنها در مدت زمان کوتاهی می توان تولید و مصرف بنزین را در کشور متعادل کرد. با این فرض که تمام ظرفیت آن صرف تولید بنزین می شود و نمی خواهیم در این پالایشگاه پتروشیمی تولید کنیم.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس انرژی گفت: کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می برد و به دلیل مشکلاتی که در تامین درآمدهای ارزی وجود دارد، امکان عرضه هیچ محصولی به هر مقدار برای مردم وجود ندارد. در بسیاری از کالاها توزیع بین افراد بر اساس شماره ملی و تعداد اعضای خانواده انجام می شود. در چنین شرایطی واردات 4 یا 6 میلیارد دلاری سوخت هیچ منطقی ندارد.

وی همچنین گفت: با تکمیل پروژه های ناتمام وزارت نفت از جمله احداث خطوط لوله جدید انتقال نفت به پالایشگاه ها یا خطوط جدید انتقال فرآورده ها از پالایشگاه ها به انبارهای نفت می توان ظرفیت تامین سوخت را به حدود 3 میلیون لیتر افزایش داد. بنزین و 4 میلیون لیتر گازوئیل.

سعیدی تصریح کرد: این طرح ها نمی تواند معجزه کند و تنها می تواند نیمی از نیاز کشور را برای افزایش مصرف بنزین در هر سال پوشش دهد. بنابراین تمرکز اصلی دولت باید بر مدیریت تقاضا باشد. باید بازاری بین مردم شکل بگیرد تا بدانند با کاهش مصرف بنزین می توانند سود ببرند.

کمک به مصرف در صرفه جویی باعث کاهش مصرف بنزین می شود

و افزود: مردم باید در صرفه جویی در مصرف حامل های مختلف انرژی از جمله بنزین سهیم باشند. قیمت ها در این بازار پس انداز گاز نیز در ابتدا باز است. دولت باید رگولاتوری بین افرادی که بیش از حد سهمیه دارند و کسانی که زیر سهمیه دارند، شود. فردی که سهمیه مازاد دارد باید آن را با حداکثر قیمت مشخص به دولت بدهد و دولت باید به همان قیمت حداکثر به افرادی که سهمیه پایینی دارند بفروشد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: بر اساس محاسبات وزارت نفت، سهمیه موجود در کارت سوخت شخصی حدود 60 درصد مردم در پایان هر ماه مازاد باقی می ماند. برای کسانی که اشتغالشان وابسته به مصرف بنزین است، دولت باید سریعا طرح خودروهای دوگانه سوز رایگان را اجرا کند.

وی بیان کرد: اگر دولت روش های مدیریت تقاضا را اجرا کند 300 تا 400 میلیون دلار هزینه دارد اما عدم اجرای این طرح ها سالانه 6 میلیارد دلار ضرر و کسری بودجه نگران کننده ایجاد می کند.

سعیدی تاکید کرد: این راهکارها با هدف جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت بنزین و عدم فشار به مردم ارائه می شود. با این راهکارها می توان بدون فشار بر جمعیت و بهره گیری از ظرفیت های موجود کشور، تقاضای مصرف بنزین را مدیریت کرد.

وی گفت: راهکار دیگر تمرکز بر اسقاط خودروهای فرسوده است. اگر دولت تعرفه های درستی برای واردات خودروهای فرسوده تعیین کند، بسیاری از مردم می توانند بدون نیاز به کمک دولت، خودروهای فرسوده و پرمصرف را با خودروهای کم مصرف جایگزین کنند.

سعیدی همچنین تاکید کرد: در تمام دنیا قیمت ها به گونه ای تعیین می شود که مردم ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می شوند، اما در ایران برعکس است و هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد بین شهرها بسیار بیشتر است استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به خودروهای شخصی تبدیل می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.