به گزارش رکنا، در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با ارسال نامه ای به عزت الله ضرغامی، وزیر راه و شهرسازی کرد. میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی درخواست فوری ثبت بافت شیراز که در معرض خطر تخریب قرار دارد در فهرست آثار ملی ایران شد.

ایمانیه در این نامه با اشاره به ارزش‌های منحصربه‌فرد بافت تاریخی شیراز، در وسعت 357 هکتاری این بافت، حدود 12 هزار پلاک با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد، 410 اثر ثبت ملی و حدود 30 تابلوی امامزاده و حدود 50 و 200 اثر ارزشمند وجود دارد.

سرانجام امروز – دوشنبه 11 مرداد – و پس از گذشت پنج ماه از درخواست استاندار فارس، جلسه شورای ثبت احوال کشور تشکیل شد. آثار تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، با دستور کار بررسی پرونده ثبت ملی بافت تاریخی شیراز با حضور علی دارابی سرپرست وزارت و معاون میراث فرهنگی، مصطفی پورعلی مدیر کل ثبت آثار تاریخی، حسین عباسی مهر، مدیر سابق بافت تاریخی شیراز، و مدیر سابق بافت تاریخی شیراز و رضا مدیر بافت تاریخی شیراز متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پس از بررسی پرونده، بافت تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایمنا، بافت تاریخی شیراز با وسعت 357 هکتار به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌های مسکونی تاریخی ایران شناخته می‌شود، اما متاسفانه طی چند سال گذشته خانه‌های زیادی در این بافت ارزشمند بر اثر طرح‌های توسعه این محور تخریب شده است.



آیا این خبر مفید بود؟