افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
1

نوزادان نارس در معرض خطر هیدروسفالی هستند

  • کد خبر : 278317
نوزادان نارس در معرض خطر هیدروسفالی هستند

آفتاب نیوز: احسان مرادی، کارشناس جراحی مغز و ستون فقرات اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره هیدروسفالی گفت: اصطلاح هیدروسفالی به معنای افزایش میزان مایع مغزی نخاعی در جمجمه است. افزایش این مایع می تواند به دلیل افزایش مایع مغزی نخاعی باشد که بسیار […]

آفتاب نیوز:

احسان مرادی، کارشناس جراحی مغز و ستون فقرات اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره هیدروسفالی گفت: اصطلاح هیدروسفالی به معنای افزایش میزان مایع مغزی نخاعی در جمجمه است. افزایش این مایع می تواند به دلیل افزایش مایع مغزی نخاعی باشد که بسیار نادر است و یا عدم جذب مایع مغزی نخاعی که شایع تر است و بیشتر مشکلات از این نوع نشات می گیرد. علاوه بر این، علت دیگر کاهش حجم مغز به دلیل تعدادی بیماری خاص است که جای آن را با مایع مغزی نخاعی پر می کند. در نتیجه، این علائم باعث ایجاد اندازه غیر طبیعی سر در نوزادان می شود.

علل هیدروسفالی در کودکان و بزرگسالان.
این جراح مغز و ستون فقرات اطفال درباره ماهیت ژنتیکی هیدروسفالی در کودکان و بزرگسالان گفت: در بزرگسالان علل ژنتیکی کمتر، در بزرگسالان تومور، عفونت و ضربه مغزی دیده می شود اما در کودکان علل ژنتیک هیدروسفالی بیشتر است. عفونت ها، تومورها، سکته های مغزی و نوزادانی که قبل از نه ماهگی و نارس به دنیا می آیند بیشتر در معرض ابتلا به هیدروسفالی هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا هیدروسفالی هر پنج حواس کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد؟ پاسخ: هنگامی که هیدروسفالی باعث افزایش فشار مغز در کودکان زیر یک سال شود، دور سر آنها افزایش می یابد، شقیقه های آنها سفت می شود، حرکات چشم تحت تأثیر قرار می گیرد و رشد آنها به تأخیر می افتد. فشار بالای مغز باعث مرگ سلول های مغزی یا تاخیر در عملکرد آنها می شود. راه رفتن خاص، تأخیر گفتار و اختلالات بینایی از علائمی است که در زمان شروع بیماری هیپرسفالی ظاهر می شود.

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا هیدروسفالی منجر به مرگ می شود، گفت: این بیماری لزوما باعث مرگ نمی شود اما اگر به موقع درمان نشود و خانواده ها نسبت به این بیماری بی تفاوت باشند باعث مرگ نیز می شود.

بای پس مغزی استانداردترین و رایج ترین درمان برای هیدروسفالی است
فلوشیپ جراحان مغز و ستون فقرات درباره درمان بیماری هیدروسفالی بیان کرد: یکی از راه های درمان بیماری هیدروسفالی، نصب شنت مغزی است که یک لوله لاستیکی مخصوص است. بدن با این لوله لاستیکی سازگار می شود، این لوله از مغز، گردن و قفسه سینه از زیر پوست عبور می کند و در حفره شکمی قرار می گیرد. مایع مغزی نخاعی با مقداری فشار از لوله به شکم تخلیه می شود و از طریق حفره شکمی جذب می شود. این روش استانداردترین و رایج ترین درمان هیدروسفالی است.

وی ادامه داد: درمان های جدیدتری مانند آندوسکوپی وجود دارد. اگر در قسمتی از مغز انسداد وجود داشته باشد، می توان از آندوسکوپ که دوربین بسیار خوبی دارد استفاده کرد. برای این روش یک سوراخ بسیار کوچک در مغز ایجاد می کنند و آندوسکوپ را از بافت مغز می گذرانند و به بطن های مغز می فرستند و جاهایی را که انسداد وجود دارد را باز می کنیم و به موازات آن سوراخ ایجاد می کنیم تا آب را از داخل مغز تخلیه کنید.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره پیشرفت های درمانی برای بهبود وضعیت بیماران هیدروسفالی اعلام کرد: در پنجاه سال گذشته به جز آندوسکوپی نتوانسته ایم پیشرفت زیادی داشته باشیم. موضوعی که اهمیت زیادی دارد، تشخیص سریع این بیماری است تا بتوانیم قبل از اینکه عوارض جبران ناپذیری داشته باشد، مراجعه کرده و بیماری را کنترل کنیم.

مرادی درباره کودکان مبتلا به هیدروسفالی گفت: کودکانی که به موقع مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته اند حتی از نظر ظاهری با کودکان دیگر تفاوتی ندارند و زندگی روزمره خود را به طور عادی می گذرانند.

این جراح مغز و ستون فقرات کودکان خاطرنشان کرد: شنت این کودکان باید به طور مداوم بررسی شود و علائم کودکان به والدین اطلاع داده شود. من به عنوان یک متخصص مغز و اعصاب اطفال همیشه به والدین بیماران مبتلا به هیدروسفالی می گویم اگر برای شما اتفاقی افتاد حتما به پزشک مراجعه کنید و این بیماری را جدی بگیرید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=278317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.