افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
2

آب مورد نیاز 19 میلیون نفر تامین می شود

  • کد خبر : 27529
آب مورد نیاز 19 میلیون نفر تامین می شود

به گزارش بازار، عیسی بزرگ زاده افزود: امسال کار بسیار گسترده ای در حوزه آب در حال انجام است و آن بهره برداری کلی یا جزئی از 48 پروژه آبرسانی در بین 100 پروژه اولویت دار این برنامه است. وی گفت: با این 48 طرح حدود 44 هزار لیتر در ثانیه به ظرفیت تامین آب […]

به گزارش بازار، عیسی بزرگ زاده افزود: امسال کار بسیار گسترده ای در حوزه آب در حال انجام است و آن بهره برداری کلی یا جزئی از 48 پروژه آبرسانی در بین 100 پروژه اولویت دار این برنامه است.

وی گفت: با این 48 طرح حدود 44 هزار لیتر در ثانیه به ظرفیت تامین آب شرب کشور اضافه می شود و از این طریق حدود 19 میلیون نفر آبرسانی می شوند.

بزرگزاده درباره پروژه های اولویت دار برای تکمیل تا سال 1402 خاطرنشان کرد: برنامه آبرسانی کشور شامل افتتاح و برداشت آب از 30 سد با حجم مخزن 4.4 میلیارد مترمکعب و آب قابل تنظیم 3.4 میلیارد مترمکعب است.

این مسئول در خصوص برنامه فاضلاب و تصفیه فاضلاب شهری که در راستای طرح های بهداشتی و زیربنایی است، گفت: بهره برداری از 23 پروژه فاضلاب از 59 پروژه اولویت دار این بخش در سال 1402 در نظر گرفته شده است که ظرفیت تصفیه آن 1402 است. بیش از 500000 متر مکعب در روز که جمعیتی بیش از 3.2 میلیون نفر را پوشش می دهد.

وی در خصوص برنامه های آب در بخش کشاورزی گفت: از جمله برنامه های اولویت دار در سال 1402، احداث 15 هزار و 500 هکتار شبکه آبیاری و 33 هزار و 700 هکتار آبیاری در 28 طرح است.

وی افزود: در مجموع از بین 240 پروژه اولویت دار، حدود 105 پروژه با هزینه ای بالغ بر 93 میلیارد تومان به اهداف تعیین شده در سال 1402 دست خواهند یافت.

مدیرکل برنامه ریزی و تلفیق بودجه منابع آب حوزه هیدرولیک کشور بیان کرد: با توجه به دولت و تلاش های صورت گرفته، منابع مالی مناسبی برای اجرای این پروژه ها در نظر گرفته شده است و تاکنون بخش مناسبی از این منابع را به عهده داریم. وارد پروژه ها شده اند و انتظار داریم این پروژه ها در موعد مقرر تکمیل و به بهره برداری برسند.

وی افزود: وزارت نیرو در گام نخست برای به ثمر نشستن هر چه سریعتر این پروژه ها، با انتخاب سه معیار مهم اثربخشی، زمان بهره برداری و بودجه مورد نیاز، پروژه های اولویت دار را تعیین و انتخاب کرده است که تعداد آنها تقریباً می باشد. یک سوم. لیست طولانی طرح ها نیمه تمام است.

بزرگ زاده در ادامه بیان کرد: در فرآیند اولویت بندی، اثربخشی پروژه ها در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تمامی طرح هایی که منجر به تامین نیازهای زیست محیطی آب ها می شود مانند طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه و طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب، کارایی زیست محیطی را به عنوان شاخص دارند.

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح های آبرسانی دارای اثربخشی اجتماعی و اجرای شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب با اهداف بهداشتی و رفاهی و همچنین کلیه طرح های توسعه منابع آب که مستلزم ایجاد اشتغال است.

وی گفت: در خصوص صرفه اقتصادی نیز می توان به طرح هایی اشاره کرد که با هدف تامین آب بخش های خدماتی و صنعتی و کمک به تولید ناخالص داخلی سرانه انجام می شود.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر معیار اثربخشی، برای رسیدن سریع به چرخه سودآوری این گونه پروژه ها، زمان بهره برداری از آنها نیز جزو معیارها و البته همراه با این معیار مهم برای فهرست پروژه های اولویت دار قرار گرفت. ، حد مالی نیز در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=27529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.