افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
1

انتظار تاریخ بر بالین ریسباف قدیم; تعبیر خواب اصفهان – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 253014
انتظار تاریخ بر بالین ریسباف قدیم;  تعبیر خواب اصفهان – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر; گروه استان ها – مریم یاوری: کارخانه ریسباف نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید بتوان این کارخانه را تنها بازمانده 9 کارخانه ریسندگی اصفهان دانست. مدت هاست که «بافناز» از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که روبروی کارخانه دردشت ریسباف قرار دارد، فقط یک سردر و […]

خبرگزاری بیشتر; گروه استان ها – مریم یاوری: کارخانه ریسباف نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید بتوان این کارخانه را تنها بازمانده 9 کارخانه ریسندگی اصفهان دانست.

مدت هاست که «بافناز» از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که روبروی کارخانه دردشت ریسباف قرار دارد، فقط یک سردر و یک کابین وسط باقی مانده است، «نختاب» حفظ شد اما تغییر کرد. استفاده و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقیمانده‌های آن و اهمیت سبک معماری آن و قرار گرفتن آن در مرکز تاریخی و فرهنگی چهارباغ، بار سنگینی بر دوش مسئولان نهاد.

ثبت ملی ریسباف در سال 2018

کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان است که در سال 1311 با مشارکت جمعی از سرمایه داران اصفهانی افتتاح شد. این اثر در تاریخ 17 مرداد 1380 با شماره ثبت 6018 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و با این اقدام از دست شهرسازان دور ماند. از دولت دهم وظیفه این کارخانه به دست شهرسازان سپرده شد. در زمین است و تصمیم جدی گرفته نشده است.

برخی دلیل این تأخیر در تحقق طرح ها را این می دانند که «سرمایه مالی کارخانه ریسباف متعلق به سهامداران بانک ملی است»، اما این موضوع برای به تعویق انداختن چند سال اثر تاریخی خاص غیر قابل حل نبود. اگرچه ریسباف در آذرماه سال گذشته رسماً آن را به اداره کل واگذار کرد. میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

تلفیقی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف

کارخانه ریسباف توسط معماری به نام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «مکس شونمان» طراحی شده است، هرچند تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته لازم به ذکر است که کارخانه ریسباف با حمایت حاکم اصفهان به نام افشار تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید امکانات و ابزار کار ایجاد کند و مردم باید ایجاد کنند. یک کارخانه با سرمایه شخصی خود و مدیریت آن.” طبق اسناد محفوظ این شرکت سهامی، این حاکم عده ای از بازرگانان گمنام اما سرمایه دار را به تأسیس کارخانه ریسندگی ریسباف با «سرمایه 500 هزار تومانی» تشویق کرد و به سرعت ماشین آلات آن را از طریق برادران کورس از انگلستان خریداری کرد.

این بنا یکی از زیباترین کارخانه های دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است. بخش بزرگی از ضلع غربی این کارخانه به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی و اضلاع دیگر به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در وسط سایت توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده است و ضلع شمالی و جنوبی کارخانه دارای دیواری بلند با نمای ساده است. در مرکز سایت، اتاق های تولید در ضلع غربی، اتاق های پایان در ضلع شمال غربی و اتاق رنگرزی در ضلع جنوب شرقی قرار دارند.

برج تطهیر در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعاره ای مدرن از مناره های باستانی که با ارتفاع خود نقشی نمادین و نشانی از شهر دارند) از دیگر حجم هایی هستند که این مجموعه صنعتی را تشکیل می دهند. فضاهای ورزشی و مهد کودک زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در محل این کارخانه راه اندازی شده است متاسفانه مکان مهد کودک مشخص نیست.

نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیبی موفق از «مدل های گذشته و مضامین جدید» می داند که با «الگوهای عمودی» شباهت زیادی به «تئاتر سیاسی» دارد القای تصویر کوه ها» که یکی از نمونه های چگونگی تبدیل شدن معماران است. او ذاتاً یک اکسپرسیونیست بود. وی استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و فناوری جدید توسط معماران و صنعتگران ایرانی در ساختمان‌های کارخانه اصفهان از جمله کارخانه ریسباف و رئیس این کارخانه که شبیه به «کلیدهای» است، یادآور شد. ارگانی مانند کلیسای Grantvik در حومه کپنهاگ. کلینت این را می داند.

انتظار تاریخ بر بالین ریسباف قدیم;  خواب اصفهان تعبیر می شود

«رسیاف» 74 هزار متر مساحت دارد

شهرام امیری سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در کارخانه بافندگی در حال رخ دادن است.

وی خاطرنشان کرد: پس از تصویب هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از بانک ملی به میراث فرهنگی در 7 اسفند 1301، موافقت نامه ای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معاونت منعقد شد. رئیس ساختمان استانداری و شهرداری اصفهان ادامه داد: بر اساس این توافقنامه، شهرداری اصفهان احیا و فعال سازی مجدد کارخانه ریسباف را در دستور کار خود قرار داد.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون مطالعات مرمتی این کارخانه در حال انجام است، افزود: وضعیت آن نیز قبل از تحویل به شهرداری اصفهان مستندسازی شده است.

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعه ای بزرگ با 74 هزار متر مربع زیربنا، 58 هزار متر مربع است، تصریح کرد: این کارخانه دارای 6 انبار بزرگ، یک ساختمان اداری، یک ساختمان فروش و … است.

امیری با اشاره به اینکه دولت به موضوع حقوقی کارخانه ریسباف رسیدگی می کند، اظهار داشت: در این طرح حقوق و حقوق بانک ملی حفظ می شود و از طرفی قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقه ای اصفهان ارائه شود. .

وی با بیان اینکه طبق قانون همه استان های بزرگ باید از 10 سال گذشته موزه منطقه ای ایجاد می کردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقه ای در مشهد و در کنار کوه سنگ ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف ایجاد موزه منطقه ای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر این کارخانه از ظرفیت بالایی برخوردار است. برای تبدیل شدن به موزه

انتظار تاریخ بر بالین ریسباف قدیم;  خواب اصفهان تعبیر می شود

15 هزار شی تاریخی در اصفهان در انتظار افتتاح این موزه هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر 15 هزار شی تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان وجود دارد افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار می گیرد.

امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف، ایده های مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودکان، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است که می توان همه این ایده ها را در کنار هم قرار داد. در این مکان.

تخریب تا 60 درصد برخی از ساختمان های ریسباف

وی با تاکید بر اینکه در گام اول باید ریسباف را نجات دهیم، افزود: این کارخانه تا کنون خسارت زیادی دیده است که شاهد تخریب 50 تا 60 درصدی برخی از ساختمان های آن هستیم.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه از تمامی دانشگاه های معتبر کشور و حتی بین المللی برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف استفاده خواهیم کرد، گفت: این کارخانه ظرفیت برگزاری مسابقه بین المللی را دارد. برای دریافت ایده های خوب

امیری با تاکید بر اینکه تمامی طرح هایی که برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف در دستور کار است باید تاییدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، افزود: در حال حاضر سوله ها به دلیل سقف شیروانی ایمن 80 درصد هستند اما ساختمان های فرعی به ویژه در هفت جنوبی. خيابان دوست به شدت آسيب ديده و چندين انبار در قسمت شمالي نيز به شدت آسيب ديده است.

وی با بیان اینکه کارخانه رسبواف حدود 20 سال است که رها شده و این وضعیت به دلیل متروکه بودن این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه سریعتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.

انتظار تاریخ بر بالین ریسباف قدیم;  خواب اصفهان تعبیر می شود

این کارخانه قرار بود در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در دیدار با اعضای شورای شهر اصفهان درباره این موزه گفت: این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می شود.

وی در این جلسه ادامه داد: با همکاری فرمانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش می شود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهرستان و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.

شهردار اصفهان گفت: همزمان با عملیات مرمت آن نیز انجام می شود تا در نهایت به مکانی تبدیل شود که بخشی از آرزوی شهر بوده است.

انتظار تاریخ بر بالین ریسباف قدیم;  خواب اصفهان تعبیر می شود

قاسم زاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی از تمدن صفوی یکی از رازها این بود که عالم، هنرمند و سیاستمدار زبان یکدیگر را می فهمیدند. در حال حاضر اگر بخواهیم آثار هنری خلق کنیم. اصفهان، باید با هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولتمردان شهر ایجاد شده است، باید کمک کنید.

اگرچه اخباری مبنی بر احیاء و احیای کارخانه ریسباف شنیده می شود، اما تا زمانی که اقدامات جدی و موثری برای احیای آن انجام نشود، نمی توان باور کرد که ریسباف نجات یافته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=253014

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.