افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
1

گزارش نیویورک تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

  • کد خبر : 234103
گزارش نیویورک تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا

تهران درخواست این دیدار را داشت، عمان اکیداً به کاخ سفید توصیه کرد که آن را بپذیرد. آفتاب نیوز: در ادامه این مطلب آمده است: در 10 ژانویه مذاکرات محرمانه ای در پایتخت عمان انجام شد. مقامات عمانی پیام هایی را بین هیئت های ایرانی و آمریکایی که در اتاق های جداگانه نشسته بودند، مخابره […]

تهران درخواست این دیدار را داشت، عمان اکیداً به کاخ سفید توصیه کرد که آن را بپذیرد.

آفتاب نیوز:

در ادامه این مطلب آمده است: در 10 ژانویه مذاکرات محرمانه ای در پایتخت عمان انجام شد. مقامات عمانی پیام هایی را بین هیئت های ایرانی و آمریکایی که در اتاق های جداگانه نشسته بودند، مخابره کردند. این هیئت ها را علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و برت مک گورک، هماهنگ کننده رئیس جمهور بایدن در امور خاورمیانه بر عهده داشتند.

این دیدار که اولین بار توسط فایننشال تایمز در این هفته گزارش شد، اولین باری بود که مقامات ایران و ایالات متحده در حدود هشت ماه گذشته، هر چند غیرمستقیم، با یکدیگر گفتگو کردند. مقامات آمریکایی گفتند که ایران در ژانویه درخواست این دیدار را کرده بود و عمانی ها قویاً توصیه کردند که ایالات متحده موافقت کند.

از آغاز جنگ غزه، ایالات متحده و ایران به یکدیگر اطمینان داده اند که هیچ کدام به دنبال رویارویی مستقیم نیستند، موضعی که در پیام هایی که از طریق واسطه ها ارسال می شود، منتقل می شود.

اما در عمان، به گفته آمریکا، هر یک از طرفین درخواست روشنی از طرف دیگر داشتند.

واشنگتن از ایران می خواست که نیروهای نیابتی خود را مهار کند و حملات حوثی ها به کشتی ها در دریای سرخ و پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه را متوقف کند. تهران نیز به نوبه خود از دولت بایدن خواست تا در غزه آتش بس برقرار کند.

با این حال، توافقی حاصل نشد و تنها چند ساعت پس از خروج مک گورک از نشست با ایرانی ها، ایالات متحده در 11 ژانویه حملات نظامی را آغاز کرد و به چندین مواضع حوثی ها در یمن حمله کرد.

در اوایل فوریه، ایالات متحده به انتقام کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله شبه نظامیان عراقی نزدیک به ایران، حملاتی را به پایگاه های نظامی مرتبط با ایران در عراق و سوریه انجام داد.

از آن زمان، حملات به پایگاه های آمریکا در عراق متوقف شده است و تنها چند گزارش از چنین حملاتی در سوریه منتشر شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده در این مذاکرات شرکت کرد تا نشان دهد که حتی با افزایش تنش ها، واشنگتن برای پیگیری دیپلماسی با ایران باز است، اما در صورت شکست مذاکرات، ایالات متحده از زور استفاده خواهد کرد.

دو مقام ایرانی گفتند که ایران در گفتگوها تاکید کرده است که فعالیت‌های شبه‌نظامیان، به‌ویژه حوثی‌ها را کنترل نمی‌کند، اما می‌تواند از نفوذ خود بر آنها برای اطمینان از توقف همه حملات، در صورت دستیابی به آتش‌بس در غزه استفاده کند. -، اما نه قبل از آن.

مقامات آمریکایی و ایرانی گفتند که ایران و ایالات متحده از زمان دیدارشان در ژانویه به طور مرتب به تبادل پیام درباره شبه نظامیان نیابتی و آتش بس ادامه داده اند.

علی واعظ مدیر پروژه ایران گروه بحران گفت: وجود کانال های ارتباطی حتی اگر غیرمستقیم باشد قطعا می تواند در کاهش احتمال اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم کمک کننده باشد. اما همانطور که از آن زمان به بعد، به ویژه با حملات حوثی ها در دریای سرخ، شاهد بودیم، تنش ها بین دو طرف همچنان قابل توجه است.

هم ایالات متحده و هم ایران در فوریه تصمیماتی برای اجتناب از یک جنگ علنی گرفتند. در واکنش نظامی خود، نیروهای آمریکایی از حمله مستقیم به ایران اجتناب کردند و ایران شبه نظامیان در عراق را متقاعد کرد که حملات به ایالات متحده و شبه نظامیان در سوریه را متوقف کنند تا از شدت حملات کاسته شود و از مرگ آمریکایی ها جلوگیری شود.

با این حال، حوثی ها از 19 نوامبر 102 حمله به کشتی ها در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده اند. به گفته پنتاگون. تا 14 مارس، ایالات متحده 44 حمله به مواضع حوثی ها انجام داده است، اما این حملات حوثی ها را که تهدید به استفاده از سلاح های پیشرفته تر کرده اند، منصرف نکرده است.

یک مقام آمریکایی گفت که حوثی‌ها یک موشک میان‌برد جدید آزمایش کرده‌اند.

این مقام گفت گزارش‌های رسانه‌های روسیه در این هفته مبنی بر دسترسی حوثی‌ها به موشک‌های مافوق صوت احتمالاً نادرست است.

عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها روز پنجشنبه گفت که حوثی‌ها محدوده هدف‌گیری خود را گسترش خواهند داد تا از عبور کشتی‌های مرتبط با اسرائیل از اقیانوس هند و دماغه امید خوب در امتداد سواحل جنوبی آفریقا جلوگیری کنند.

تحلیلگران می گویند حوثی ها به برگ برنده ای برای ایران در درگیری کنونی تبدیل شده اند که به کشتیرانی بین المللی آسیب رسانده و خطرات جنگ در غزه را فراتر از منطقه افزایش می دهد. به گفته تحلیلگران، این اهرمی است که ایران به راحتی تسلیم آن نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=234103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.