افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
2

عربستان سعودی پول کمی برای افزایش تولید نفت کمک کرد

  • کد خبر : 211970
عربستان سعودی پول کمی برای افزایش تولید نفت کمک کرد

به گفته بازار، سال گذشته صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی بیشترین هزینه را در میان صندوق های دولتی جهان داشت و یک چهارم از 124 میلیارد دلار سرمایه گذاری این صندوق ها را به خود اختصاص داد. عربستان سعودی که غرق در تحقق پروژه‌های بزرگ مانند شهر آینده‌نگر 500 میلیارد دلاری نئوم و یک […]

به گفته بازار، سال گذشته صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی بیشترین هزینه را در میان صندوق های دولتی جهان داشت و یک چهارم از 124 میلیارد دلار سرمایه گذاری این صندوق ها را به خود اختصاص داد.

عربستان سعودی که غرق در تحقق پروژه‌های بزرگ مانند شهر آینده‌نگر 500 میلیارد دلاری نئوم و یک خط هوایی جدید است، هزینه‌های زیادی را در داخل و خارج از کشور انجام داده است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی، در نتیجه این هزینه ها، نقدینگی و دارایی های خزانه داری صندوق دولتی عربستان سعودی از 105 میلیارد دلار در سال 2022 به حدود 37 میلیارد دلار در سپتامبر گذشته کاهش یافته است. همگام شدن با همه پروژه های بزرگ دشوار شده است و قیمت نفت در محدوده 80 دلار در هر بشکه باقی مانده است.

عربستان سعودی به دنبال افزایش قیمت نفت و حفظ بودجه برای طرح «افق 2030» ولیعهد محمد بن سلمان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت بوده است. اما این پول از جایی به جز نفت نمی آید.

کاهش پول از صندوق های سرمایه گذاری عمومی ممکن است بخشی از دلیل تصمیم عربستان سعودی در اوایل ماه جاری برای لغو برنامه توسعه ظرفیت تولید نفت باشد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی این کشور، برنامه هایی برای هدایت سرمایه گذاری ها به سایر حوزه های تجاری آرامکو را یکی از دلایل این تصمیم و قصد سرمایه گذاری بیشتر در انتقال انرژی را دلیل دیگر ذکر کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های فعلی تولید، در صورت افت ناگهانی عرضه در سایر مناطق، حدود 3 میلیون بشکه ظرفیت مازاد تولید وجود دارد. اما اینکه آیا سعودی‌ها واقعاً از این ظرفیت اضافی در صورت اختلال در عرضه استفاده خواهند کرد، سؤال دیگری است.

آرامکو در اوایل این هفته هشدار دیگری درباره وضعیت ظرفیت تولید نفت جهان صادر کرد. مدیر مالی این شرکت گفت: سالانه 6 میلیون بشکه در روز تولید تافته را به دلیل کاهش طبیعی و عدم تکمیل ذخایر از دست می دهیم که منجر به کاهش شدید ظرفیت مازاد تولید شده است که اکنون معادل 3 است. درصد تقاضای جهانی.”

این غول انرژی دولتی سال‌ها هشدار داده است که صنعت جهانی نفت به سرمایه‌گذاری بیشتری در اکتشافات جدید و تولید آینده نیاز دارد، اما فشار برای حرکت به سمت منابع انرژی پاک مانع از سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده است و اگر پیش‌بینی‌های اوپک در مورد تقاضای نفت درست باشد. اگر پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی در مورد کاهش تقاضا اضافه نشود، آن وقت یک بمب ساعتی است.

اگر این اتفاق بیفتد، عربستان سعودی در نهایت به قیمت نفتی خواهد رسید که باید میلیاردها دلار هزینه کند تا اقتصاد متمرکز بر نفت خود را به یک اقتصاد متنوع تبدیل کند. سوال اینجاست که تا کی باید منتظر انفجار این بمب باشیم و در این بین چه خواهد کرد؟ در حال حاضر، به نظر می رسد سعودی ها به سمت بازارهای بدهی روی آورده اند.

صندوق ثروت دولتی عربستان سعودی سال گذشته دو بار اوراق قرضه منتشر کرد که شامل یک اوراق قرضه 5.5 میلیارد دلاری و یک اوراق قرضه سبز به همین میزان و در ماه فوریه، یک صکوک 3.5 میلیارد دلاری در دو بخش بود.

عربستان نیز در ژانویه امسال اوراق قرضه ای به ارزش 12 میلیارد دلار منتشر کرد که تقاضای بالایی داشت و تقاضا برای خرید آن به 30 میلیارد دلار رسید.

آرامکو امسال نیز اوراق قرضه منتشر خواهد کرد و به گفته زیاد المرشید، مدیر مالی آرامکو، اگرچه میزان عرضه هنوز مشخص نشده است، این شرکت به دنبال انتشار اوراق با سررسید طولانی تر است. آرامکو همچنین قصد دارد سهام خود را بفروشد.

وام قطعا یکی از راه های تامین مالی پروژه های تحول عربستان سعودی است. با چشم انداز کاهش نرخ بهره در افق، بازارهای بدهی مطمئناً بسیار وسوسه انگیزتر از دو سال پیش به نظر می رسند، و ممکن است استقراض بیشتری در راه باشد.

در همین حال، اگر پیش‌بینی‌ها از رشد بسیار ضعیف‌تر تولید آمریکا درست باشد، ممکن است قیمت‌های نفت بالاتر در افق باشد. در ابتدا، این پیش بینی ها بر اساس آخرین روند ماهانه رشد تولید بود که کاهشی را نشان می داد.

با این حال، مجموعه ای از خریدهای عمده که در سال گذشته انجام شد، اکنون احتمالاً بر تولید تأثیر می گذارد زیرا تولید بیشتر در صنعت نفت شیل ایالات متحده در دستان کمتری متمرکز شده است. اگر قیمت‌ها به مذاق این تولیدکنندگان بزرگ خوش نیاید، تا زمانی که قیمت‌ها به سطوح رضایت‌بخش‌تری نرسد، تولید به اندازه سال گذشته رشد نخواهد کرد.

به گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی برنامه های بزرگ زیادی دارد. گزارش وال استریت ژورنال به پروژه‌هایی مانند تولید خودروهای الکتریکی، یک صنعت کاملاً جدید ورزش‌های الکترونیکی و بازی‌های ویدیویی، و یک تقویت بزرگ و پرهزینه برای فوتبال داخلی اشاره می‌کند. اگر این برنامه ها فرصتی برای تحقق پیدا کنند، به پول زیادی نیاز خواهند داشت و عربستان سعودی حاضر است هر کاری که می تواند برای تحقق آنها انجام دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=211970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.