افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
2

راه حل هایی برای درمان کبد چرب بدون دارو.

  • کد خبر : 200274
راه حل هایی برای درمان کبد چرب بدون دارو.

کبد چرب یکی از بیماری های شایعی است که معمولاً ناشی از سبک زندگی اشتباه و به خصوص رژیم غذایی ناسالم است. خوشبختانه در مواردی که بیماری هنوز به مرحله حاد نرسیده است، با رعایت یک سری نکات، درمان کبد چرب امکان پذیر خواهد بود. در این گزارش قصد داریم این نکات را مرور کنیم […]

کبد چرب یکی از بیماری های شایعی است که معمولاً ناشی از سبک زندگی اشتباه و به خصوص رژیم غذایی ناسالم است. خوشبختانه در مواردی که بیماری هنوز به مرحله حاد نرسیده است، با رعایت یک سری نکات، درمان کبد چرب امکان پذیر خواهد بود. در این گزارش قصد داریم این نکات را مرور کنیم و به تمام روش های موثر برای بهبود سلامت کبد چرب اشاره کنیم. با ما بمان.

عوارض کبد چرب چیست؟

قبل از درمان کبد چرب بهتر است ببینیم کبد چرب چه عوارضی دارد و چرا باید آن را درمان کنیم.

کبد چرب، در صورت عدم درمان، به ویژه کبد چرب درجه 3، در نهایت می تواند باعث اختلال در عملکرد کبد و در نهایت باعث از بین رفتن بافت کبد و فیبروز و سیروز کبدی شود. در این صورت تنها راه نجات جان بیمار پیوند کبد است که ممکن است کاندید مناسبی پیدا نکند و یا پیوند موفقیت آمیز نباشد. بنابراین، در حالی که این فرآیند در یک دوره زمانی طولانی اتفاق می افتد و ممکن است در کوتاه مدت مورد توجه قرار نگیرد; با این حال، کبد چرب اگر در طول زمان پیشرفت کند به راحتی می تواند باعث مرگ شود.

آیا درمانی برای کبد چرب وجود دارد؟

تاکنون دارو یا روش خاصی وجود ندارد که به طور مستقیم و کامل کبد چرب را درمان کند. اما با توجه به راهکارهایی که بعداً به آنها خواهیم پرداخت، متوجه می شویم که پاسخ به این سوال که آیا کبد چرب قابل درمان است، مثبت است و پیشگیری از آن و جلوگیری از پیشرفت آن به کبد چرب درجه 3 آسان است.

راه حل هایی برای درمان کبد چرب

کبد چرب مانند دیابت نوع 2 یک بیماری مرتبط با اختلالات متابولیک است و نیاز به درمان دقیق دارد. تحقیقات گسترده ای برای یافتن یک درمان قطعی در حال انجام است. اما تاکنون هیچ دارو یا روش درمانی قطعی برای کبد چرب وجود ندارد. به همین دلیل همیشه برای غلبه بر کبد چرب و درمان آن، راه حل های بدون دارو اصرار می شود.

اصلاح رژیم غذایی

مهم ترین عاملی که می تواند بر سلامت کبد شما تأثیر بگذارد رژیم غذایی شماست و اگر به آن توجه کافی داشته باشید، احتمال درمان بیماری کبد چرب زیاد است. برای درمان کبد چرب سعی کنید نکات تغذیه ای زیر را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید:

چربی های سالم بخورید: افزودن چربی های سالم به رژیم غذایی به بدن کمک می کند تا حدی بر مقاومت به انسولین غلبه کند و به سلول ها کمک می کند تا گلوکز انباشته شده در خون را بپذیرند و در نتیجه کبد چرب را در مردان و زنان درمان می کند. چربی های امگا 3 در منابع غذایی مانند گردو، سویا و دانه های کتان یافت می شوند. مهمترین منبع امگا 3 روغن ماهی (به ویژه ماهی سالمون و ساردین) است که حاوی مقادیر زیادی از این ترکیب است.

گروه دیگری از چربی های مفید، اسیدهای چرب غیراشباع هستند که در زیتون و روغن زیتون به وفور یافت می شوند و در بهبود وضعیت کبد چرب مفید هستند.

چربی های اشباع شده را محدود کنید: برخلاف چربی های سالم، اسیدهای چرب اشباع شده وجود دارد که بیماران مبتلا به کبد چرب، به ویژه کبد چرب درجه 3، باید از مصرف آنها خودداری کنند.

مصرف شیرینی جات و شکر را محدود کنید: مصرف بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده که شیرینی ها یا نوشیدنی های بسیار شیرین مانند نوشابه هستند باعث تشدید کبد چرب به ویژه کبد چرب درجه 3 در افراد چاق یا مقاوم به انسولین می شود.

غذاهایی که کبد چرب را درمان می کنند

بسیاری از ترکیبات غذایی وارد کبد شده و در آنجا متابولیزه می شوند. در بیماری کبد چرب در مردان و زنان، چربی با سلول های اصلی کبد جایگزین می شود و در نهایت باعث کاهش عملکرد کبد می شود. بنابراین بسیاری از غذاها یا ترکیبات دارویی باید با احتیاط فراوان در بیمار استفاده شود. اما غذاهای خاصی وجود دارد که به ویژه برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید است:

چای سبز: این نوع چای منبع غنی آنتی اکسیدان است. چای سبز گزینه مناسبی برای کاهش چربی خون در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک مانند کبد چرب در زنان است.

گردو: همانطور که در بالا ذکر شد، گردو منبع غنی از چربی های امگا 3 است که برای کبد چرب مفید است.

زردچوبه: این ادویه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زیادی است که به نام «فلاونوئیدها» شناخته می شوند. یکی از بهترین راه های استفاده از این ادویه، تهیه چای زردچوبه است. فلاونوئیدهای موجود در زردچوبه برای درمان کبد چرب و کاهش خطر ابتلا به این بیماری مفید است.

آووکادو: میزان چربی های سالم و فیبر موجود در این گیاه قند خون و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و یکی از توصیه های تغذیه ای مهم برای افراد مبتلا به دیابت و کبد چرب است. البته مصرف آووکادو در افراد مبتلا به نارسایی کبد باید با احتیاط انجام شود.

میوه ها و سبزیجات: رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات نقش مهمی در سلامت افراد مبتلا به بیماری های متابولیک مانند کبد چرب دارد. به خصوص کلم بروکلی به ویژه برای کسانی که از کبد چرب رنج می برند توصیه می شود.

حبوبات و غلات کامل و مغزها: این مواد دارای خواصی هستند که می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.

کاهش وزن

در کنار یک رژیم غذایی سالم، کبد چرب با کاهش وزن درمان می شود. اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، سعی کنید کالری دریافتی خود را محدود کنید. علاوه بر این، برای کاهش چربی و تناسب اندام، یک برنامه ورزشی با ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات وزنه برداری دنبال کنید.

دیابت را کنترل کنید

اگر دیابتی هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب هستید و این بیماری می تواند برای شما خطرناک تر باشد.

دور

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=200274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.