افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
1

صعود ماهواره های ایرانی به ارتفاع 36 هزار کیلومتری

  • کد خبر : 190868
صعود ماهواره های ایرانی به ارتفاع 36 هزار کیلومتری

سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از برنامه بلندمدت صنعت فضایی ایران برای رسیدن به ارتفاع 36 هزار کیلومتری ماهواره های ایرانی خبر داد. به گزارش ایسنا، سید احمد حسینی مونس امشب دوشنبه 9 بهمن 1402 در یک برنامه تلویزیونی با موضوع پرتاب ماهواره های ایرانی به فضا، اظهار کرد: مدارهای بعدی در […]

سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از برنامه بلندمدت صنعت فضایی ایران برای رسیدن به ارتفاع 36 هزار کیلومتری ماهواره های ایرانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید احمد حسینی مونس امشب دوشنبه 9 بهمن 1402 در یک برنامه تلویزیونی با موضوع پرتاب ماهواره های ایرانی به فضا، اظهار کرد: مدارهای بعدی در نظر گرفته شده در استراتژی فضایی کشور رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری است. که در برنامه های رهبر معظم انقلاب نیز هست. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور به این هدف دست یابیم و ماهواره برهای کلاس بعدی ما قطعاً این قابلیت را خواهند داشت.

**برنامه بعدی گیرنده ماهواره بهینه سیمرغ، سکوی سریر و گیرنده ماهواره ذوالجناح است.

وی با اشاره به برنامه کوتاه مدت صنعت فضایی کشور خاطرنشان کرد: برنامه توسعه پرتابگرها در وزارت دفاع و شورای عالی فضایی دنبال می شود. ماهواره بر سیمرغ آخرین مراحل تثبیت خود را سپری می کند و با پرتاب موفقیت آمیز اخیر شایستگی خود را ثابت کرده است. برنامه بعدی گیرنده ماهواره بهینه سیمرغ، سکوی سریر و گیرنده ماهواره ذوالجناح است. سیمرغ هم اکنون با سوخت مایع دو مرحله ای راه اندازی می شود و ذوالجناح در برنامه آینده با سوخت سه مرحله ای است که دو مرحله جامد و یک مرحله مایع خواهد بود. علاوه بر این، انتشارات تحقیقاتی دیگری نیز خواهیم داشت.

حسینی مونس با اشاره به پرتاب اخیر چهار ماهواره ثریا، مهدا، کیهان ۲ و هاتف توسط ماهواره‌های قائم و سیمرغ، یادآور شد: هفته گذشته ماهواره سوریا با ماهواره قائم ساخت سپاه و در ۷۵۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. مدار. ماهواره سیمرغ در هفته جاری سه ماهواره مهدا، کیهان 2 و هاتف را به صورت همزمان و در مداری بیضی شکل با نصف النهار 450 کیلومتر و ارتفاع 1110 کیلومتری پرتاب کرد. برای اولین بار سه ماهواره ایرانی به طور همزمان در مدار قرار گرفتند و ارتفاع 1000 کیلومتری ثبت شد.

**همه این نسخه ها کاملا ایرانی و بومی بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمامی این لنج ها کاملا ایرانی و بومی بوده است. علاوه بر ماهواره بر قائم ساخت سپاه، ماهواره بر سیمرغ نیز ساخت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است. ماهواره مهدا توسط پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ماهواره های کیهان و هاتف توسط شرکت صائران وزارت دفاع ساخته شده است.

** تشکیل سامانه شهید سلیمانی با حضور شرکت های دانش بنیان.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع درباره ماموریت این ماهواره ها گفت: ماهواره های ثریا و مهدا دارای ماموریت مخابراتی و آزمایش زیرسیستم های ماهواره ای عملیاتی هستند که در آینده مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا نمی توان همه شرایط فضایی را روی زمین شبیه سازی کرد. ماهواره کاهان 2 برای ناوبری استفاده می شود و اولین گام به سوی سیستم های فضایی ناوبری بومی است که در حال حاضر برای آزمایش این فناوری و انجام آزمایشات در حال پرتاب است. ماهواره هاتف هم در حوزه اینترنت اشیا است. کنسرسیومی از شرکت های دانش بنیان، سامانه شهید سلیمانی را تشکیل می دهند تا در این سامانه اینترنت باند باریک فضایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ماهواره سیمرغ به ارتفاع یک هزار و 110 کیلومتری رسیده است که بالاترین ارتفاع برای یک ماهواره ایرانی است، افزود: مدارهای فضایی به مدارهای نزدیک به زمین 200 تا 2000 کیلومتری تعریف می شوند که بیشترین استفاده را دارند. بیشترین برد استفاده شده بین 500 تا 800 کیلومتر است و اکنون ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس در این مدار قرار گرفته اند و ماهواره ثریا ایران نیز در مدار 750 کیلومتری قرار گرفته است. این منطقه بسیار شلوغ است و ممکن است در آینده در دسترس نباشد. این مدارها به طور گسترده در سیستم های اندازه گیری، مخابرات و ناوبری استفاده می شوند.

**فقط 10 کشور می توانند خودشان ماهواره پرتاب کنند که ایران نهمین کشور است.

حسینی مونس درباره جایگاه ایران در صنعت فضایی جهانی گفت: صنعت فضایی از زنجیره های متعددی از جمله ماهواره، پرتابگر و ایستگاه زمینی تشکیل شده است. در حال حاضر در دنیا 90 تا 100 کشور ماهواره دارند، 50 کشور سازنده ماهواره هستند و تنها 10 کشور می توانند به تنهایی ماهواره پرتاب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که صنعت فضایی چه اهمیت و کاربرد دارد؟ وی یادآور شد: از جمله کاربردهای این صنعت فناوری اطلاعات که در حال توسعه است می توان به کاربردهای مختلفی مانند اندازه گیری در کشاورزی، هواشناسی، منابع طبیعی، مراقبت از زمین های زیر کشت و … اشاره کرد. از دیگر کاربردهای این صنعت مخابرات، ناوبری و اکتشاف ایستگاه فضایی است که در آینده ابعاد اقتصادی گسترده ای خواهد داشت. سرمایه گذاری در این زمینه بازدهی چندگانه خواهد داشت. علاوه بر این، این حوزه علاوه بر ابعاد اقتصادی، دارای ابعاد اقتدار نیز می باشد که اگر از هم اکنون اقدام نکنیم ممکن است در آینده انحصاری شود.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع همچنین با اشاره به واکنش منفی برخی کشورهای اروپایی به پرتاب ماهواره عمودی خاطرنشان کرد: بیشترین استدلال آنها این است که انحصار فضا در دست خودشان باشد، اما مسئولان، سیاستمداران، دانشمندان و صنعت گران ما هستند. نه متاثر از این مسائل در وزارت دفاع برخی از برنامه های ما به نوعی مربوط به نیروهای مسلح است، زیرا هم در مراکز دانشگاهی و ملی خدمت وظیفه ملی و هم در ادارات لازم به نیروهای مسلح خدمات ارائه می دهیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.