افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
3

فردا نتایج کاندیداهای انتخابات خبرگان اعلام می شود

  • کد خبر : 185828
فردا نتایج کاندیداهای انتخابات خبرگان اعلام می شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فردا ۱۳ بهمن ماه شورای نگهبان اسامی کاندیداهای واجد شرایط انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به ما اعلام می کند و بلافاصله به اطلاع شما می رسانیم. گزارش کردن خبرگزاری رادیومحسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در برنامه صبح بخیر ایران از شبکه یک سیما درباره احراز صلاحیت و بررسی […]

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فردا ۱۳ بهمن ماه شورای نگهبان اسامی کاندیداهای واجد شرایط انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به ما اعلام می کند و بلافاصله به اطلاع شما می رسانیم.

گزارش کردن خبرگزاری رادیومحسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در برنامه صبح بخیر ایران از شبکه یک سیما درباره احراز صلاحیت و بررسی اعتراضات صحبت کرد.

مقدمه مجری: از وضعیت احراز صلاحیت ها پس از اعتراضات بگویید؟ آیا قرار است کل تاییدیه نمره ای که بعد از مردودی 19 بهمن اتفاق افتاده را اعلام کنید یا به تدریج اعلام می شود؟
اسلامی: کار خوبی که شورای نگهبان امسال انجام داد به نظر من این بود که آن معترضان برای احراز صلاحیت در هیأت های نظارت آمدند که صلاحیت ها را تأیید و تأیید کردند و قبل از مهلت اولیه یعنی 28 مرداد ماه منتشر و اعلام شد. بهمن. بلافاصله ستاد انتخابات کشور را به اطلاع کاندیداها رساندیم، خیلی خوب بود، کم کم این اتفاق در این دوره می افتد، یعنی با دوره های قبل فرق می کند، در دوره های گذشته در پایان همان منتشر می شد. مدت زمان، اطلاع رسانی شد. دوره فرق می کرد و تقریباً شب لیست کاندیداهای تایید شده توسط شورای نگهبان را در اواخر بهمن ماه به دست ما رسید. 14000 نفر در لیست بودند که به آنها اطلاع دادیم. 33 نفر مجموع کاندیداهای تایید صلاحیت شده و محترمی هستند که در انتخابات شورای اسلامی شرکت خواهند کرد.

سوال: با توجه به اینکه 19 بهمن آخرین تاریخ رسیدگی به اعتراضات است، در چند روز آینده یعنی از امروز که سوم بهمن است، آیا انتظار داریم صلاحیت های بیشتری تایید شود؟ میشه بیشتر اعلام کنید
اسلامی: تا اونجایی که من میدونم بله احتمالا لیست دیگه ای میاد، این کار به تدریج انجام میشه، به نظر من کار خوبیه، روش جدیده و اینکه کم کم لیستی هم منتشر میکنن بسته به این. برای تحقیق تکمیل و نتایج اعلام می شود.

سوال: سوالی که اکنون مطرح می شود این است که آیا از آن 1.14 نفری که مجددا تایید صلاحیت شده اند، نمایندگان دوره های قبلی شورای اسلامی و مجلس فعلی رد صلاحیت شده اند؟
اسلامی: نه، آنها در این لیست نیستند، شاید لیست یا لیست های بعدی احتمالاً باشد.

سوال: بنابراین کسانی که در مجلس هستند هنوز می توانند امیدوار باشند.آیا تا 19 فوریه وقت هست؟
اسلامی: آره

سوال: موضوعی که خیلی مهم است بحث رقابتی بودن انتخابات است، بالاخره اصلاح طلبان، اصولگرایان، مستقلین و … هستند و همه ما می خواهیم ببینیم که چه نسبتی در این گروه ها صلاحیتشان تایید شده است. چند نفر را می خواهید؟ می گویند نسبت وجود دارد؟ آیا آماری وجود دارد؟ چند درصد اصلاح طلب داریم؟ چند درصد اصولگرا داریم؟
اسلامی: می دانید که ستاد انتخابات کشور پرسشنامه ای در اختیار داوطلبان قراردادی هم قبل و هم در حین ثبت نام دارد. پرسشنامه ثبت نام کاملاً مفصل بود، اما نکته ای که پرسیدید در مورد کدام طیف سیاسی هستید یا به چه طیف سیاسی تمایل دارید؟ در پرسشنامه موجود نیست یعنی سوال نداریم.

سوال: چرا؟
اسلامی: این جزو شرایط پرسشنامه نیست، طبق قانون این پرسشنامه ها باید توسط وزارت کشور تعریف، تهیه و تنظیم و به تایید شورای نظارت مرکزی یا شورای نگهبان برسد. بنابراین پرسشنامه یک پرسشنامه بسیار دقیق است. و وظیفه تخصصی، مربوط به موضوعاتی است که قانون در شرایط ثبت نام مشخص کرده است.

سوال: به عنوان مثال در این پرسشنامه ها چه سوالاتی وجود دارد؟
اسلامی: به هر حال، فرض کنید از سلجادی شما، هویت شما از مدارک تحصیلی، به سوابق فعالیت های اجتماعی شما در منطقه می رسد، یا گاهی اوقات به سفرهایی که داشته اید برمی گردد، این یک کار کاملا تخصصی و بر اساس قانون است. یعنی باید قانون را ثابت کنیم و پرسشنامه را طراحی کنیم، اما اینجا یک کار انجام دادیم.

سوال: آیا این بدان معناست که از این پرسشنامه ها نمی توان آماری به دست آورد؟
اسلامی: ما آمار این استفساریه ها را نداریم، یعنی باور نکنید که ستاد انتخاباتی آمار طیف سیاسی کاندیداها را خودش گرفته است، اما بعد از اینکه کاندیداها در حوزه های انتخاباتی خود شناسایی شدند، خب، معروف هستند، برخی معروف هستند، ممکن است دیگران شناخته نشوند، ستاد انتخابات ما اشتاین آمد و شروع به کار آماری کرد و گرایش ها یا طیف سیاسی نامزدها و داوطلبان را شمارش کرد. بر اساس این نظرسنجی از ستاد استانی مشخص کردیم که استقلالی ها هم آمده اند، یعنی طیف مستقل، الان در کشور سه هستیم. ما طیف سیاسی را تعریف کرده ایم، طبق کمیسیون اصل 10 احزاب اصولگرا، اصلاح طلب یا مستقل هستند. طبق همین آمار هم استقلالی ها و هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان به استان ها آمدند، دیگری هم بود، طبق گفته ها اشاره کردم.

سوال: دیگر نه، شما باید تمام آمار را دست اول در برنامه ما منتشر کنید، چرا برنامه دیگری را گفتید؟
اسلامی: شاید در آماری که ما داشتیم بیش از 1500 اصلاح طلب، بیش از 2000 اصولگرا و بیش از 4000 مستقل وجود داشت، خوب برخی افراد ناشناس بودند، ستاد انتخابات استان نتوانسته بود آن فرد را به چه طیفی تکیه کند، اما نکته ای که وجود دارد این است که سه طیف سیاسی که در کشور فعال هستند، چه در اتاق احزاب، چه در کمیسیون اصل 10، یعنی احزابی که در کشور تشکیل شده اند، اکنون در مجموعه نامزدها دیده می شوند. و به هر حال به همین دلیل رقابت پذیری انتخابات شورای اسلامی در این دوره بر اساس اسنادی است که من ارائه کردم به نظر من و این شرایط رقابتی وجود دارد.

سوال: با توجه به ارقامی که اشاره کردید، به نظر من رقابت تنگاتنگی است، به خصوص بین اصلاح طلبان و اصولگرایان، به نظرم اعداد نزدیک به هم هستند.
اسلامی: بله همینطور است.

سوال: موضوعی که می دانم دغدغه اصلی شما و همه همکارانتان در ستادهای انتخاباتی کشور است، برگزاری انتخابات سالم است و این امر قطعا نیازمند آموزش مسئولان اجرایی انتخابات است. الان تمرین رو شروع کردی؟ کی شروع میشه؟ در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟
اسلامی: شاید از سال گذشته که آموزش را شروع کردیم، اسفند ماه گذشته همایش مشترکی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شد، در این همایش مشترک در کارگروه هایی که در آنجا تشکیل شده بود مباحث آموزشی را رد و بدل کردیم تا برای رسیدن به مجموعه آموزشی مستند و مستند طبق برنامه آموزشی ما مخاطبان خود را پیدا کرد، یعنی فرض کنیم معاون سیاسی رئیس ستاد انتخابات، مدیر کل سیاسی، فرمانداران، بخشداران، معاونت باشد. -استانداران و مسئولان IT، این مجموعه های مختلف و غیره. عوامل اجرایی که در شعب با ما همکاری می کنند مخاطبان اصلی آموزش ما شدند و همچنین هفت همایش آموزشی منطقه ای را برای همه این مقوله هایی که گفتم و مخاطبان همایش های آموزشی با حضور فرمانداران و جمعی از مدیران و سیاسی راه اندازی کردیم. مدیران، آی تی را تشکیل داده ایم، الان در حوزه آموزش عوامل اجرایی هستیم، یعنی طبق قانون یک ماه مانده به انتخابات باید عوامل اجرایی تعطیل شوند، الان با حدود 750 هزار عامل در شعب خود سروکار داریم. ما در حال آموزش آنها هستیم، هر کدام شما می توانید در این هفته در کشور ببینید، این کنفرانس و نکته دیگر آموزش مربیان انتخاباتی است، ما کار جدیدی را شروع کردیم که در آن یک سری مربی در وزارت کشور شناسایی کردیم. به عنوان معاون سیاسی استانداری مربی می شوند و سپس این حلقه های بعدی هستند که آموزش می دهند. دن این کار هم خیلی با ارزش بود.

سوال: کاندیداهای تایید شده مجلس خبرگان رهبری چه زمانی معرفی می شوند؟
اسلامی: انشاءالله شورای نگهبان در روز چهارم بهمن ماه به ما اطلاع خواهد داد و بلافاصله به شما اطلاع خواهیم داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=185828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.