افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
1

بخشنامه جدید بانک مرکزی برای پرهیز از سفته بازی و افزایش قیمت طلا

  • کد خبر : 179139
بخشنامه جدید بانک مرکزی برای پرهیز از سفته بازی و افزایش قیمت طلا

به گزارش بازار، بانک مرکزی در تاریخ 3 دی ماه 1402 بخشنامه ای به کلیه بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد و اعلام کرد: موسسات اعتباری بر اساس بند (7-3) آیین نامه حاکم بر عملیات بانکی مجاز مصوب 7 دی ماه مجاز هستند. ، 1390 توسط شورای پول و اعتبار، پذیرش و نگهداری اشیاء […]

به گزارش بازار، بانک مرکزی در تاریخ 3 دی ماه 1402 بخشنامه ای به کلیه بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد و اعلام کرد: موسسات اعتباری بر اساس بند (7-3) آیین نامه حاکم بر عملیات بانکی مجاز مصوب 7 دی ماه مجاز هستند. ، 1390 توسط شورای پول و اعتبار، پذیرش و نگهداری اشیاء قیمتی، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان.

اما اخیرا برخی موسسات اعتباری با استناد به آن و برخلاف روال و قوانین مرسوم اجاره صندوق امانات، به بهانه ارائه خدمات دریافت و نگهداری اقلام گران قیمت از افراد، اقدام به جمع آوری سکه طلا و طلا کرده اند. سکه ها از مشتریان می بندد و در ازای تاییدی مبنی بر صدور رابطه، دلایل صدور گواهی را برای وام دهنده ارائه می دهد که از سازوکارهای بورس کالا استفاده می کند که توانایی معامله را دارد.

این اقدام به شکلی کاذب، غیرواقعی و حبابی فضای سفته بازی و افزایش قیمت را ایجاد کرده و ممکن است اختلاف قیمت ارز با ارزش ذاتی شمش طلا و سکه طلا را برای طرفی و از طرف دیگر تشدید کند. ، ممکن است ابزاری برای نقض حقوق و منافع عمومی فراهم کند.

بر این اساس از تاریخ ابلاغ این بخشنامه امکان اخذ شمش و شمش طلا از افراد حتی در صورت امانتی که از طریق مکانیسم مبادله منجر به صدور گواهینامه می شود وجود دارد. محصولات یا در غیر این صورت تنها پس از کسب مجوز از بانک مرکزی. لذا ضروری است هر گونه طرحی که دارای مشخصات و مختصات مذکور باشد در آن موسسه اعتباری متوقف شود و کلیه سکه ها و شمش های طلا مسروقه با تماس مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن عودت داده شود.

لازم به ذکر است این بانک بر اساس اختیارات مقرر در قوانین فوق الذکر به ویژه قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تنظیم و تسهیل مبادلات طلا، از طریق سازوکار اقدامات ویژه ای در این زمینه دارد. مرکز مبادلات ارز و طلای ایران که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

با توجه به مراتب فوق، لازم است در اسرع وقت و با رعایت مفاد بخشنامه مورخ 25 مرداد 1396 به کلیه واحدهای ذیربط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی مذکور اعلام و بر اجرای آن نظارت دقیق شود. “

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=179139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.