افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
2

وضعیت قرمز آلودگی هوا در کلانشهرها; دلیلش کدومه؟ دیزل؟ تحریم کردن؟

  • کد خبر : 141948
وضعیت قرمز آلودگی هوا در کلانشهرها;  دلیلش کدومه؟  دیزل؟  تحریم کردن؟

منشا آلودگی امروز تهران و شهرهای بزرگ چیست؟ آفتاب نیوز: هوای تهران دوباره قرمز شد و بسیاری از شهرهای شهرهای مختلف از جمله تهران رتبه یک شدند. بار دیگر شاهد افزایش ذرات معلق در هوای پایتخت هستیم که هیچکس به آن اهمیت نمی دهد. آلودگی هوا چند سالی است که مهمان ناخوانده بسیاری از شهرهای […]

منشا آلودگی امروز تهران و شهرهای بزرگ چیست؟

آفتاب نیوز:

هوای تهران دوباره قرمز شد و بسیاری از شهرهای شهرهای مختلف از جمله تهران رتبه یک شدند. بار دیگر شاهد افزایش ذرات معلق در هوای پایتخت هستیم که هیچکس به آن اهمیت نمی دهد.

آلودگی هوا چند سالی است که مهمان ناخوانده بسیاری از شهرهای کشور شده و هر ساله باعث مرگ و میر بسیاری می شود. خودروهای غیر معمول، موتورسیکلت های خارج از کلاس، کارخانه های آلاینده، بنزین و سوخت های فسیلی در این نسخه یا وارونگی هوا در فصل پاییز گرد هم آمده اند تا آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در ایران باشد.

منشا آلودگی امروز تهران و شهرهای بزرگ چیست؟

مقامات وزارت بهداشت آمار مرگ و میر سالانه 20000 نفر ناشی از آلودگی هوا را تکرار می کنند. 20 هزار نفر عدد نیست. نام و هویت، هر یک شهروند و عضو یک خانواده هستند. این پدر، مادر، پسر یا دختر کسی است.

به گفته بسیاری از کارشناسان خسارت آلودگی هوا در جهان فقط به دلیل معلولیت افراد از مرز 144 میلیارد دلار گذشته است و در ایران سالانه حدود 8.2 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می کند که از این میزان 800 میلیون دلار مربوط به حوزه سلامت است. 12.6 درصد مرگ و میرهای زودرس در ایران به دلیل آلودگی هوا است که بیشتر آن در 27 کلان شهر مانند تهران رخ می دهد.

تهران امسال از ابتدای سال 9 روز هوای پاک، 179 روز هوای قابل قبول، 61 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و 7 روز هوای ناسالم برای همه مردم داشته است.

قانون هوای پاک سال ها تصویب شد، اما اجرای آن هرگز به طور کامل اجرا نشد. برخی آن را اولویت نمی دانند و برخی دیگر می گویند بودجه کافی نیست.

سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران می گوید: شهروندان بدانند یکی از عوامل آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال سوختن گازوئیل و مواردی از این دست است که بارها از سوی دستگاه های اجرایی تکذیب شده است. مقامات مربوطه و تایید نشده است.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته درباره آلودگی هوا گفت: ما هم از آلودگی هوا خسته شده ایم و نمی توانیم در این باره با مردم صحبت کنیم. فرزندان و خانواده ما نیز در این شهر زندگی می کنند. عدم تخصیص اعتبار دلیل عدم اجرای مفاد قانون هوای پاک است. باید مسئولان را وادار به انجام کارهای خوب برای کنترل آلودگی هوا کنیم و عملاً کاری انجام دهند و حرفی را برای مردم تکرار نکنیم.

داریوش گلعلی زاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با مهر در خصوص موضوع آلودگی هوا با بیان اینکه متاسفانه خانم سوده نجفی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، خیر ما اطلاعات به روزی در مورد موضوع سوختن گازوئیل نداریم و طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها در تهران بلکه در اصفهان، اراک و کرج نیز زندگی انجام شده است. سوختن نفت کوره در نیروگاه ها را نداشته اند.

آیا نیروگاه ها سوخت دیزل نمی سوزانند؟

وی افزود: مشکل آلودگی هوا مانند سال های گذشته است، منابع متحرک و ثابت هستند، نیروگاه ها گازوئیل نمی سوزانند، اما هر سال بر تعداد خودروهای فرسوده و سن خودروهای قدیمی افزوده می شود. خودروهای فروخته شده نیز افزایش یافته است.

آیا وضعیت سوخت با یورو 4 و یورو 5 سازگار است؟

گل علیزاده ادامه داد: تنها در سال گذشته یک میلیون خودروی جدید به خودروهای کشور اضافه شد اما تنها 20 هزار و 800 خودرو قدیمی بازنشسته شدند.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ وضعیت سوخت مطابق با یورو 4 و یورو 5 است، تصریح کرد: زمانی که وارونگی دما رخ می دهد حداقل آلاینده ها جمع می شود زیرا امکان تخلیه هوای آلوده وجود ندارد.

تحریم ها ما را از به روز رسانی زیرساخت ها باز داشته است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه راه حل معضل آلودگی هوا اجرای کامل قانون هوای پاک است، گفت: متاسفانه بسیاری از مفاد قانونی اجرایی نشده است. در دو دهه اخیر.” توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت سوخت و اصلاح مصرف سوخت از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه تحریم ها منجر به عدم به روز رسانی فناوری برای مقابله با آلودگی هوا و بهبود وضعیت خودروها و نیروگاه ها شده است.

وی بیان کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و دفع خودروهای فرسوده سه راه بهبود وضعیت هوا خواهد بود.

چند روزی است که هوای تهران دوباره آلوده شده، وضعیت بین نارنجی و قرمز در نوسان است. سازمان هواشناسی همچنین اعلام کرده است که به دلیل پایداری جو حداقل تا 4 روز آینده این وضعیت ادامه دارد، مدارس ابتدایی تهران و برخی شهرهای دیگر مانند اصفهان برای امروز تعطیل و مجددا راهکارهای موقتی اتخاذ شده است. ذرات معلق به ریه های مردم رسیده است و باید دید مسئولان در این زمینه راهکار موثری اتخاذ می کنند یا همچنان باید منتظر آمدن باد و باران برای بهبود وضعیت باشیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.