افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
4

توضیح کارشناس داوری از صحنه پنالتی پرسپولیس پس از نظرخواهی از 2 ناظر بین المللی; تصمیم داور درست بود – پرسپولیس نیوز

  • کد خبر : 118702
توضیح کارشناس داوری از صحنه پنالتی پرسپولیس پس از نظرخواهی از 2 ناظر بین المللی;  تصمیم داور درست بود – پرسپولیس نیوز

کارشناس داوری فوتبال کشورمان پس از نظرخواهی از دو ناظر بین المللی داوری توضیحاتی را در خصوص ضربات پنالتی پرسپولیس در دیدار مقابل صنعت نفت ارائه کرد. علی دهقانی کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت وگو با تسنیم، درباره ضربات پنالتی پرسپولیس در دیدار مقابل صنعت نفت اظهار داشت: شب گذشته پس از پایان بازی […]

کارشناس داوری فوتبال کشورمان پس از نظرخواهی از دو ناظر بین المللی داوری توضیحاتی را در خصوص ضربات پنالتی پرسپولیس در دیدار مقابل صنعت نفت ارائه کرد.

علی دهقانی کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفت وگو با تسنیم، درباره ضربات پنالتی پرسپولیس در دیدار مقابل صنعت نفت اظهار داشت: شب گذشته پس از پایان بازی پرسپولیس و صنعت نفت زیاد بود. بحث در مورد ضربات پنالتی تیم پرسپولیس و من یکی از افرادی بودم که معتقد بودم این صحنه پنالتی نیست و داور در تصمیم گیری اشتباه کرده است اما با توجه به ارتباطی که با ناظران فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا دارم و مربیان این صحنه را برای دو تا از شناخته شده ترین ها جداگانه فرستادم که نظرات کارشناسی این عزیزان را دادند و در عین حال این مطلب را می نویسم که بنا به درخواست آنها از ذکر نام آنها معذورم این توضیحات بلکه جنبه آموزشی برای داوران، بازیکنان و تماشاگران است.

وی ادامه داد: برای تشخیص بدن بزرگ و پذیرش خطر هنگام تکل یا انسداد دست در امتداد بدن، اولی هند و دومی هندی نیست، صحنه مورد نظر باید به شرح زیر جدا شود:

سعی کنید توپ یا Challenge For Ball را در اختیار بگیرید
سعی کنید توپ را مسدود کنید یا توپ را مسدود کنید

کارشناس داوری فوتبال کشورمان افزود: اگر بازیکنی برای گرفتن توپ به صاحب توپ حمله کند، اگر توپ به دست یا ساپورت مدافع برخورد کند، تصمیم داور برای ادامه بازی صحیح خواهد بود. مانند سناریوی هندی دیدار علیرضا فغانی بین پرتغال و اروگوئه در جام جهانی 2022 که مدافع اروگوئه ای در حین تکل به بازیکن پرتغالی صاحب توپ ضربه زد، توپ به دست حمایت کننده او برخورد کرد که به اشتباه یک پنالتی اعلام شد. VAR در این شرایط یک Challenge For Ball رخ داده است و توپی که به دست هوادار برخورد می کند پنالتی نیست، زیرا دست به عنوان امتداد بدن در نظر گرفته می شود، اما اگر در طول بازی مدافع به توپ ارسال شده برای قطع یا دفع آن حمله کند. این یک مثال واضح از Block The Ball خواهد بود که در این شرایط باید بدن را به طور غیرعادی تهاجمی تر کرد یا در حین تکل ریسک کرد. در این صورت اگر توپ 1- به دست هوادار برخورد کند، 2- به بدن و سپس به دست هوادار و 3- به دست دیگر برخورد کند، خطای پنالتی رخ داده است و داور باید پنالتی را اعلام کند. نکته مهم در تشخیص پنالتی در موقعیت Block the Ball این است که وضعیت بدن و دست تکلر در حالت ایستاده مشخص شود. یعنی این بازیکن را به جای تکل در حالت ایستاده بکشیم و ببینیم اگر توپ به دستش خورد پنالتی می گیریم یا نه. در صورت مثبت بودن پاسخ، در صورت باز شدن دست ها در حین ورود، حتی اگر دست حمایت کننده باشد، جریمه اعمال می شود.

دهقانی در پایان گفت: در واقع مشکل تجربه من و شاید همکارانم این بود که این اتفاق را با اشاره به صحنه علیرضا فغانی در جام جهانی و در واقع کلید طلایی تشخیص این دو صحنه تحلیل کردیم. . چالش مستقیم در اختیار گرفتن توپ و شوت زدن آن بود که با تفاسیر فوق و نظر دو کارشناس فیفا و AFC تصمیم داور برای اعلام پنالتی صحیح بود.

برای ثبت نظرات خود بدون تایید عضو کانال تلگرامی پرسپولیس نیوز شوید (کلیک کنید)