افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
2

اسمارتک نیوز » افتتاح 12 پروژه بزرگ در دومین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان

  • کد خبر : 116720
اسمارتک نیوز » افتتاح 12 پروژه بزرگ در دومین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان

روزنامه ایران: با گذشت یک سال و سه ماه از اولین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان، مردم غیور کردستان دست به تلاشی دیگر زده اند و خود را برای استقبال مجدد از آیت الله رئیسی و هیئت همراه آماده می کنند. آخر هفته جاری (پنجشنبه و جمعه) بخشی از ثمرات اولین سفر رئیس جمهور […]

روزنامه ایران: با گذشت یک سال و سه ماه از اولین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان، مردم غیور کردستان دست به تلاشی دیگر زده اند و خود را برای استقبال مجدد از آیت الله رئیسی و هیئت همراه آماده می کنند. آخر هفته جاری (پنجشنبه و جمعه) بخشی از ثمرات اولین سفر رئیس جمهور به استان شامل 180 مصوبه با اعتباری بالغ بر 15.5 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. مصوباتی که یک به یک اجرا شده است، نام استان کردستان را در رتبه اول تخصیص اعتبار سرانه برای سفرهای استانی قرار داده است. اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان به ایران گفت: در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به کردستان 12 پروژه بزرگ از جمله (راه آهن همدان – سنندج، فرودگاه سقز، سد سیازاخ، سد چراغ ویس) انجام شد. ، سد امیر آباد و رامشت و …) به ارزش بیش از 32 میلیارد تومان هم اکنون افتتاح و به بهره برداری می رسد.

به گفته استاندار کردستان به «ایران»، «از دیگر پروژه‌هایی که ممکن است در دومین سفر رئیس‌جمهور به استان افتتاح شود، ارتقای کمی و کیفی تصفیه خانه فلاب سنندج، احداث شبکه پست 63.20 کیلو ولت GIS شهر سنندج، تصفیه خانه آب شرب شهر دیواندره و 72 روستای مجتمع، اوباتو، آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس، بزرگراه به طول 21 کیلومتر دیواندره بیجار، شهر صنعتی سنندج (4)، 22.5 کیلومتر بویین ایستگاه پمپاژ خط و مخازن، سالن ورزشی بانه با ظرفیت 1200 نفر (4100 مترمربع فضای ورزشی)، احداث 190 کیلومتر راه روستایی، تکمیل تقاطع بدون درجه مریوان در کریدور شمال غرب، افتتاح 5800 منازل نهضت ملی. (ملی، روستایی، خودی، تجاری و غیره)، تعویض سیم های مسی با کابل های خودپایدار (شرکت توزیع برق)”
اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور
وی افتتاح راه آهن همدان – سنندج (در حال حاضر 16 میلیارد تومان) را یکی از مهمترین پروژه های عمرانی استان معرفی کرد و گفت: این خط ریلی در گذر اول به سنندج و در گذر دوم تا مرز باشماق ادامه می یابد. گام.” مسیر راه‌آهن همدان – سنندج (151 کیلومتر) با هفت ایستگاه در طول مسیر، از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد و قروه به ایستگاه سنندج در گردنه سالوات‌آباد می‌رسد. رویاپردازی 17 ساله که در دومین سفر رئیس جمهور به کردستان به ایستگاه آخر رسیده و اولین قطار کردستان را در سوت خواهد زد.
به گفته استاندار کردستان، «در دومین سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به کردستان، اعتبارات تکمیلی برای پروژه های مصوب دور اول سفر ریاست جمهوری تخصیص و چندین مصوبه جدید ابلاغ خواهد شد». همچنین همزمان با امضا و نهایی شدن قرارداد سرمایه گذاری با مجموعه های خصوصی و دولتی کشور، شاهد جهش بزرگی در حوزه سرمایه گذاری و اقتصادی استان خواهیم بود.

مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به کردستان
اکبر محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان نیز مصوبات دور دوم سفر آیت الله رئیسی به استان را حدود 120 مصوبه با اعتباری معادل 14.1 میلیارد تومب برآورد کرد و به «ایران» گفت: رویکرد این است که اعتبارات استانی بین طرح ها و پروژه ها به نحو احسن توزیع شود و بر این اساس پروژه های نیمه تمام در حوزه حمل و نقل، آب و زمین و خدمات عمومی (مدرسه، بهداشت) که به بخش هایی از محلات شهری می پردازد. که مزایای کمتری از خدمات دارند و همچنین پروژه هایی که سوابق آنها گاهی به یک یا دو دهه قبل برمی گردد یا حتی هر چه بیشتر شود، اولویت بیشتری دارد. که حدود 12 میلیارد تومان نیاز دارد، پروژه نیمه تمام دیگر تالار فرهنگ است که حدود 17، 18 سال است نیمه کاره مانده و اکنون باید تکمیل شود.»

تکمیل کانال های ارتباطی
وی همچنین به وضعیت نامناسب راه های استان کردستان اشاره کرد و گفت: از سقز به بانه یک جاده بین شهری عادی وجود دارد که باید به دو خطه تبدیل شود و در ادامه تکمیل راه ها در دستور کار قرار دارد. بیجار – زنجان و بیجار – دیواندره از سوی دیگر مسیر ارتباطی استان از سمت همدان از طریق گردنه ای می باشد که جاده اصلی در آن تکمیل شده و تکمیل جاده سالوات آباد اعتبار بالایی را می طلبد.
«اکبر محمدی» وضعیت بهداشتی و درمانی استان را خوب توصیف کرد و می گوید: میانگین سرانه تخت فعال در استان بالاتر از استاندارد کشوری است. (میانگین تعداد تخت فعال به ازای هر جمعیت در کشور 1.8 تخت و این شاخص در استان 2.2 تخت است). البته ناگفته نماند که استان کردستان در دسترسی به خدمات پزشکان متخصص و فوق تخصص و در دسترس بودن تجهیزاتی مانند سی تی اسکن پیشرفته و … با مشکل مواجه است.

مشکلات کولبران حل می شود
وی رفع بسیاری از مشکلات کولبران را در دومین سفر رئیس جمهور به استان کردستان برشمرد و تصریح کرد: استان کردستان دارای دو گذرگاه مرزی (سیرانبند و باشماق) است که مرز باشماق دومین گذرگاه مرزی کشور است که میانگین ترانزیتی آن 5 گذرگاه است. میلیارد دلاری مرز سیران بند اخیراً فعالیت خود را به صورت منسجم تری عادی کرده است، در این استان 4 شهرستان سقز، سروآباد، مریوان و بانه در نوار مرزی قرار دارند و از نظر معیشتی با مشکلات زیادی مواجه هستند. در منطقه غرب با توپوگرافی ناهموار و زمین های کشاورزی اندک واقع شده اند و اقتصاد جمعیت این مناطق وابسته به مرز است و تعداد زیادی از آنها به کولبری روی آورده اند و از همان ابتدا دولت سیزدهم توجه ویژه ای به حل مشکلات داشت. مشکلات معیشتی کولبران در مناطق مرزی و بازگشایی چند نوار مرزی بخشی از مشکلات آنان را برطرف کرد. یک ماه پیش با دستور رئیس جمهور یکی از نوارهای مرزی بانه بازگشایی شد. همچنین چند روز پیش به دستور آیت الله رئیسی بازارچه سیف به عنوان بازارچه مرزی بازگشایی شد. در حال حاضر بازار مله خورد و بند سیلان نیز دایر است. بازگشایی اکثر گذرگاه های مرزی در دولت سیزدهم قطعا تاثیر مثبت و چشمگیری بر وضعیت معیشتی، امنیت مرزها، رونق اقتصادی و توسعه گردشگری منطقه خواهد داشت. در حال حاضر مرزنشینانی که با نام کولبر فعالیت می کنند شناسایی شده و طبق مقررات قانونی می توانند از مرز عبور کرده و کالاهای مجاز وارد کنند.

بهره برداری از پروژه های عمرانی.
این مقام مسئول تصریح می کند: در سفر دو روزه رئیس جمهور به استان کردستان پروژه های عمرانی به ارزش 38 میلیارد تومان (12 مگاپروژه و حدود 55 پروژه دیگر) به بهره برداری می رسد که از مهمترین پروژه ها می توان به راه آهن همدان – سنندج اشاره کرد. استان را به شبکه ریلی کشور متصل کند.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان می افزاید: در حوزه اقتصادی 2 پروژه با ارزش سرمایه گذاری 26 میلیارد تومان انجام و 7 طرح سرمایه گذاری به ارزش 11 هزار میلیون تومان به بهره برداری می رسد. پروژه هایی که برای حدود 1600 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده و وضعیت اقتصادی خوبی را برای استان ایجاد می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=116720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.