افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

پیام امام خمینی (ره) پس از شکست بزرگ صدام در این عملیات/ 550 نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند.

  • کد خبر : 140972
پیام امام خمینی (ره) پس از شکست بزرگ صدام در این عملیات/ 550 نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند.

آذرماه سال 60 و دومین سال جنگ است، رزمندگان روحیه خوبی دارند، تازه عملیات گسترده «ثامن الائمه» را به پایان رسانده اند. با آغاز به کار شهید صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش، همبستگی ارتش و سپاه افزایش یافته، راهبرد عملیات تهاجمی و فتح مجدد مناطق اشغالی ذهن فرماندهان را به خود مشغول […]

آذرماه سال 60 و دومین سال جنگ است، رزمندگان روحیه خوبی دارند، تازه عملیات گسترده «ثامن الائمه» را به پایان رسانده اند. با آغاز به کار شهید صیاد شیرازی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش، همبستگی ارتش و سپاه افزایش یافته، راهبرد عملیات تهاجمی و فتح مجدد مناطق اشغالی ذهن فرماندهان را به خود مشغول کرده است و اجرای برنامه سلسله عملیات «کربلا» آغاز یک عملیات است. این استراتژی است. اگرچه در ۱۴ اسفند ۱۳۶۰ و در عملیات «ثامن الائمه» شرق رودخانه کارون پاکسازی شد، اما محدوده غرب دزفول – شوش، در جبهه میانی غرب سوسنگرد – بستان و جنوب. -منطقه غرب اهواز – خرمشهر همچنان در اشغال دشمن است.

از این رو عملیات «طریق قدس» با هدف آزادسازی شهر «بستان» و تامین امنیت مرز و دسترسی به «هورالهویزه» طراحی شد. از جمله اهداف عملیات طریق القدس می توان به قطع ارتباطات دشمن از شمال به جنوب اشاره کرد که با بستن تنگه چزابه محقق شد.

آزادسازی شهر بستان که عراق به ویژه خود صدام در زمان اشغال آن تبلیغات بسیار گسترده ای را در سطح بین المللی انجام داده بود، انهدام نیروهای دشمن متشکل از 6 تیپ، آزادسازی 70 روستا (از 4500 تا 5000 عشایر محلی). در محاصره نیروهای بعثی، آزادسازی 300 تا 350 کیلومتری خاک جمهوری اسلامی ایران، رسیدن به مرزهای بین المللی در مجاورت «هورال عظیم» و آزادسازی یک لشکر زرهی از نیروهای داخلی به دلیل محدودیت خطوط. دفاع سایر اهداف این عملیات

ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل «تیپ یکم زرهی لشکر 16 قزوین»، «تیپ یکم پیاده لشکر 77 پیروز سامان علیمه(ع) خراسان» و «تیپ 3 لشکر 92 زرهی» است. با سه گردان توپخانه تقویت شده برای کمک مستقیم به تیپ های عملیاتی. او در این عملیات نقش داشت.

همچنین «تیپ اول عاشورا» شامل 9 گردان پیاده، «تیپ دوم کربلا» شامل 3 گردان پیاده، «تیپ سوم امام حسین(ع)» شامل 8 گردان پیاده، «تیپ چهارم امام سجاد(ع)» است. شامل 4 گردان پیاده و دو گردان تقویت شده، «تیپ 18 جوادالائمه(ع)» و دو گردان «حر» و «ابوذر» و… از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عملیات طریق القدس بودند. .

در این عملیات بیش از 550 نفر از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و 8500 نفر کشته و زخمی شدند و رزمندگان اسلام غنائم متعددی از جمله 170 دستگاه تانک و نفربر، 250 دستگاه خودروی نظامی، 120 نوع ماشین مهندسی و 19 توپ به اسارت گرفتند. بیش از 180 دستگاه تانک و نفربر، 200 خودرو، 13 هواپیمای جنگنده و 4 بالگرد دشمن منهدم شد.

علاوه بر این، برای تحلیلگران نظامی روشن بود که در صورت تصرف منطقه میانی غرب سوسنگرد – بستان، ارتباط خطوط دشمن قطع می‌شود و نیروهای ایرانی می‌توانند نیروهای بیشتری را برای عملیات تهاجمی ذخیره کنند. با برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا و سازماندهی نیروهای سپاه و بسیج مردمی در قالب یگان های مانور پیاده، توان رزمی جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت همه جانبه سپاه افزایش یافت. . در عملیات از مرحله برنامه ریزی تا اجرا، اکنون توان رزمی برای انجام عملیات کافی است. حمله گسترده و قاطعانه ای علیه دشمن انجام شد و مشارکت نیروهای مردمی مایه خیر و برکت بود زیرا ما بسیار ناتوان بودیم و همه نیروهای ارتش و سپاه در خط مستقر بودند.

ویژگی مهم و منحصر به فرد این عملیات «حضور مردم در محل نبرد» است. این دومین تجلی قدرت مردمی برای رسیدن به پیروزی های بزرگ بود، اولین تجربه پیروزی در عملیات ثامن الائمه (ع) بود و این تلاش عظیم ایرانیان در جنگ، نوعی تغییر استراتژی تلقی می شد. دیدگاه غرب که ترس و وحشت را در دل کارشناسان نظامی کشورهای حامی صدام ایجاد کرده بود.

پس از این موفقیت بزرگ، حضرت امام خمینی (ره) این پیام را صادر کردند:

« نام خدای مهربان

جناب آقای حاج سیدعلی خامنه ای رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ تیمسار ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ پاسدار علی صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش ارتش جناب آقای محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

« عن تنصارالله یانسیرکم و یستاب کوککم » ;

تلگراف های شریف تحویل شد و خبر از پیروزی نیروهای مسلح شجاع بر نیروهای خبیث آمریکایی صدام داد که فتح قادسیه را به مغزهای خالی از ایمان به نامرئی نوید می داد. تکیه بر مسلسل و تانک و غفلت از خداوند متعال و لشکر الهی مردم را به ورطه نابودی و شرمندگی می کشاند. کسانی که رمز پیروزی را مجهز به آلات شیطانی و «میگ» و «سراب» می دانند و اعتقاد به غیب و به خدای متعال را به حساب نمی آورند و رمز پیروزی مؤمنان را در آغاز نمی دانند. اسلام و قدرت ایمان و شهادت را نمی فهمند، باید با شکست شرم آور روبرو شوند و رحمت خدا را ببینند. باید از پیروزی های آغاز اسلام که پیروزی خون بر شمشیر و نیروهای جهنم بود، درس بگیرند.

ملت ایران، ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروهای نظامی و غیرنظامی برای حفظ اسلام و کشور اسلامی و رسیدن به خدا از خود دفاع می کنند. و فرق است بین این عزیزان و آن دسته از مردم فریب خورده ای که برای اهداف کثیف آمریکا و وابستگانش با اسلام و قرآن کریم قیام کرده اند. آنچه برای من مایه مباهات و افتخار است روح بزرگ و دلهای سرشار از ایمان و اخلاص و روحیه شهادت این عزیزان است که سربازان راستین ولی الله الاعظم و ارواح فدای ما هستند. این «فتح الفتوح» است.

اینجانب به ملت ایران و فرماندهان دلاور تبریک می گویم، پیش از تبریک پیروزی پر افتخار و بزرگ خوزستان، وجود رزمندگانی را که در دو جبهه معنوی و صوری، بیرونی و درونی از آزمون بیرون آمده اند، تبریک می گویم. تسلیت به کشور عزیز ایران و ملت شریف و چنین رزمندگان مقتدر و عاشقان زیبایی جاویدان و سربازان عزیزی که شهادت را آرزوی غایی خود و جانبازی در راه عزیز خود را آرمان اصلی خود می دانند.

سربلندی رزمندگانی که با دعا و راز و نیاز با عزیزانشان جبهه های نبرد را معطر کردند. سربلندی و عظمت برای جوانان عزیزی که راهی را پیموده اند و از مکتبی که سر تا پا شکست ناپذیر و پیروز است پاسداری می کنند و شرم برای کسانی که عمر خود را در راه تلف می کنند و آبرویشان را می گیرند زیرا پیروزی آنها شکست است. . و زندگی آنها شرم آور است …

بدینوسیله از فرماندهان محترم و رزمندگان عزیز نیروهای نظامی و انتظامی، ارتش، ارتش، بسیج مستضعفین، ژاندارمری، نیروی انتظامی، عشایر محترم، نیروهای نامنظم و … کمال تشکر و قدردانی را دارم. مردم .

درود بر شما و همه کسانی که برای اسلام و کشور عزیزشان حماسه آفریدند.

پیروزی نهایی رزمندگان اسلام و سلامتی و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم.

سلام بر شما و رحمت و برکات خدا.

روح الله الموسوی الخمینی».

۲۱۹۲۱۹

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=140972

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.