فصل سوم سریال محبوب پوست شیر از هفته گذشته آغاز شد. در این فصل شاهد اتفاقات عجیب و شوکه کننده بود.
به گزارش اسمارتک نیوز به نقل از ایرنا؛ پوست شیر از آن سریالهایی است که با تقریب خوبی، هر چه پیش میرود ریتم تندتری پیدا میکند.
در فصلهای اول و دوم فلاشبکهای مکانهای طولانی برای نمایش وقایع رخداده در گذشته و لزوم نزدیکشدن به تکتک شخصیتها، باعث میشود تا در مواردی ریتم قصه کند شود. اما در شروع فصل سوم خبری از این مسائل نیست. امیدواریم در ادامه هم شاهد همین روند باشیم.
سه هفته بعد از پایان فصل دوم سریال «پوست شیر»، قسمت اول از فصل سوم این سریال روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ منتشر شد. بعد از اینکه شخصیتهای اصلی در انتهای فصل دوم متوجه زندهبودن ساحل شدند، این قسمت به مسیر جدید شخصیتها میپرداخت.
۱. وضعیت نعیم بعد از آگاهی از زنده بودن ساحل تغییر کرده است.
حالا او باید کمی تغییر لحن دهد و (لااقل در لحظاتی) کنترلشدهتر رفتار کند. در این اپیزود، سکانسی به گفتوگوی نعیم و مشکات اختصاصی پیدا میکند که نشاندهنده این تغییر در وضعیت نعیم است. بنابراین اکنون شاهد تغییرات جزیی در شیوه بازی هادی حجازیفر هستیم.
حجازیفر کماکان در ارائه فراز و فرود شخصیت نعیم بهطرز قابل موفقیت نشان میدهد.
۲. در این اپیزود شاهد یک محب مشکات جدید هم هستیم.
مشکات هم در انتهای فصل قبل تغییر کرد و بهوضوح متوجه شد که باید مسیرش را عوض کند. حالا دیگر مشکات قید و بندهای قانونی بهعنوان یک پلیس را هم ندارد. بنابراین میتوان شیوههای کموبیش متفاوت را برای مقابله با پروندهای در پیش گرفت.
البته در این اپیزود، حضور مشکات در خانهاش و حضور کمرنگترش نسبت به نعیم، فرصتی برای نمایش این تغییرات به بازیگر نمیداد.
اما به نظر میرسد که تحول رخداده، مقدمهای مناسب برای کاراکتر مشکات در اپیزودهای بعدی حتی در مقایسه با آنچه دیدهایم هم به کاراکتر جذابتری تبدیل شود.
۳. دو مورد قبلی را میتوانستیم که سازندگان پوست شیر از آن استفاده کنند.
در یک مجموعه تلویزیونی، شخصیتها این امکان را دارند که چند بار پوستاندازی کنند.
اگر در فیلمهای معمایی سینمایی عموما با یک حادثه محرک روبهروییم که شخصیتها را از پیله خود بیرون کشیده و همین امر ممکن است بهتدریج باعث دگرگونی درونی او شود. در یک سریال این امکان وجود دارد که این مسیر چند بار تکرار شود و همین امر میتواند باعث جذابیت مجموعههای تلویزیونی شود.
این اتفاقی است که در پوست شیر بهخوبی رخ داده است.
۴. روابط بین شخصیتها هم کماکان بهموازات معمای ربودن ساحل پیش میرود.
در قسمت اول فصل سوم پوست شیر، بیشتر از ماجرای بیماری رضا و واکنش مژگان است، اما به موارد دیگر ماجرای لیلا و بهزاد هم اشارههایی میشود. برخی از شخصیتها (مثل صدرا) هم در این قسمت در حاشیه قرار دارند که در ادامه باید پررنگتر شوند، این افراد هم باشند.
۵. پوست شیر از آن سریالهایی است که با تقریب خوبی، هر چه پیش میرود ریتم تندتری پیدا میکند.
در فصلهای اول و دوم فلاشبکهای مکانهای طولانی برای نمایش وقایع رخداده در گذشته و لزوم نزدیکشدن به تکتک شخصیتها، باعث میشود تا در مواردی ریتم قصه کند شود. اما در شروع فصل سوم خبری از این مسائل نیست. امیدواریم در ادامه هم شاهد همین روند باشیم.
۶. در کنار این نکات باید به میزانسنهای کارشده اثر هم اشاره کرد که یکی از ویژگیهای برجسته پوست شیر در تمام این هفده قسمت بوده است.
بهعنوان مثال بخش مهمی از گرفتار شدن و حس تنگنایی است که نعیم (با فهمیدن اینکه ساحل زنده است، اما هیچ سرخی برای دنبال کردنش نیست) احساس میکند از طریق قاببندی و جزییات میزان انتقال میشود.
جمشید محمودی و مرتضی غفوری (مدیر فیلمبرداری پوست شیر) سعی میکنند به میزانسنهایی که چنین حسی را منتقل میکنند، تنوع ببخشند تا این تمهید تکراری، گلدرشت و آذردهنده بهنظر نرسد: در نمایش، نعیم از پشت شیشه پنجره، نشان دادن آن. از شاخوبرگ خشک بین درختان و…
حواس سازندگان پوست شیر به انواع بصری کار (حتی در لوکیشن های تکراری و بارها نمایش داده شده) هم هست.
با چنین ویژگیهایی، میتوانم بگویم که کیفیت اجرایی پوست شیر جاهطلبانهتر از یک مجموعه متعارف برای تماشا در قاب کوچک است.
نوشته فصل پوست شوکه کننده شخصیت ها در سومین پوست شیر اولین بار در اسمارتک نیوز. پدیدار شد.