افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

واکنش بورس به ریسک‌های سیستماتیک نمادهای بنیادی با کمترین بازدهی همچنان دم خرید هستند.

  • کد خبر : 379833
واکنش بورس به ریسک‌های سیستماتیک نمادهای بنیادی با کمترین بازدهی همچنان دم خرید هستند.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه به دلیل ریسک های سیاسی وارد روند نزولی شده است. با این حال، موقعیت بازار از نظر فنی به گونه ای بود که باید یک توقف کوتاه مدت را تجربه کند. به همین دلیل هنوز به نقطه عقب نشینی نرسیده است. یعنی با محدوده مثبت و منفی […]

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه به دلیل ریسک های سیاسی وارد روند نزولی شده است. با این حال، موقعیت بازار از نظر فنی به گونه ای بود که باید یک توقف کوتاه مدت را تجربه کند. به همین دلیل هنوز به نقطه عقب نشینی نرسیده است. یعنی با محدوده مثبت و منفی محدود چند روزی منفی می شود تا به سطح حمایت برسد. بازار در این مدت مسیر طولانی را طی کرده بود و نیاز به حمایت و استراحت داشت. حتی بدون این حادثه امروز و فردا، این فضا همچنان وجود داشت، نه با این شدت منفی. ماهیت این روزهای منفی به این صورت است که کسانی که سود می‌کردند در روزهای منفی فروخته شدند، با کاهش ریسک، قیمت‌ها به شکل و نقطه‌ای بازگشتند که جذابیت خاصی برای بازار داشته و می‌تواند عامل ورود باشد. تحولات اخیر ممکن است رالی های بعدی بازار سهام را قوی تر، پایدارتر و قوی تر کند و پول بیشتری را وارد بازار کند.

شهیر محمدنیا معتقد است در شرایط فعلی بازار نیاز به نظارت دقیق دارد. زیرا بسیاری از عوامل را نمی توان پیش بینی کرد. نکته مهم دیگر این است که هرگونه سقوط بازار با انگیزه سیاسی جای نگرانی ندارد. به محض بازگشت ثبات، نه تنها به نقطه قبلی می رسد. بلکه حتی بالاتر می رود زیرا ریشه ریسک سیاسی از بین می رود و بازار سهام دوباره با افزایش تقاضا مواجه می شود.

شهیر محمدنیا کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره تحلیل ریسک های سیاسی و تاثیر آن بر بورس گفت: در مرحله اول باید توجه داشت که در شرایط فعلی بازار باید به طور کامل نظارت شود. زیرا بسیاری از عوامل را نمی توان پیش بینی کرد. نکته مهم دیگر این است که هرگونه سقوط بازار با انگیزه سیاسی جای نگرانی ندارد. به محض بازگشت ثبات، نه تنها به نقطه قبلی می رسد. بلکه حتی بالاتر می رود زیرا ریشه ریسک سیاسی از بین می رود و بازار سهام دوباره با افزایش تقاضا مواجه می شود.

وی افزود: ایران می تواند برخلاف میل خود وارد جنگ شود که بسیار بعید است. از سوی دیگر غرب و آمریکا علاقه ای به ورود به جنگی گسترده ندارند. زیرا این موضوع می تواند اقتصاد این کشورها و بازارهای مالی را نابود کند. به همین دلیل ایران به طور غیرمستقیم پاسخ قاطع و سنجیده ای خواهد داد. زیرا قطعاً چون جنگ می‌تواند به زیرساخت‌های کشورها آسیب برساند، برای بورس و اقتصاد یک خبر منفی خواهد بود و در برابر طلا بالا می‌رود.

محمدنیا با تاکید بر اینکه ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان خواهد داد، افزود: حجم و شدت این واکنش تعیین کننده جهت گیری بازارها خواهد بود. رژیم صهیونیستی قطعا به دنبال پاسخ خواهد بود. در این شرایط قطعا غرب مداخله خواهد کرد تا رژیم صهیونیستی آنها را وارد جنگ نکند. این موضوع تا مدتی بازارها را ملتهب خواهد کرد. در این شرایط حباب در بازار طلا افزایش می یابد. زمانی که اقتصاد تثبیت شود، حباب می ترکد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دامنه نوسان منجر به کنترل بازار می شود، خاطرنشان کرد: اگر چندی پیش سرمایه گذاران سبدهای خود را به گونه ای پوشش می دادند که 30 درصد طلا، بخشی از صندوق با درآمد ثابت و بخشی از سهام موجود بود. در این صورت ریسک پرتفوی شما بسیار پایین خواهد بود. در مرحله فعلی، اگر شخصی سبد خود را انتخاب نکرده باشد، پس از گذر از جنبه‌های منفی، می‌تواند پرتفوی بدون ریسک را انتخاب کند.

وی افزود: با توجه به اینکه تنش در خاورمیانه منجر به رشد اونس می شود، به همین دلیل اونس طلا نیز حباب خواهد داشت. بنابراین خرید طلا در شرایط فعلی توصیه نمی شود. شرایط فعلی یک فرصت طلایی برای کسانی است که خرید نکرده اند. تنوع اساسی پرتفوی ها از منفی شدن پرتفوی جلوگیری می کند. با توجه به اینکه شرکت ها گزارش های ماهانه بسیار خوبی داشتند و این گزارش ها زمینه ساز گزارش های سه ماهه خوبی است. به همین دلیل نمادهای گرانبهای زیادی در کشور وجود دارد. از سوی دیگر همه سیاست های کلان اقتصادی به نفع بازار سرمایه است. بنابراین به محض بازگشت ثبات بازار، رشد عظیمی در انتظار نمادهای ارزشمند خواهد بود.

تاثیر تنش ها بر پیش بینی معاملات

بازار با یک ریسک سیستماتیک جدید مواجه شده است. تحولات لبنان بسیار مهم است و قطعا می تواند تاثیر مستقیمی بر بازار ایران داشته باشد. میزان نفوذ این تنش بر بازار به زودی بر اساس اخبار دقیق تری مشخص خواهد شد. برخی از خطرات سیستماتیک، به ویژه در منطقه خاورمیانه، نه قابل پیش بینی و نه قابل کنترل هستند.

به گفته حسن کاظم زاده، در این شرایط سرمایه گذاران باید نمادهایی را انتخاب کنند که دارای رشد درآمدی و سودآوری برای پرتفوی خود باشند. از سوی دیگر، تجربه نشان داده است که در روزهای هیجانی منفی، نمادهای پرمعامله هر چه رشد کرده اند را از دست می دهند. بنابراین فعلاً تا زمانی که ریسک سیاسی در کشور کاهش پیدا نکند، نماد بنیادی قوی دارند و رشد کمتری داشته اند، در محدوده ارزشمندتری قرار دارند.

بازار سهام منفی و با صف های فروش انبوه آغاز شد و تا پایان بازار اکثر نمادها همچنان در صف فروش بودند. همزمان با نشاط منفی در سهام، شاهد نشاط مثبت در صندوق های طلا بودیم به طوری که برخی از صندوق ها حتی 6 درصد مثبت را تجربه کردند. البته با فرصتی که برای بازاریابان ایجاد شد، شاهد افزایش فروش آنها بودیم و هیاهوی مثبت ایجاد شده ناشی از افزایش عرضه از بین رفت. البته قیمت دلار کمی افزایش یافته و این موضوع سیگنال منفی به سرمایه گذاران داده است. اما این احساسات مثبت اصلا قابل مقایسه با احساسات مثبت ابتدای سال یا بعد از ترور هانیه نیست و بسیار ضعیفتر از آنهاست. بنابراین به نظر می‌رسد اثر ریسک‌های سیستماتیک بر اقتصاد کشور همچنان پابرجاست. اما نسبت به قبل بسیار کمتر شده است.

حسن کاظم زاده، تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار گفت: بورس در سال گذشته و حتی در شش ماه اخیر نشان داده است که هرکس به دنبال نمادهایی با رشد سودآوری و درآمد باشد در بدترین شرایط هم سود خواهد کرد. ” در روزهایی که چنین احساسات منفی ایجاد می شود. در این شرایط بهتر است سرمایه گذاران پرتفوی خود را با نمادهایی انتخاب کنند که رشد درآمد و سودآوری دارند. از سوی دیگر، تجربه نشان داده است که در روزهای هیجانی منفی، نمادهای پرمعامله هر چه رشد کرده اند را از دست می دهند. بنابراین تا زمان کاهش ریسک سیاسی در کشور دارای نماد بنیادی قوی بوده و رشد کمتری داشته و در محدوده ارزشمندتری قرار دارند.

بنابراین باید شرایط فعلی را ریسک قابل توجهی برای بازار دانست. با این حال، درایت و سیاستی که ایران را تا این لحظه از جنگ دور نگه داشته است، وجود خواهد داشت و ادامه خواهد داشت. صندوق های تثبیت و توسعه و کمک های حقوقی ابزاری است که در اختیار سازمان بورس برای حمایت از بازار است. به نظر می رسد کم هزینه ترین محدوده نوسان بوده که با اعلام 1 به وضوح و به وضوح نشان می دهد که سیاست گذار ریسک پیش رو را درک کرده و سعی دارد از افت قیمت ناشی از این رویداد جلوگیری کند. نتیجه اتفاقات و تحولات گذشته که بازار چندین بار آن را لمس کرده بود، نشان داد که در آن زمان ها چنین واکنشی طبیعی بود، به خصوص که اکنون سودهای خوبی روی بسیاری از نمادها وجود دارد و بازار رشد کرده و نیاز به اصلاح دارد. است

چشم انداز گزارش های شش ماهه و سالانه دو نتیجه خاص و ویژه را به سرمایه گذاران ارائه می دهد. اولاً، اواسط مرداد یا بهتر است بگوییم پس از ترور هانیه، نقطه پایین تاریخی بازار بود که با توجه به چشم انداز درآمدی شرکت ها و تحولات مالی، قیمتی ارزشمند بود. بسیاری از بازیگران اصلی بازار و حتی واقعی و حقوقی آن زمان، عمدتاً فروشنده یا تماشاچی بازار بودند. الان همون گروهی که تو صف بود احتمالا برگشته تو صف فروش. نکته دوم این است که بسیاری از سهام، نه همه آنها، در این مدت صعودی بوده اند، با یک اصلاح موقت بار دیگر جذابیت های لازم برای رشد را خواهند یافت. در واقع اتفاقات اخیر فرصتی برای اصلاح آنها و حرکت با قدرت بیشتر است و فرصتی برای تقویت جریان پول به نظر می رسد. مجموع دو مورد بالا نشان می دهد که بازار نیاز به اصلاح داشت و اتفاقات اخیر کمی فراتر از انتظارات بازار بود تا این اصلاح اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.