افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

والدین باید به این 5 ترس و نگرانی دانش آموزان کلاس اول خود پاسخ دهند!

  • کد خبر : 377029
والدین باید به این 5 ترس و نگرانی دانش آموزان کلاس اول خود پاسخ دهند!

موضوعاتی که ذهن بچه های کلاس اولی را در محیط مدرسه به خود مشغول می کند و باعث ترس و اضطراب می شود با ایده هایی که والدین دارند بسیار متفاوت است. در نتیجه کمتر قادر به درک وضعیت فرزندشان هستند و به او در حل مشکل کمک می کنند. به گزارش بهشت ​​تهران؛ همانطور […]

موضوعاتی که ذهن بچه های کلاس اولی را در محیط مدرسه به خود مشغول می کند و باعث ترس و اضطراب می شود با ایده هایی که والدین دارند بسیار متفاوت است. در نتیجه کمتر قادر به درک وضعیت فرزندشان هستند و به او در حل مشکل کمک می کنند.

به گزارش بهشت ​​تهران؛ همانطور که می دانیم ورود به مدرسه هیجان انگیزترین لحظه کودکی برای همه است. والدین می دانند که وقتی فرزندانشان وارد مدرسه می شوند، دریچه جدیدی به سوی دنیایی جدید با اهداف و ویژگی های خاص باز می شود.

در این محیط ناشناخته و مبهم، کودک مهارت های خواندن، نوشتن و حساب را به دست می آورد و برای دنیای فردا و آینده پرتلاطم آماده می شود، بنابراین والدین باید فرزندان خود را برای ورود به محیط جدید یعنی مدرسه آماده کنند.

شکل گیری شخصیت و رشد روانی کودک بیش از هر چیز به عملکرد خانه و مدرسه بستگی دارد. در جامعه ما، بسیاری از خانواده ها اطلاعات کمی در مورد نیازهای رشد و سلامت روان فرزندان خود دارند و به همین دلیل در بین کودکانی که وارد مدرسه می شوند، بسیاری از آنها مشکلات قابل توجهی در ابعاد مختلف رفتاری، عاطفی و شناختی دارند.

رفتن به کلاس اول یکی از جالب ترین و سرگرم کننده ترین رویدادهای دوران کودکی است. در حالی که مدرسه می تواند محیطی امن و شاد برای کودکان باشد، می تواند محیطی پر از استرس و اضطراب نیز برای آنها باشد.

فرزند دیروز دانش آموز امروزی می شود و مدرسه رفتن مهمترین وظیفه او محسوب می شود. این در حالی است که تا چند روز پیش که کودک در خانه بازی می کرد نیازی به تلاش برای بزرگ شدن و پذیرش مسئولیت نداشت. این تغییر در زندگی کودک باعث می شود که در خانواده کمی پرتوقع، بداخلاق و بداخلاق شود تا جایی که گاهی از مادر یا پدرش توقع دارد تکالیف مدرسه را برای او انجام دهد، به وظایف شخصی و حتی لباس پوشیدن او رسیدگی کند . آن را بپوشان

گروهی از کودکان برای اولین روز مدرسه روز شماری می کنند و گروهی دیگر از مواجهه با مدرسه می ترسند. مدرسه رفتن از یک سو مقدمه ای برای آغاز دوستی و تلاش جمعی فرزندان است و از سوی دیگر زمان جدایی از والدین و دور شدن از محیط خانه و یا حتی پذیرش برخی بی عدالتی هاست.

کلاس درس در حالی که محل تجمع و اتحاد گروهی است، می تواند محلی برای شروع و رشد اضطراب و نگرانی کودک نیز باشد. در این میان نقش والدین و اطرافیان کودک از یک سو و معلمان و مربیان مدرسه از سوی دیگر بسیار حساس و مهم است.

بیشتر کودکان نگران چگونگی برآوردن نیازهای اولیه خود هستند و هیچ ایده ای در مورد خواسته ها و انتظارات والدین خود ندارند. موضوعاتی که ذهن بچه های کلاس اولی را در محیط مدرسه به خود مشغول می کند و باعث ترس و اضطراب می شود با ایده هایی که والدین دارند بسیار متفاوت است. در نتیجه کمتر قادر به درک وضعیت فرزندشان هستند و به او در حل مشکل کمک می کنند.

در زیر موضوعاتی را توضیح می دهیم که ممکن است باعث نگرانی دانش آموزان کلاس اول شود:

اگر گم شدم چه کار کنم؟

برای کودکان خردسال، مدرسه فضایی ناشناخته با اتاق های بی شماری است که در آن گم می شوند.

برای کاهش ترس و اضطراب کودک، ضمن هماهنگی با مسئولان مدرسه، کودک را با زمین بازی و سایر محیط های مورد نیاز آشنا کنید. به کودک اجازه دهید کلاس ها و محیط مدرسه را ببیند و با آن ارتباط عاطفی برقرار کند. مسئولین مدرسه به خصوص معلم کلاس کودک را بشناسید و زمینه را برای معرفی و گفتگو با معلم فراهم کنید. این کار باعث آرامش کودک می شود و نگرانی های او را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اگر فرزند شما از خدمات مدرسه استفاده می کند، ممکن است از پرسه زدن در حیاط مدرسه و راهروها بترسد. در چنین شرایطی، بهتر است در اولین روزهای بازگشایی مدرسه، با مراجعه به سرویس مدرسه یا بردن او به مدرسه، به او کمک کنید تا راه خود را به مدرسه پیدا کند. وجود تابلوهای برجسته مانند میدان یا فروشگاه بزرگ یا سینما در مسیر مدرسه می تواند اعتماد به نفس بیشتری را در کودک ایجاد کند که او راه را می داند.

محل کلاس و نام معلمش را به او یاد دهید و چندین بار با او تمرین کنید تا اگر در مدرسه گم شد به راحتی کلاسش را پیدا کند یا از معلمش کمک بگیرد.

نحوه برخورد والدین با این مشکلات بسیار مهم است. اگر کودک به خاطر چهره و نگاه والدین احساس نگرانی و استرس کند، اضطراب روحی او بیشتر می شود و نصیحت و راهنمایی ما نتیجه معکوس خواهد داشت. به همین دلیل لازم است والدین در این رابطه خود را کنترل کنند.

من بدون تو می ترسم!

اغلب کودکان در روز اول مدرسه وقتی از والدین خود جدا می شوند احساس اضطراب و آشفتگی می کنند و این امری طبیعی است و اگر والدین و مسئولان مدرسه کودک را در این زمینه سرزنش و انتقاد کنند، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و با بسیاری از افراد مواجه می شود مشکلات چون او بوجود خواهد آمد.

یادتان باشد در چنین شرایطی به کودک اطمینان دهید که می تواند دوستان جدیدی در مدرسه پیدا کند و در مواقع لزوم از آنها کمک بگیرد. برای حل این مشکل، برخی از معلمان به کودکان اجازه می دهند تا چند روز کتاب یا اسباب بازی مورد علاقه خود را به کلاس بیاورند.

از آنجایی که قرار است هر روز فرزندتان را تحویل بگیرید، مطمئن شوید که در زمان تعطیلی مدرسه منتظر او هستید، اضطراب او را کاهش می دهد. بیان خاطرات شاد دوران کودکی والدین در مدرسه می تواند نقش موثری در آرامش کودک و همذات پنداری با آنها داشته باشد. اگر با به کارگیری تمام راهکارها و راهکارهای معلم در هفته اول نمی توانید فرزندتان را به مدرسه ببرید، در اسرع وقت به مشاور و متخصص روانشناسی کودک مراجعه کنید.

حمام مدرسه کجاست؟

در اکثر مدارس حمام ها خارج از ساختمان اصلی مدرسه قرار دارند و برای بچه ها دانستن محل سرویس بهداشتی یکی از بزرگترین چالش های ذهنی آنهاست و حتی باعث می شود که به دلیل این مشکل علاقه ای به مدرسه رفتن از خود نشان ندهند.

به یاد داشته باشید، بهتر است با همکاری مربیان، محل سرویس بهداشتی را از قبل به فرزندتان نشان دهید تا در زمان نیاز دچار سردرگمی و اضطراب نشوند. زیپ ها، دکمه ها و آویزهای شلوار معمولاً رفتن به دستشویی را برای کودکان دشوار می کند. بهتر است در انتخاب لباس مدرسه به این نکته مهم توجه کنید. بی توجهی به این موارد می تواند باعث عدم استفاده کودک از دستشویی و آسیب های جسمی و روحی جبران ناپذیری شود.

نگرانی از بسته و باز نبودن سرویس بهداشتی یکی از مشکلاتی است که ذهن کودک را به خود مشغول می کند! از این نظر مسئولان مدرسه باید چاره ای بیندیشند و شرایط را برای آرامش کودک فراهم کنند.

اگر گرسنه باشم چه کار کنم؟

یکی از دغدغه های کودک در مدرسه تغذیه است، بدون دغدغه در خانه به بسیاری از غذاها دسترسی دارد، اما در مدرسه ممکن است این شرایط برایش فراهم نشود یا جای مناسبی برای غذا خوردن پیدا نکند. یادتان باشد بهتر است مادر در تهیه وعده های غذایی روزانه از شما کمک بخواهد تا فرزندش بداند که چه چیزی را به مدرسه ببرد و نیمی از روز را با آمادگی ذهنی غذا بخورد. بهتر است خانواده و معلمان این کار را انجام دهند. فراهم کردن شرایط برای غذا خوردن کودکان در کنار هم و حتی با هم، تاثیر آموزشی این کار بسیار ارزشمند است و می تواند روحیه مشارکت و قدرت تعامل کودکان را افزایش دهد.

چه کسی دوست من خواهد بود؟

یکی از سوالات دیگری که بیشتر کودکان به آن فکر می کنند این است که آیا می توانند در مدرسه دوست پیدا کنند یا خیر. این فکر باعث ترس و اضطراب می شود. در روزهای اول مدرسه فرزندتان را همراهی کنید و با معرفی او به معلم و همکلاسی هایش به او آرامش خاطر بدهید. سعی کنید با رفتارهای قابل مشاهده اعتماد خود را به معلمان و مربیان مدرسه نشان دهید تا فرزندتان احساس امنیت کند. لازم است.

به عبارت دیگر، اگر والدین نسبت به شایستگی و شایستگی معلمان، مربیان و مدیران مدارس تردید داشته باشند، این احساس مستقیماً به کودک منتقل می شود و او را مضطرب و نگران می کند.

به یاد داشته باشید که کودک مضطرب و نگران در مدرسه آمادگی عاطفی و روانی لازم را ندارد و این موضوع می تواند بر توجه، تمرکز و کیفیت یادگیری او تاثیر منفی بگذارد، پس عوامل موثر را شناسایی و کاهش دهید. سلامت روان کودک ما، اگر والدین کلاس اولی مهارت کافی برای شناخت این عوامل را ندارند، باید راهنمایی های لازم را از معلم کودک خود دریافت کنند و از این طریق مراجعه به مشاور کودک می تواند آنها را در رسیدن به این هدف یاری کند. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.