افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

نزدیکی کانون های گرد و غبار به تهران عامل کاهش کیفیت هوا است.

  • کد خبر : 377691
نزدیکی کانون های گرد و غبار به تهران عامل کاهش کیفیت هوا است.

به گزارش رکنا، شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار یادداشتی نوشت: سه شنبه هفته گذشته در دوره آموزشی محیط بانان که به همت مرکز آموزش و پرورش محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در کرج برگزار شد، شرکت کردم. وی ادامه داد: صحبت های چند تن از همکاران را در خصوص حفاظت […]

به گزارش رکنا، شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار یادداشتی نوشت: سه شنبه هفته گذشته در دوره آموزشی محیط بانان که به همت مرکز آموزش و پرورش محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در کرج برگزار شد، شرکت کردم.

وی ادامه داد: صحبت های چند تن از همکاران را در خصوص حفاظت از محیط زیست و مشکلات معیشتی و مسکن، توزیع نامناسب پرداخت ها (معاونت اجتماعی) در استان ها، کمبود امکانات در کلانتری ها، فرسودگی خودروها و … شنیدم. عدم تطابق نوع خودروها و موتورهای خریداری شده با شرایط مناطق و برنامه زمانبندی، یکی از دغدغه ها و خواسته های اصلی محیط بانان بود.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: مجددا تاکید کرده ام که سعی می کنم از همه توانمندی ها برای بهبود وضعیت همکاران در سازمان استفاده کنم. گرچه مشکلات انباشته شده در این سال ها را نمی توان به سرعت حل کرد، اما باید تلاش کنیم چهره محیط بانان پرتلاش خود را در جامعه مملو از اقتدار کنیم.

وی ادامه داد: «نمایندگی مقتدرانه فعالیت محیط بانان شریف کشور» توجه همه ارکان حاکمیتی به اهمیت و حساسیت این مسئولیت مهم را می طلبد. درخواست دیگر ادامه دوره های آموزشی عملی محیط بانان به ویژه با حضور پیشکسوتان و کارشناسان حیات وحش بود.

انصاری درباره شرکت و سخنرانی در همایش ملی توسعه انرژی های تجدیدپذیر گفت: شرکت در این مراسم از برنامه های کاری هفته گذشته بود. در کنار برنامه، از نمایشگاه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات انرژی های تجدیدپذیر نیز بازدید کردم. با در نظر گرفتن عدم تعادل جدی انرژی در کشور، حرکت به سمت تنوع در روش های تولید انرژی و به ویژه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: ایران با میانگین 300 روز آفتابی در سال جزو کشورهای دارای بیشترین پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است. در حال حاضر حدود 33 درصد برق تولیدی در جهان از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود، اما در ایران با وجود ظرفیت‌های بالا، تا حدودی فقط از برق آبی استفاده شده است و نسبت سایر انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر است. از 1 درصد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با همکاری دستگاه های ذیربط ضمن رفع موانع بر سر راه توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و گسترش زنجیره تولید برق تجدیدپذیر، کشور باید به سمتی حرکت کند که صنعت و … بخش های داخلی به طور خودجوش به استفاده از انرژی پاک روی می آورند.

افزایش شاخص کیفیت هوا وی هفته گذشته گفت: بعدازظهر روز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه به طور ناگهانی شاخص کیفیت هوا در غرب تهران و در ایستگاه های واقع در مناطق 22، 21، 18 و 19 افزایش قابل توجهی داشت، بنابراین شاخص همه این ایستگاه ها در وضعیت خطرناک قرار گرفت. وضعیت (بالای 300). این افزایش شاخص کیفیت هوا در ساعات بعد به مناطق مرکزی شهر سرایت کرد به طوری که در ساعت 23 به حداکثر خود رسید و شاخص کیفیت هوای شهر را با شاخص آلاینده معلق به 351 (خطرناک) رساند. کمتر از 10 میکرون (گزارش قسمت آلودگی هوا در پیوست ارائه شده است).

انصاری ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از داده های زمینی و ماهواره ای دلیل اصلی این حادثه بوده است. گرد و غبار ناشی از مراکز محلی اطراف تهران بود. توده ای از گرد و غبار از غرب وارد تهران شد و کم کم به مناطق مرکزی شهر رسید. منطقه طلاب صالحیه و ملارد از مهمترین کانون های گرد و غبار غرب شهر تهران هستند که در سال های اخیر سابقه ایجاد توده های گرد و غبار را داشته اند.

وی افزود: اقدامات برای مدیریت کانون های محلی گرد و غبار در اطراف تهران باید توسط ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار انجام شود. ما با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: روز چهارشنبه در پی پرونده جناب آقای یوسف فرهادی بابادی از فعالان محیط زیست، مجدداً با آقای مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور صحبت کردم. و مدارک و نامه وکیل ایشان آقای «صالح نقره کار» را به آنها دادم. امیدوارم رایزنی با قوه قضائیه بتواند منجر به توقف اجرای این حکم شود. این موضوع را از طریق گفتگو با مسئولین مربوطه پیگیری خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، شینا انصاری همچنین با انتشار گزارشی از آلودگی هوای تهران در روزهای 13 و 14 مهرماه گفت: بر اساس داده‌های اندازه‌گیری کیفیت هوای تهران در ساعت 20:00 روز چهارشنبه 7/4/1303، شاخص کیفیت هوای تهران در حومه غرب تهران و در ایستگاه های واقع در مناطق 18، 19، 21 و 22 افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین شاخص تمام ایستگاه های مذکور را در وضعیت خطرناک بالای (300) قرار داده است. افزایش شاخص مذکور توانست شاخص شهر را که بر اساس میانگین غلظت آلاینده ها در تمامی ایستگاه های سنجش کیفیت هوا محاسبه می شود به عدد 171 و در محدوده ناسالم با شاخص آلایندگی ذرات معلق کمتر از 10 میکرون برساند.

وضعیت قبلی و افزایش شاخص کیفیت هوا به تدریج به مناطق میانی شهر سرایت کرد تا اینکه در ساعت 23 به حداکثر مقدار خود رسید و شاخص کیفیت هوای شهر را با شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر به عدد 351 (خطرناک) رساند. بیش از 10 میکرون در شکل 2 که نقشه شاخص کیفیت هوا را در ساعت 23 نشان می دهد، بیان شده است که این شاخص تقریباً در تمام مناطق غربی و مرکزی شهر و حتی شاخص ایستگاه پیریژ واقع در حداکثر مقدار خود را تجربه کرده است. منطقه 13 شرق تهران در وضعیت خطرناکی قرار داشت.

قسمت قبل تا ساعت 3 بامداد روز پنجشنبه 5/7/1403 ادامه داشت و با کاهش شاخص در بسیاری از ایستگاه ها، شاخص شهر به عدد 124 رسید که می توان آن را پایان قسمت فوق الذکر دانست. با توجه به اینکه در قسمت فوق الذکر ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون آلاینده شاخص بودند، بنابراین بر اساس رابطه بین ماهیت ذرات و اندازه آنها، انتشار ذرات گرد و غبار را می توان عامل اصلی افزایش کیفیت هوا دانست . شاخص

از آنجایی که ذرات گرد و غبار عمدتاً از مراکز گرد و غبار واقع در خارج از مناطق شهری می آیند، حرکت آنها در فواصل طولانی را می توان در تصاویر ماهواره ای مشاهده و ردیابی کرد.

در بازه زمانی اپیزود در شهر تهران، با استفاده از تصاویر ماهواره ای شکل (3)، نمی توان جرم غبار تولید شده توسط کانون های کلیدی داخلی و خارجی را شناسایی کرد، در نتیجه می توان ریزگردهای تولید شده را شناسایی کرد. به کانون های محلی نسبت داده می شود.

علاوه بر این، مدل‌های شاخص گرد و غبار، از جمله کوپرنیک، به دلیل موقعیت مکانی آن، قادر به شناسایی توده غبار فوق‌الذکر نبودند. شکل (4)

بررسی مدل های آب و هوا در دوره مذکور نشان دهنده ایجاد یک جبهه هوایی در جنوب غرب تهران است که در برخی مناطق سرعت بیش از 7 متر بر ثانیه را به ثبت رسانده است (شکل 5). وزش این باد پتانسیل فعال شدن کانون های گرد و غبار محلی در غرب تهران و در نتیجه انتشار گرد و غبار از آنها به سمت محدوده شهر را دارد. علاوه بر این، توده هوای تشکیل‌شده نشان‌داده‌شده در شکل 5 با داده‌های شاخص کیفیت هوای شهر تهران نشان‌داده‌شده در شکل 1 تطابق بالایی دارد. بنابراین با وزش باد با سرعت بیش از 5 متر بر ثانیه و انتشار گرد و غبار از ناحیه نشان داده شده در شکل 5، پیش بینی می شود شاخص ابتدا در ناحیه جنوب غربی شهر افزایش یافته و سپس منطقه را پوشش دهد. مناطق مرکزی

بنابراین با بررسی تمامی اسناد موجود اعم از داده‌های کیفیت هوا، تصاویر ماهواره‌ای ذرات معلق، کیفیت هوا و مدل‌های هواشناسی می‌توان نتیجه گرفت که اپیزود ایجاد شده در شهر تهران در بازه زمانی 4 و 5 مهر 1403 به دلیل سرعت باد نسبتا بالای بیش از 5 متر بر ثانیه در منطقه جنوب غربی شهر که باعث فعال شدن کانون های گرد و غبار محلی و انتشار ذرات معلق به سمت شهر شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377691

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.