افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

نامه وزارت خارجه ایران به آقای دیکتاتور به روایت محسن رضایی کودتای نوژه طرح تکمیلی حمله صدام به ایران بود.

  • کد خبر : 376934
نامه وزارت خارجه ایران به آقای دیکتاتور به روایت محسن رضایی کودتای نوژه طرح تکمیلی حمله صدام به ایران بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن رضایی در چهارمین قسمت از برنامه همسه خوان از شبکه یک سیما افزود: تشکیل دولت موقت فرصت خوبی برای آمریکا و صدام بود تا به دشمنی خود پایان دهند که نه تنها نشد. اتفاق افتاد، اما او دومین ائتلاف علیه جمهوری اسلامی (به گفته روزنامه) (معتبرترین سازمان های جهان پس […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن رضایی در چهارمین قسمت از برنامه همسه خوان از شبکه یک سیما افزود: تشکیل دولت موقت فرصت خوبی برای آمریکا و صدام بود تا به دشمنی خود پایان دهند که نه تنها نشد. اتفاق افتاد، اما او دومین ائتلاف علیه جمهوری اسلامی (به گفته روزنامه) (معتبرترین سازمان های جهان پس از دیدار صدام با برژینسکی) را تشکیل داد و در طول سال 58 انواع توطئه ها را علیه کشورمان به کار گرفت و این چنین بود. جوانان ایران آنها مجبور شدند لانه جاسوسی را فتح کنند.

به گزارش ایرنا، سردار محسن رضایی با اشاره به اقدامات متعدد رژیم بعث علیه ایران در شش ماهه نخست سال 1395، اظهار کرد: بر اساس این آمار، خصومت عراق و ایران از فروردین 1398 وارد مرحله درگیری شد و جنگ آغاز شد اجتناب ناپذیر

کودتای نوژه، طرح تکمیلی حمله صدام به ایران

وی با ابراز تعجب از سوی برخی تحلیلگران جنگ، گفت: حمله صدام به ایران که کشوری بزرگ است، تنها با قدرت نظامی امکان پذیر نبود و قطعاً نیاز به طرح تکمیلی بود و طرح تکمیلی آن کودتای نوژه بود. که با مشارکت اویس که از ژنرال های ارتش شاه بود برنامه ریزی شد، اتاق مشترکی در بغداد تشکیل شد که شامل فرماندهان رژیم بعث و فرماندهان ارتش شاه بود.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصریح کرد: شنیده ها حاکی از آن است که چندین هفته درباره نحوه اجرای این طرح بحث و تبادل نظر شده و در این بین دومین نشست با برژینسکی در اردن برگزار شد. و پس از آن ضربه ایجاد می کند.

رضایی ضمن تشریح عملیات کودتای نوژه، توضیح داد: در سازمان اطلاعات سپاه خدمت مقام معظم رهبری (آیت الله خامنه ای) رسیدم و به ایشان اطلاع دادم که در برخی از نقاط ارتش تحرکاتی برای انجام کودتا وجود دارد که فرماندهان ارتش لحظه و نقطه شروع این ضربه را نمی دانم. مدتی بعد حضرت آیت الله خامنه ای به من خبر دادند که خلبانی آمده و همان اطلاعات شما را به من داده است. آن خلبان ما را از زمان و نقطه شروع کودتا مطلع کرد و با وجود اینکه دیر شده بود، توانستیم با کمک برادران ارتش کودتا را خنثی کنیم.

دلایل شکست کودتای نوژه

وی درباره دلایل شکست کودتا توضیح داد: اولا کودتاچیان از بدنه اصلی و رسمی ارتش نبودند، بلکه نفوذی بودند، بنابراین مدتی طول کشید تا در مکان های مورد نظر برای انجام کودتا تجمع کنند. و بنا به اهدافشان قرار بود به بیت امام (ره) و صدا و سیما حمله کنند.

ثانیاً آنها فکر می کردند که با حضور اویسی در کودتا، کل ارتش با پیام خود به کودتاچیان می پیوندد، غافل از اینکه ارتش دچار تحول بزرگی شده است و ثالثاً تحول بزرگ را در مردم و مردم در نظر نمی گرفتند. مقاومت آنها

نقش برخی کشورهای منطقه در جنگ ایران و عراق

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به تشدید درگیری ها در روزهای قبل از حمله عمومی ارتش بعث به ایران، تصریح کرد: در مرداد و به ویژه شهریور 59 حملات عراق شدت گرفت، به عنوان مثال در 25 شهریور ارتفاعات خان لیلی کرمانشاه و در 28 شهریور ارتفاعات مرزی میمک بمباران شد و از این طریق صدام قصد داشت با متفرق کردن نیروهای ایرانی و تسهیل تصرف خوزستان، درگیری را به کردستان ببرد.

سردار رضایی در تشریح نقش کشورهای منطقه در شراکت با صدام در جنگ علیه ایران تصریح کرد: صدام علاوه بر ائتلاف با قدرت های بین المللی، ائتلاف منطقه ای را نیز تشکیل داده که کشورهای اردن، کویت و عربستان را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: اردن مسئول ارتباط صدام با آمریکا و اسرائیل و همچنین ایجاد بندری در دریای سرخ برای ترانزیت سلاح و مهمات به عراق است. کویت نیز بنادر خود را در اختیار صدام قرار داد و همچنین از حمله ایران به محموله های تسلیحاتی عراق در خلیج فارس با انبار مهمات عراق جلوگیری کرد و از سوی دیگر نفتکش های عراقی در این بنادر پهلو گرفتند. عربستان سعودی در کنار تعهد مالی و سیاسی، اتاق مرکزی اطلاعات را با همکاری آمریکایی ها تشکیل داده بود و با استقرار چند فروند آواکس آمریکایی در آسمان خود، اطلاعات کامل و پیشگیرانه را در مورد حملات هوایی ما در اختیار عراق قرار داده بود.

محسن رضایی افزود: بنابراین با بررسی دقیق این انبوه حوادث و وقایع می بینیم که آغاز جنگ ایران و عراق از 31 شهریور سال 59 آغاز نشده است، بلکه قبلاً رخ داده بود.

نامه وزارت خارجه ایران به صدام حسین

وی ادامه داد: صدام چند روز قبل از تهاجم عمومی ارتش بعث، قرارداد 1975 الجزایر در پارلمان عراق را زیر پا گذاشت و همه تعهدات را زیر پا گذاشت. وزارت امور خارجه ایران در نامه ای به صدام می نویسد: برخلاف ادعای شما که ما را متهم به حمله در 12 شهریور می کنید، طبق این اسناد، در سال 1359 بارها قرارداد 1975 الجزایر را زیر پا گذاشته اید، در حالی که این اختلافات مرزی قابل حل است. از طریق روش های دیپلماتیک، مشخص شد که بحث فراتر از اختلافات مرزی است.

پیام امام خمینی (ره) پس از حمله هوایی ارتش بعث

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اندکی پس از حمله هوایی عراق به فرودگاه های ایران، امام خمینی (ره) در پیامی مهم خطاب به مردم فرمودند: باور نکنید که ارتش و مردم ایران از پاسخگویی ناتوان هستند ما به موقع پیام مناسب را خواهیم داد و می خواهیم به گونه ای پاسخ دهیم که مردم عراق آسیب نبینند.

وی تصریح کرد: این پیام نشان می دهد که ایران هنوز آرایش جنگی و تصمیم جنگی ندارد و حتی در سی و یکمین روز از شهریور 59 هنوز بین برخی فرماندهان و سیاستمداران این بحث وجود دارد که آیا جنگ می شود یا خیر. ! و اینها نشانه های بسیار واضحی است که نشان می دهد ایران شروع به جنگ نخواهد کرد.

رضایی ادامه داد: این شرایط و جدی نبودن جنگ برای بنی صدر باعث شد کشور آمادگی مقابله با ورود سریع ارتش بعث عراق به مرزهای ایران و اشغال بیش از 15 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور را نداشته باشد. با وجود مقاومت شدید نیروهای مرزی و مردمی.

مقایسه حمله صدام و انگلیس به ایران

وی با اشاره به اشغال ایران توسط انگلیس در جنگ جهانی دوم خاطرنشان کرد: ارتش عراق دقیقاً از نقاطی که ارتش انگلیس در جنگ جهانی دوم وارد ایران شده بود وارد کشور شد و اکنون مقایسه کنید که ایران در این دو حمله مشابه چه واکنشی نشان داد. مقاومت شدید مردم چگونه ارتش بعث را از دستیابی به اهداف خود از جمله اشغال خوزستان باز داشت؟

بن بست دیپلماتیک در نیمه دوم سال 1359

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: پس از حمله عراق به ایران، اقدامات ایران هم در بعد دیپلماتیک و هم در میدان آغاز شد. از نظر دیپلماسی، افراد زیادی از جمله یاسر عرفات، ضیاءالحق، حبیب شطی (از سازمان کنفرانس اسلامی) به ایران سفر کردند و مذاکره کردند، اما تاکید آنها فقط بر آتش بس بود و آن هم بر چارچوب توافق. توافق با الجزایر و بازگشت ارتش به عراق در پشت مرزهای ایران مطرح نشد و این رویه در قطعنامه 479 مورخ 15 اردیبهشت 1359 شورای امنیت اتخاذ شد که در اطلاعیه ای نوشت: «پس از تذکر به کشورهایی که استفاده نمی کنند. تهدید یا زور». در روابط بین‌الملل، شورا از ایران و عراق می‌خواهد که از زور بیشتر دست بردارند» همین بود و عملاً این قطعنامه با هدف تثبیت مواضع صدام و همچنین بیانیه‌های شورای کشورهای اسلامی بود؛ بنابراین طبیعی بود که ایران تحمل نمی‌کرد. بار این آتش بس یکجانبه بود، بنابراین فعالیت دیپلماتیک ما در نیمه دوم سال 59 عملاً به بن بست رسید و همه نیروهای خود را در میدان جنگ قرار دادیم.

نقش راهبردی سوسنگرد و خرمشهر در نجات خوزستان

سردار رضایی در ادامه افزود: حدود 7 لشکر 12 نفره دشمن به سمت خوزستان دویدند و این نشان می دهد که هدف اصلی فتح خوزستان بوده است. دو لشکر به سمت محور غربی و 2 لشکر به سمت شمال غرب حمله کردند و بدین ترتیب ارتش بعث با 300 هزار نیروی رسمی و 500 هزار غیرنظامی حمله زمینی را آغاز کرد و بیش از 15 هزار کیلومتر از خاک ایران را اشغال کرد.

وی یادآور شد: در این میان مقاومت شدیدی از سوی ارتش، ارتش و مردم در مرزها در حال انجام است و مقاومت در سوسنگرد و خرمشهر از نظر راهبردی مهمترین نقاط این مقاومت جانانه بود و مقاومت این دو شهر باعث نجات مردم شد. کل استان خوزستان و شاهکار بزرگی در این شهرها رخ داد.

۲۷۲۱۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.