افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
3

مرکزیت چین در انتقال انرژی خلیج فارس؛ تبدیل عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بازارهای صادراتی مهم برای شرکت های چینی

  • کد خبر : 181704
مرکزیت چین در انتقال انرژی خلیج فارس؛  تبدیل عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بازارهای صادراتی مهم برای شرکت های چینی

بازار؛ گروه بین المللی: نقش چین در انتقال انرژی کشورهای خلیج فارس نشان دهنده روند روابط اقتصادی گسترده تر آنهاست. طرف چینی به تدریج به نهاده های با ارزش تر تبدیل شده است، از تامین کنندگان قطعات گرفته تا پیمانکاران و در نهایت سرمایه گذاران و سرمایه گذاران مشترک در پروژه های خورشیدی و بادی […]

بازار؛ گروه بین المللی: نقش چین در انتقال انرژی کشورهای خلیج فارس نشان دهنده روند روابط اقتصادی گسترده تر آنهاست. طرف چینی به تدریج به نهاده های با ارزش تر تبدیل شده است، از تامین کنندگان قطعات گرفته تا پیمانکاران و در نهایت سرمایه گذاران و سرمایه گذاران مشترک در پروژه های خورشیدی و بادی در مقیاس بزرگ.

البته تسلط چین در زنجیره تامین انرژی پاک به خلیج فارس محدود نمی شود. شش تولید کننده برتر ماژول خورشیدی در سطح جهان از نظر ارزش تولید، همه شرکت های چینی هستند. شرکت های چینی همچنین بر دیگر انواع قطعات خورشیدی و بادی در طول زنجیره ارزش تسلط دارند. در بازارهایی که اثر رانتی و تمرکز قوی بر دستیابی به کمترین قیمت در یک مناقصه نشان می‌دهند، دولت‌ها تمایل دارند بر واردات ارزان‌ترین و کارآمدترین قطعات تمرکز کنند.

این اجزا تقریباً همیشه از چین می آیند. حتی اگر این هزینه سیاست های صنعتی موثر در کوتاه مدت باشد. این بدان معناست که بازارهای عربستان سعودی و امارات به سرعت به بازارهای صادراتی مهم برای شرکت های چینی تبدیل شده اند. پیمانکاران چینی مانند گروه مهندسی انرژی چین و شانگهای الکتریک نیز نقش عمده ای در ساخت اولین دسته از پروژه های صنعتی ایفا کردند، اما با ورود شرکت های پیمانکاری هندی ارزان تر، اکنون نقشی جزئی در این بخش از زنجیره ارزش ایفا می کنند. . . .

نقش رو به رشد چین به عنوان سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده پروژه‌های خورشیدی، هم در مقیاس تجاری و هم در پروژه‌های گرین‌فیلد و برون‌فیلد، قابل توجه است.

نقش رو به رشد چین به عنوان سرمایه گذار و توسعه دهنده پروژه های خورشیدی، هم در مقیاس تجاری و هم در توسعه سبز و قهوه ای جالب است. در اکثر موارد، کشورهای حوزه خلیج فارس مشکلی برای دسترسی به سرمایه یا بدهی ندارند و شرکت های دولتی خلیج فارس معمولاً اکثر سرمایه گذاری ها را در این بخش انجام می دهند. اما در مقیاس ابزار، سازندگان ماژول مانند Jinko Solar، بزرگترین کنسرسیوم جهان، کنسرسیوم های پیشرو هستند که برنده مناقصه های خورشیدی بزرگ در عربستان سعودی شده اند.

شرکت های چینی بخش بزرگی از زنجیره ارزش را در پروژه هایی از این نوع به دست آورده اند. در این مورد، Jinko توسعه‌دهنده و ارائه‌دهنده ماژول است و درصد کمتری از هزینه‌ها (برای کابل‌ها، قراردادهای ساخت و ساز و زیرساخت‌ها) به شرکت‌های محلی برای رفع نیازهای محتوای محلی اختصاص می‌یابد. Zinco همچنین نقش مشابهی در پروژه 1.2 گیگاواتی Al Suihan در ابوظبی ایفا کرد که یکی از بزرگترین پروژه های PV تک سایتی در جهان است. جینکو این پروژه را به همراه توسعه دهنده دولتی امارات متحده عربی Teqa توسعه داد و همچنین ماژول ها را تامین کرد.

پروژه‌های اخیر السویهان و تقا نشان‌دهنده قصد قوی شرکت‌های چینی برای ایفای نقش در تمام بخش‌های زنجیره ارزش توسعه پروژه در خلیج فارس است.

این دو پروژه اخیر نشان دهنده قصد قوی شرکت های چینی برای ایفای نقش در تمامی بخش های زنجیره ارزش توسعه پروژه ها در خلیج فارس است. با این حال، اعلام در سال 2019 مبنی بر اینکه صندوق راه ابریشم دولتی چین 49 درصد از هلدینگ انرژی های تجدیدپذیر Aquapower را تصاحب کرده است، واضح ترین و مهم ترین نشانه این همکاری عمیق است، زیرا این شرکت یکی از هلدینگ های اصلی در عربستان سعودی است. پروژه با 1668 مگاوات انرژی بادی و خورشیدی در امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، اردن، مصر و مراکش.

بزرگترین معامله پس از یک سری قراردادهای توسعه عمومی فیلد سبز بین Aquapower و صندوق جاده ابریشم برای یک پروژه زغال سنگ و دو پروژه خورشیدی در امارات متحده عربی انجام شد و مشارکت رو به رشد منجر به توسعه عمومی بیشتر بین المللی در سال خواهد شد. تا اکتبر 2023، کل سرمایه گذاری چین در پروژه های انرژی آب از 10 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. رئیس جمهور Akwa طی سخنرانی در یک مجمع بزرگداشت دهمین سالگرد ابتکار کمربند و جاده در اکتبر 2023 بر این تحولات تاکید کرد. در طول این مجمع، Aquapower هفت قرارداد همکاری جدید را با تعدادی از شرکت های دولتی چین امضا کرد و تعهد خود را به بازار چین.

همچنین پیشرفت های مهمی در مقیاس تجاری و صنعتی صورت گرفته است. در سال 2021، شرکت چینی Three Gorges Corporation یا Three Valleys Dam، یک شرکت برق دولتی چینی که در سال 1993 توسط SASAC تأسیس شد، الکازار انرژی مستقر در امارات متحده عربی، یکی از بزرگترین توسعه دهندگان انرژی دولتی را خریداری کرد. این معامله با مجموعه ای از تنها حدود 400 مگاوات، نه تنها در مقیاس خود چشمگیر است، بلکه دانش عمیق بازار را از سوی شرکت سد سه دره نشان می دهد، زیرا گروه بزرگی از پروژه های کوچکتر را از کل خاورمیانه گرد هم آورده است. . منطقه شرق و شمال آفریقا نشانه آن است که ریسک پذیری آن فراتر از همکاری با بازیگران دولتی در پروژه های بزرگ است. جای تعجب نیست که صندوق راه ابریشم نیز در تامین مالی این قرارداد نقش داشته است.

در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا موانع تجاری جدیدی را برای مهار رشد شرکت های چینی در بخش های کلیدی ایجاد کرده اند، به نظر می رسد روند مخالف در خلیج فارس در حال توسعه است.

یکی دیگر از شاخص های قوی تعمیق همکاری های اقتصادی چین و خلیج فارس در زمینه انرژی های پاک، افزایش سطح سرمایه گذاری در زنجیره ارزش انرژی های تجدیدپذیر است. در حالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا موانع تجاری جدیدی را برای مهار رشد شرکت های چینی در بخش های کلیدی ایجاد کرده اند، به نظر می رسد روند مخالف در خلیج فارس در حال توسعه است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی مجموعه های بلندپروازانه ای از سیاست های صنعتی را توسعه داده اند و از ثروت مستقل خود برای جذب شرکای سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد تاسیسات تولیدی در بازارهای داخلی خود استفاده کرده اند.

بارزترین نمونه این روند، اعلام یک قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی و شرکت چینی Longyi Solar، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماژول در جهان است. از آن زمان، Longyi Solar به تامین کننده ماژول ترجیحی در یک سری پروژه های خورشیدی PV در مقیاس بزرگ تبدیل شده است که توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی توسعه یافته است. همچنین اخیراً توافق مشابهی بین صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان و شرکت چینی فاکسکان برای توسعه رمزگذاری برای یک برند خودروی الکتریکی در عربستان به نام CEAR اعلام شد، پروژه ای که در سال 2023 آغاز خواهد شد.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی یک کارخانه مونتاژ با سازنده لوازم الکترونیکی آمریکایی Lucid ساخته است که در سه ماهه سوم سال 2023 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی پس از تبدیل شدن به بزرگترین سهامدار خود، یک کارخانه مونتاژ با سازنده لوازم الکترونیکی آمریکایی Lucid ایجاد کرد که در سه ماهه سوم سال 2023 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. توسعه دهندگان بزرگ ایالات متحده و ایالات متحده، علیرغم وجود تمایل رو به رشد برای سرمایه گذاری در سایر بازارهای در حال توسعه در آسیا و آمریکای لاتین. استثنای این عدم حضور شرکت های غربی، نقش مهم شرکت های فرانسوی در چشم انداز انرژی های تجدیدپذیر خلیج فارس، به ویژه شرکت های بزرگ دولتی ADF و Engie است.

موفقیت آن در برنده شدن مناقصات عمومی انرژی خورشیدی و بادی در منطقه و ایجاد مشارکت های پایدار با توسعه دهندگان محلی به این فرضیه اعتبار می دهد که مالکیت دولتی ویژگی مشترک تقریباً همه شرکت های چینی، فرانسوی و خلیج فارس است که در منطقه فعالیت می کنند. این رمز موفقیت است. ماهیت دولتی بودن این شرکت‌ها دسترسی به سرمایه کم‌هزینه و بدهی ارزان‌تر را فراهم می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا با افق زمانی طولانی‌تری نسبت به شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنند، در حالی که به آنها اجازه می‌دهد پروژه‌هایی را هدف قرار دهند که بازده انرژی قابل توجهی را ارائه می‌دهند. دارایی دولتی آن

یک و نیم دهه همکاری سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز فرصت هایی را برای چین و خلیج فارس برای توسعه روابط و اعتماد فراهم کرده است که توسط مجموعه های متنوعی از شرکت های دولتی به بخش انرژی های تجدیدپذیر منتقل شده است.

به طور کلی، رابطه انرژی بین چین و کشورهای خلیج فارس به آرامی از رابطه ای که مشخصه آن مبادله کالا است به رابطه ای تبدیل شده است که اکنون شامل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در مقیاس بزرگ در دارایی های سوخت فسیلی متعارف و به طور فزاینده ای در دارایی های انرژی می شود. انرژی های تجدیدپذیر که ارکان مرکزی انتقال انرژی کشورهای خلیج فارس. یک و نیم دهه همکاری سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز فرصت هایی را برای هر دو طرف برای توسعه روابط و اعتماد فراهم کرده است که مجموعه متنوعی از شرکت های دولتی آن را به بخش انرژی های تجدیدپذیر منتقل کرده اند.

موقعیت غالب چین در زنجیره تامین پروژه های خورشیدی و بادی نیز این روند را تقویت کرده است. فراتر از این الگوی سرمایه گذاری مستقیم خارجی متقابل در بخش انرژی، چین و شرکای خود در خلیج فارس شروع به توسعه پروژه های مشترک در سایر بازارهای در حال توسعه کرده اند که نشان دهنده تعمیق بیشتر این روابط اقتصادی و همسویی فزاینده اولویت ها، سیاست اقتصادی و خارجی است.

جالب توجه است که موفقیت منحصر به فرد شرکت های دولتی فرانسوی در میان توسعه دهندگان غربی در این بازار قویاً نشان می دهد که مالکیت دولتی در چشم انداز دولتی-سرمایه داری مزایای متعددی را به همراه دارد و شاید به عنوان مانعی ضمنی برای ورود سایر شرکت های خصوصی غربی به فعالیت به همراه داشته باشد. . .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=181704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.