افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
3

ماجراهای «مجون السلطین» را دنبال کنید / اثری از «لانچر 5» نیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 129692
ماجراهای «مجون السلطین» را دنبال کنید / اثری از «لانچر 5» نیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «مججون السلطین» به نویسندگی پیام سعیدی و محمود خسروپرست به کارگردانی سعید زارعی این روزها در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. علاقه مندان به تئاتر نام پویا پویا سعیدی را به عنوان یکی از نویسندگان و کارگردانان نمایش پرمخاطب «لانچر 5» به یاد دارند، هرچند نمایش «مججون […]

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «مججون السلطین» به نویسندگی پیام سعیدی و محمود خسروپرست به کارگردانی سعید زارعی این روزها در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

علاقه مندان به تئاتر نام پویا پویا سعیدی را به عنوان یکی از نویسندگان و کارگردانان نمایش پرمخاطب «لانچر 5» به یاد دارند، هرچند نمایش «مججون السلطین» با «لانچر 5» فاصله زیادی دارد و فضایی فانتزی را در قالب ایجاد می کند. نمونه کار ایرانی

سعید زارعی بازیگر و کارگردان تئاتر در نمایش «سیزده در به در» به کارگردانی حسین میرزامحمدی به عنوان بازیگر روی صحنه می رود.

دنبال ماجراهای

«مجون السلطین» درباره یکی از پادشاهان قاجار است که در حال مرگ است و در این میان بحث جانشینی او در میان درباریان زیاد می شود.

محمود خسروپرست در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این نمایش را نمی توان صرفا یک نمایش ایرانی دانست، ادامه داد: این نمایش در واقع ترکیبی از انواع نمایش های طنز تاریخ تئاتر اعم از فارس و ایران است. و از سوی دیگر، وام گیرنده پوچ است. در قسمت های دیگر از تکنیک های فیلم کمدی مانند چوب سیلی استفاده شده است. در واقع این گونه ها به قدری در هم تنیده شده اند که استخراج و تمایز آنها دشوار است.

دنبال ماجراهای

این نویسنده افزود: از آنجایی که لغت طنز در زبان عربی به معنای چاقوی جراحی است و کارکرد آن ایجاد زخم برای بهبود است، قطعاً اثری طنز مانند «مجون السلطین» دغدغه ای متفاوت با بیان مسائل اجتماعی دارد. از این سرزمین عزیز و نگاهی انتقادی در قالب طنز. حالا چه در قالب یک نمایشگاه ایرانی و چه نباشد، اساساً یک اثر هنری بزرگ هرگز نمی تواند نگاهی تیزبین و انتقادی به مشکلات و مصائب داشته باشد.

دنبال ماجراهای

سعید زارعی همچنین در گفت و گو با یکی از رسانه ها درباره میزان انطباق اثرش با جامعه کنونی ایران اظهار داشت: یکی از ویژگی های ثابت کار کمدی مدت زمان آن است. «مجون السلطین» را لزوماً کمدی نمی دانم، اما می بینم که رگه های کمدی دارد. چیزی که همیشه کار را با رگه های کمیک دشوار می کند این است که تاریخ انقضا آنها چه زمانی است و تا چه زمانی می توان آنها را تعمیم داد و تا زمانی که می توانند معنای خاص خود را بدست آورند. فکر می کنم این را گذر زمان و مخاطب تعیین می کند. گذر زمان گواه خوبی بر ماندگاری محتواست.

دنبال ماجراهای

وی در پایان افزود: یکی از دغدغه های ما زبان نمایش بود که دور از واقعیت است و زبان قاجاری است، به همین دلیل نگران بودیم که مخاطب با آن ارتباط برقرار نکند که خوشبختانه با تشکر این نگرانی برطرف شد. به واکنش عمومی

نمایش «مغون سلاطین» تا 27 آذرماه ساعت 18:30 در تالار ناظرزاده کرمانی ایرانشهر با بازی صادق برقایی، علی محمودی، نیما سیاری، رشاد معینی، عرفان محمدی، میشم نوروزی و علیرضا روی صحنه می رود. حق پرست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=129692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.