افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

قاتل وحشتناکی که جامعه عصر حجر را قتل عام کرد!

  • کد خبر : 174921
قاتل وحشتناکی که جامعه عصر حجر را قتل عام کرد!

آفتاب نیوز: اکنون در مورد ماقبل تاریخ صحبت می کنیم. جایی که سونامی بیش از 8000 سال پیش ممکن است جوامع ساحلی آن زمان یعنی عصر حجر را نابود کرده باشد. این رویداد که به عنوان سونامی استورگا شناخته می شود، منطقه وسیعی از شمال اروپا و فراتر از آن را تحت تاثیر قرار داد […]

آفتاب نیوز:

اکنون در مورد ماقبل تاریخ صحبت می کنیم. جایی که سونامی بیش از 8000 سال پیش ممکن است جوامع ساحلی آن زمان یعنی عصر حجر را نابود کرده باشد. این رویداد که به عنوان سونامی استورگا شناخته می شود، منطقه وسیعی از شمال اروپا و فراتر از آن را تحت تاثیر قرار داد و آثاری از رسوب در مناطقی مانند شمال نروژ، شمال انگلستان، غرب اسکاتلند، جزایر شتلند اسکاتلند و شرق گرینلند بر جای گذاشت.

این سونامی که بین 8120 تا 8175 سال پیش بر اثر رانش زمین در سواحل غربی نروژ ایجاد شد، امواجی به ارتفاع حدود 12 متر در امتداد سواحل نروژ و 3 تا 6 متر در سرزمین اصلی بریتانیا ایجاد کرد. در جزایر شتلند، مجمع الجزایری که در بیش از 160 کیلومتری شمال اسکاتلند قرار دارد، تصور می شود ارتفاع موج به بیش از 19 متر رسیده است.

سونامی مصادف شد با کاهش قابل توجهی از جمعیت جوامع ساحلی که به سبک عشایری، شکارچی-گردآورنده در دوران میان سنگی یا عصر حجر میانه در شمال بریتانیا زندگی می کردند. اگرچه شواهد فراوانی از این سونامی در مناطق وسیع وجود دارد، اما دانشمندان هنوز با این مشکل روبرو هستند که دقیقاً چه تأثیری این سونامی بر جوامع عصر حجر داشته است. در واقع، اطلاعات بسیار کمی در مورد تأثیر سونامی های باستانی بر جمعیت های آن زمان وجود دارد.

در این مطالعه، محققان تلاش کردند تأثیر این رویداد را بر جمعیت های ساکن در آن زمان ارزیابی کنند. این یکی از اولین تلاش‌ها برای یافتن ارتباط مستقیم بین سونامی استورگا و تأثیرات آن بر مردم در جوامع میان سنگی است. برای این مطالعه، دانشمندان از یک ابر رایانه برای مدل‌سازی سونامی استورگا استفاده کردند و سپس اثرات بالقوه آن را بر جمعیت‌های انسانی ساکن در منطقه ارزیابی کردند.

محققان اثرات سونامی را در سواحل نورثامبرلند کنونی، منطقه ای در شمال شرقی انگلستان که هم مرز با اسکاتلند است، بررسی کردند. ساحل نورثامبرلند و خانه هاویک یکی از مهم ترین مکان های میان سنگی در بریتانیا است. این سایت در یک مکان غنی از منابع در کنار رودخانه، در چند صد متری ساحل واقع شده است.

با کمال تعجب، جمع آوری گسترده فندق در این سایت نشان می دهد که این سایت در طول پاییز و زمستان اشغال شده است، اما ممکن است زندگی در تمام طول سال در این سایت امکان پذیر بوده باشد. به نظر می‌رسد که انسان‌ها قبل از سونامی استورگا در هاویک زندگی می‌کرده‌اند، اما این احتمال وجود دارد که در زمان وقوع این رویداد، شهر توسط سونامی زیر آب رفته باشد، زیرا بررسی‌ها رسوباتی را در نزدیکی محل پیدا کرده‌اند که ممکن است در اثر سونامی تشکیل شده باشند.

این رسوب ممکن است شواهد نادری باشد که می تواند به روشن کردن تأثیرات مستقیم سونامی بر زندگی مردمان میان سنگی کمک کند. در این مطالعه، محققان دریافتند که مدل‌هایی که میزان مرگ و میر بالایی را در هاویک نشان می‌دهند، نتیجه مستقیم سونامی بوده است و احتمالاً تأثیر آن بر مردمان میان سنگی در این منطقه «قابل توجه» بوده است.

در هاویک، برآوردهای مرگ و میر متفاوت بوده است، اما برای انسان های ماقبل تاریخ در این منطقه جزر و مدی غنی از منابع، این میزان به 100 درصد رسیده است. این تخمین‌ها بالاتر از آن چیزی بود که محققان انتظار داشتند و نشان می‌داد که اثرات آن بر افراد میان سنگی می‌توانست بسیار شدیدتر باشد.

این مدل‌ها نشان می‌دهند که سونامی منطقه وسیعی را زیر آب گرفت و باعث از بین رفتن منابع حیاتی مانند فندق قبل از ماه‌های زمستان شد. گذشته از تأثیرات مستقیم سونامی بر مردمان میان سنگی، این از دست دادن منابع به طور قابل توجهی توانایی آنها را برای زنده ماندن در سخت ترین ماه های سال کاهش داد. محققان گفتند که اثرات سونامی احتمالاً بر جمعیت های ساحلی در شمال بریتانیا نیز تأثیر گذاشته است.

نتایج حاکی از تأثیر قابل توجهی بر مناطق محلی و منطقه ای است که می تواند به کاهش جمعیت در آن زمان کمک کند. به گفته محققان، چارچوب این مطالعه می تواند برای بررسی سایر مکان های متاثر از رویداد Storga یا سایر سونامی های باستانی و درک تأثیر آنها بر انسان های گذشته استفاده شود. مطالعات رویدادهای گذشته مانند این نیز می تواند به ما در درک بهتر اثرات بالقوه سونامی های آینده کمک کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=174921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.