افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

ظرفیت ساخت سالانه هزاران مگاوات نیروگاه خورشیدی توسط صنایع کوچک

  • کد خبر : 380054
ظرفیت ساخت سالانه هزاران مگاوات نیروگاه خورشیدی توسط صنایع کوچک

به گزارش بازار، محمود کریمی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات انرژی های تجدیدپذیر گفت: دومین همایش توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در صنایع در واقع نوزدهمین همایش این عزیز بود. نشستی به همت انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در اوایل ماه جاری در تهران برگزار […]

به گزارش بازار، محمود کریمی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات انرژی های تجدیدپذیر گفت: دومین همایش توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در صنایع در واقع نوزدهمین همایش این عزیز بود. نشستی به همت انجمن تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در اوایل ماه جاری در تهران برگزار شد.

وی افزود: در این همایش که بزرگترین همایش انرژی های تجدیدپذیر در صنعت بود، حدود ششصد نفر از واحدهای صنعتی، شرکت های فعال در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و سازمان های مرتبط شرکت کردند. همچنین 35 شرکت تجدیدپذیر محصولات و خدمات خود را به موازات این همایش در نمایشگاه ارائه کردند.

عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا در خصوص پتانسیل نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک گفت: در زمینه نیروگاه های خورشیدی مقیاس کوچک باید توجه داشت که اگرچه نیروگاه های خورشیدی در مقیاس داخلی و صنایع کوچک ظرفیتی معادل بین 5 کیلو وات تا 500 کیلووات، اما زمانی که تعداد زیادی ساخته شود، حاصلضرب ظرفیت به دست آمده می تواند به چند صد مگاوات در ماه و چندین هزار مگاوات در سال برسد.

کریمی آلمان را نمونه ای از سرعت ساخت نیروگاه های خورشیدی در مقیاس کوچک برشمرد و افزود: در کشوری مانند آلمان هر ماه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک بر روی پشت بام خانه ها و کارخانه ها ساخته می شود. که 14000 مگاوات در سال رسیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا به پتانسیل شرکت های پیمانکاری انرژی خورشیدی در ایران برای رشد سریع نیروگاه های خورشیدی اشاره کرد و گفت: همچنین پتانسیل رشد سریع نیروگاه های خورشیدی در مقیاس کوچک در ایران وجود دارد. به عنوان مثال در استان خراسان رضوی 40 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت متوسط ​​100 کیلووات به مدت یک ماه در زمین های کشاورزی نصب شد که مجموعاً 4 مگاوات است. اگر 30 استان کشور به موازات استان خراسان رضوی همین ظرفیت را بسازند، 120 مگاوات در ماه و سالانه بیش از 1400 مگاوات ظرفیت خورشیدی ایجاد می شود.

کریمی پتانسیل صنایع کوچک برای احداث نیروگاه خورشیدی را نیز برجسته کرد و گفت: حدود 30 نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک با ظرفیت متوسط ​​150 کیلووات و مجموع ظرفیت 4 مگاوات در زمین تنها دو شهر صنعتی احداث شده است. در استان کرمان اگر در طول یک سال در سایر شهرهای صنعتی (یا شهرهای خورشیدی) کشور به همین تعداد نیروگاه ساخته شود و با فرض وجود 10 شهر صنعتی (خورشیدی) در هر استان (300 شهر صنعتی- خورشیدی در کشور)، ظرفیت سالانه خواهد بود. ما فقط در سال جاری توانستیم با این نیروگاه های خورشیدی در مقیاس کوچک 1200 مگاوات برق نصب کنیم. در حالی که تعداد شهرهای صنعتی تقریباً سه برابر بیشتر است.

وی ادامه داد: انتظار ما از سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی کشور این است که در توسعه شهرهای تخصصی خورشیدی در استان ها با سرعت بیشتری وارد عمل شود و همچنین مانند سال های گذشته عوارض زمین نیروگاه های خورشیدی را پرداخت کند. ماه (10 سال).

عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا به بوروکراسی موجود اشاره کرد و گفت: شرکت های توزیع برق تجربه و ظرفیت انجام امور اداری و صدور مجوز نیروگاه های خورشیدی کوچک را دارند و از سال 1394 مدیریت اداری کار در مقیاس کوچک انجام شد. نیروگاه های خورشیدی نیروگاه های استان ها تحت سامانه مهرسان هستند. لذا با صلاحدید ساتبا با توجه به شهرهای تخصصی خورشیدی در استان ها می توان اختیار صدور پروانه ساخت و عقد قرارداد خرید تضمینی را به شرکت های توزیع برق سپرد تا با تمرکززدایی از مرکز شرکت های توزیع در این استان می تواند نیروگاه های خورشیدی در مقیاس کوچک را با سرعت بیشتری بسازد.

کریمی در خصوص اطلاع رسانی صنایع افزود: انجمن ساتکا تاکنون 19 همایش در استان های کشور با هدف اطلاع رسانی صنایع برگزار کرده است و همایش بعدی (بیستمین همایش) توسعه انرژی های تجدیدپذیر در صنایع برگزار می شود. روز شنبه 14 آبان ماه 1403 در استان کرمان با حضور صنایع استانی، شرکت های انرژی های تجدیدپذیر و سازمان های مرتبط از استان کرمان و کشور برگزار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=380054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.