افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
1

صادق بوقی: بادیگارد علی پروین شدم / من یک پرسپولیس واقعی هستم – پرسپولیس نیوز

  • کد خبر : 167881
صادق بوقی: بادیگارد علی پروین شدم / من یک پرسپولیس واقعی هستم – پرسپولیس نیوز

چهره سرشناس گیلانی که به واسطه حرکات موزون، خوانندگی و موسیقی اش حتی فراتر از مرزهای کشورمان به شهرت رسید و به صادق بوقی معروف شد، از پرسپولیسی بودنش می گوید. انتشار ویدئویی از رقص و آواز خواندن پیرمردی در بازار ماهی فروشان رشت او را به چهره ای سرشناس و بین المللی تبدیل کرد […]

چهره سرشناس گیلانی که به واسطه حرکات موزون، خوانندگی و موسیقی اش حتی فراتر از مرزهای کشورمان به شهرت رسید و به صادق بوقی معروف شد، از پرسپولیسی بودنش می گوید.

انتشار ویدئویی از رقص و آواز خواندن پیرمردی در بازار ماهی فروشان رشت او را به چهره ای سرشناس و بین المللی تبدیل کرد به طوری که بسیاری از مردم کشورمان نسبت به حرکات او واکنش مثبت نشان دادند و حتی برخی از مقامات سیاسی نیز درباره او صحبت کردند. این بزرگ خوش زبان و فرهیخته گیلانی که صادق متجد نام دارد از خانواده ورزش استان گیلان به شمار می رود و سال ها در تیم های گیلانی به ویژه رشتی ها رهبر و نوازنده شیپور بود. آقای صادق معروف به صادق بوقی از سوابق ورزشی خود برایمان گفت و به نکات بسیار جالبی اشاره کرد.

بعد از انتشار نماهنگ و خوانندگی شما شهرت و محبوبیت زیادی در جامعه به دست آوردید، اما قبل از آن در بین ورزشکاران گیلانی شناخته شده بودید. از سابقه ورزشی خود برایمان بگویید؟
از روز اولی که سپیدرود رشت ایجاد شد به عنوان مشوق در کنار این تیم بودم و به همراه مرحوم غلامرضا صومی دستیاران سپیدرود بودیم. من از سال 53 در سپیدرود بودم، البته فقط سپیدرود نبود، بلکه همیشه در ورزشگاه پگاه و داماش را تشویق می کردم و در کنارشان بودم. یادش بخیر دهه 60 که لیگ قدس برگزار می شد من با تیم ملی گیلان بودم و حتی با این تیم همسفر بودم. من با همه ورزشکاران غیر فوتبال گیلان دوست هستم و در مسابقات و مسابقات آنها شرکت می کنم.

با توجه به سوابقی که گفتید حتما با مرحوم سیروس کیتاران رابطه خیلی خوبی داشتید.
بله بله قربان خدا خیرتون بده او واقعا یک مرد بود، او واقعا منحصر به فرد بود. در دهه 60 و در زمان جنگ نمی توانستیم با هواپیما به اهواز برویم و مجبور شدیم با اتوبوس به خوزستان برویم. یادش بخیر، مرحوم سیروس طیکاران می گفت اگر صدوق با ما همسفر نباشد من هم نمی روم! در اتوبوس کنار هم می نشستیم و با تیم خوش می گذشتیم. یک زمانی برای مرحوم ایرج ظهرابی راننده کارخانه بودم. خداوند روحت را شاد کند. من را می فرستاد تا آقای غفور جهانی و مرحوم سیروس طیکاران را ببرم تمرین…

آن موقع با ملوانانی مثل بهمن صالح نیا و محمد احمدزاده رابطه خوبی داشتید؟
بله بله خیلی آقای صالح نیا، خدا رحمتش کند، مربی تیم ملی شد و دستیار مرحوم دهداری بود. بهمن خان به من می گفت اگر من 6 نفر مثل تو داشتم ایران را فتح می کردم. محمد احمدزاده هم فوتبالیست بسیار خوبی بود، او یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران بود. نادر عزت اللهی هم خیلی خوب بود. پدرش سعید عزت اللهی است که اکنون بازیکن تیم ملی است.

به سابقه خود و اینکه طرفدار سپیدرود هستید اشاره کردید. سپیدرود در فوتبال ما به عنوان زیرمجموعه گیلانی پرسپولیس شناخته می شود. شما پرسپولیسی هستید؟
بله من یک پرسپولیس واقعی هستم. البته من همیشه به استقلالی ها احترام می گذاشتم و احترام آنها را حفظ می کردم. زمانی که پرسپولیس در تهران بازی می کرد و آقای علی پروین بازیکن آنها بود، من به تهران می آمدم و همراه مرحوم محمد بوقی او و پرسپولیس را تشویق می کردم. خاطره بسیار جالب دیگری هم از علی آقای پروین دارم. وقتی مرحوم غلامرضا صومی به رحمت خدا آمد، علی آقا علم خود را نشان داد و برای عرض ادب در مراسم ایشان شرکت کرد. چون رابطه خیلی خوبی با ایشان داشتم در مراسم با هم بودیم و کنار ایشان ایستادم تا مشکلی برای این بزرگوار پیش نیاید و آنجا نقش محافظ پروین را بازی کردم. خوشبختانه علی پروین در طول مراسم و پس از اتمام آن کوچکترین مشکلی نداشت.

البته ناصر حجازی اسطوره فقید استقلال نیز در مقطعی وارد رشت شد و هدایت استقلال این شهر را برعهده گرفت. باهاشون برخورد کردی؟
بله، آن زمان خدا رحمتشان کند، آقای ظهرابی مدیرعامل باشگاه بودند و به احترام ایشان و ناصرخان حجازی چندین بار برای تمرین در استقلال رفتم. حجازی همیشه برایم عزیز بود.

ظاهرا با علی دایی هم ارتباط داشت؟
بله، علی دایی افتخار فوتبال ایران است. ایشان هر وقت به رشت می آید فقط ماهی سفید می خورد (می خندد).

اگر بخواهید چند بازیکن را به عنوان بهترین های تاریخ فوتبال ایران معرفی کنید، به چه کسانی اشاره می کنید؟
اول از همه باید بگویم که سیروس قایقران با بقیه فرق دارد. اصلا نباید آقا کوروش را کنار گذاشت چون همیشه در قلب من جای دارد. جدا از پاروزن، علی دایی را فوق العاده می دانستم. مهدی مهدوی کیا هم خیلی ارزش داشت. من و مهدوی کیا با هم نان و نمک خورده ایم. بازیکنی هم به نام حمیدرضا منصوری بود که گیلانی است. او بازیکن بسیار خوب و سریعی بود اما متاسفانه در فوتبال ما به حقش نرسید. رسول حق دوست، حسین مشکین زارع، امیر افتخاری، محمدرضا شیت فر، سیدعلی محمدی و مرحوم مهرداد هوشنگی از بازیکنان خوب سپیدرود بودند. فراموش نمی کنم بگویم سید مهدی رحمتی بچه بسیار خوب و با دانشی است.

به دلیل علاقه ای که به مرحوم سیروس ثغران دارید، روز تشییع جنازه ایشان را باید یکی از تلخ ترین روزهای زندگی شما دانست. درسته؟
وای، نگو واقعا روز خیلی تلخی بود. لطفا آن روز را به من یادآوری نکنید زیرا بسیار عصبانی و ناراحت خواهم شد. روحش شاد، علم زیادی داشت.

بعد از نمایش فیلمتان در فضای مجازی، هیچ کدام از فوتبالیست ها با شما تماس گرفتند؟
محمد حبیبی دروازه بان سابق ملوان تماس گرفت. غفور جهانی و بزرگان تیم سپیدرود نیز تماس گرفتند. باور کنید یا نه، فوتبالیست هایی هم که خارج از ایران هستند با من تماس گرفته اند. به همه آنها صدمه نزن

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=167881

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.