افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
2

شورای نگهبان بر اساس اسناد هر دوره تصمیم گیری می کند

  • کد خبر : 189162
شورای نگهبان بر اساس اسناد هر دوره تصمیم گیری می کند

سید محمد حسینی درباره علت رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: ایشان در دوران ریاست جمهوری خود در بسیاری از موارد در خصوص سیاست های کلی نظام اقدامات مدبرانه ای انجام دادند و البته شورای نگهبان نیز تصمیم گیری می کند. بر اساس اسناد و مدارک در هر دوره. به گزارش […]

سید محمد حسینی درباره علت رد صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: ایشان در دوران ریاست جمهوری خود در بسیاری از موارد در خصوص سیاست های کلی نظام اقدامات مدبرانه ای انجام دادند و البته شورای نگهبان نیز تصمیم گیری می کند. بر اساس اسناد و مدارک در هر دوره.

به گزارش ایسنا، معاون پارلمانی رئیس جمهور سید محمد حسینی در همایش طرح ارتقای کشور و در گردهمایی اساتید و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی به ارائه آمار مقایسه ای و تشریح اهمیت انتخابات پرداخت. در جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها گفت: امسال پس از میلاد انتخاباتی ترین سال در جهان است و امسال بیش از 60 انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سراسر جهان برگزار می شود و بیش از 2 میلیارد نفر به انتخابات ریاست جمهوری می روند. نظرسنجی ها در دنیا در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود زیرا این حضور از نظر محبوبیت نظام مقایسه می شود.

معاون رئیس جمهور گفت: معلمان و دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع در بین دانش آموزان و اقشار مختلف مردم، مسئولیتی مضاعف برای ترغیب و تشویق مردم به حضور در انتخابات دارند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه بیش از 30 اصل از 177 اصل قانون اساسی با جایگاه شورای اسلامی ارتباط مستقیم دارد و فصل ششم نیز به این موضوع اختصاص دارد، به مقایسه جایگاه شورای اسلامی با مجامع کشور اشاره کرد. برخی از کشورها گفتند: در نظام اسلامی نظام تک مجلسی حاکم است، در حالی که در برخی کشورها مانند فرانسه، انگلیس، روسیه، سوئیس و حتی مالزی دو مجلس وجود دارد و اگر قانونی تصویب شود، مجلس دوم باید دوباره آن را تصویب کند. گاهی برخی از شورای نگهبان به عنوان مجلس دوم یاد می کنند که این تصور اشتباهی است زیرا شورای نگهبان صرفاً یک نهاد نظارتی است که از قانون اساسی و شرع محافظت می کند. مانند برخی دیگر از کشورها، شورای قانون اساسی و نهادی وجود دارد که قانون اساسی را کنترل و نظارت می کند.

وی انحلال ناپذیر بودن شورای اسلامی را یکی از تفاوت های شورای اسلامی با سایر شوراهای دنیا دانست و گفت: در جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور، مرکز یا هر مرجع دیگری نمی تواند مجلس را منحل کند و از سال 58 که مجلس شروع به کار کرد، انتخابات آن هر چهار سال یکبار بدون وقفه برگزار می شود و حتی مجلس ششم که در برخی موارد موارد برای کشور و مردم است. مزاحم بودند و تا آخر کار کردند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان مانند فرانسه، آلمان و روسیه رئیس جمهور یا شخص دیگری می تواند مجلس را منحل کند، اما مجلس در جمهوری اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است و نه تنها امکان انحلال وجود دارد. وجود ندارد. بلکه برعکس، مجلس می‌تواند وزرا را استیضاح و عزل کند و حتی رئیس‌جمهور را بی‌صلاحیت اعلام کند، همان‌طور که بنی صدر که از غرور و کیش شخصیت رنج می‌برد، با اعلام عدم صلاحیت توسط مجلس عزل شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یکی دیگر از ویژگی هایی که شورای اسلامی را از مجامع برخی از کشورهای جهان متمایز می کند، نداشتن حق وتو مصوبات آن را بیان کرد و گفت: شورای اسلامی شهروندی را نیز به دلیل عدم وجود حق وتو در اختیار دارد. در کشورهایی مانند ایالات متحده و فرانسه، رئیس جمهور می تواند مصوبات پارلمان را وتو کند. همچنین طبق قانون اساسی فرانسه، رئیس جمهور نمی تواند مصوبات مجلس را امضا و برای بررسی مجدد به مجلس بفرستد، اما در جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور موظف به امضای مصوبات مجلس و در مواردی است. در صورتی که رئیس جمهور این وظیفه را رد یا به تأخیر اندازد، رئیس مجلس می تواند آن را امضا و برای اجرا ابلاغ کند. همانطور که در دوران ریاست جمهوری روحانی، رئیس مجلس مواد متعددی را امضا و ابلاغ کرد و در همان دوره به دلیل اختصار و تعلل دولت، مجلس برای اولین بار برنامه ششم توسعه را تهیه و تدوین کرد. این نشان می دهد که در نظام اسلامی بن بست وجود ندارد.

حسینی با اشاره به آثار و برکات انتخابات و فعال شدن مردم در این عرصه گفت: انتخابات مسئولین را مسئول می کند و آگاهی مردم را بالا می برد. انتخابات فرصتی است تا مردم با مسائل مختلف و حقوق خود در زمینه های مختلف آشنا شوند و در نتیجه سطح آگاهی نسبت به بینش مردم ارتقا یابد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخشی دیگر از این جلسه در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت توجه به اصل 55 قانون اساسی و با اشاره به رای گیری مردم، اظهار داشت: در سال 58 همه پرسی دو مرحله ای و در سال 68 همه پرسی برگزار شد. بازنگری در قانون اساسی و رجوع به رای گیری عامه، اما از آن زمان تا کنون هیچ مشکل لاینحلی وجود نداشته است که از راه های عادی و قانونی، از طریق مجلس، دولت، مجلس تشخیص یا رهبران عزیز قابل حل نباشد، اما قانون می گوید در صورت نیاز همیشه احساس می شود، باید رفراندوم برگزار شود. باید انجام شود، سازوکار لازم برای این کار وجود دارد، البته باید توجه داشت که برخلاف ادعای برخی، راهکارهای مناسبی برای اختلافات اقتصادی وجود دارد.

حسینی در خصوص حق یا تکلیف بودن انتخابات گفت: انتخابات از منظر اسلام هم حق است و هم تکلیف، زیرا نظام اسلامی به واسطه آن تقویت می شود و در مواقعی که مردم حضور چشمگیری داشتند. انتخابات در این صحنه دشمنان متوجه شدند که کاری از دستشان برنمی آید و از طرفی خواسته های مردم نیز کوتاهی می کند. بنابراین یکی از نشانه های اقتدار و صلابت نظام اسلامی حضور مردم است، اما در برخی از کشورهای همسایه اصلاً انتخابات برگزار نمی شود و یا شرکت در انتخابات الزامی است و طبق قانون هرکس که اگر شرکت نکنند، با محدودیت های اجتماعی و خدماتی مواجه خواهند شد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه چرا شورای نگهبان در سال 1391 صلاحیت رئیس جمهور سابق را تایید و اکنون رد کرده است، گفت: اعضای شورای نگهبان برای بررسی های خود به شرع تکیه می کنند، قبل از آن دوره همواره خود را در راستای سیاست های کلی نظام و دستگاه حکومتی نشان می دادند و حتی در دوران دانشگاه نیز سخنران مراسم شورای نگهبان بودند. 31 تیر 1357 اما پس از ریاست جمهوری در موارد متعددی در خصوص سیاست های کلی نظام اقدامات مدبرانه ای انجام داد و البته شورای نگهبان نیز بر اساس اسناد و مدارک هر دوره تصمیم گیری می کند.

حسینی در پاسخ به انتقاد یکی از اساتید مبنی بر حضور نیروهای جریان سیاسی مخالف در رهبری میانه کشور گفت: آیت الله رئیسی همواره بر استفاده از نیروهای شایسته و توانمند که دارای روحیه انقلابی و انقلابی هستند تاکید دارند. و برای اصلاح این گرایش در مواردی شخصاً وارد سفرهای استانی شدند. در دولت سیزدهم تلاش کردند افراد شایسته و انقلابی را انتخاب کنند.

وی حضور مردم در صحنه را یک ضرورت برای رفع مشکلات و کمبودها دانست و تاکید کرد: راه حل اصلی برای رفع مشکلات و کمبودها انتخابات و مشارکت گسترده مردم در آن است و اگر در مواردی ضعف و مشکلی وجود دارد هیچ کدام دلیلی برای ماموریت تاریخی حضور در انتخابات نیستند. از انتخابات کنار گذاشته شد و از این نظر نخبگان و دانشگاهیان وظیفه و مسئولیت بزرگی دارند که اهمیت انتخابات را برای مردم تبیین کنند.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم نظارت بر رفتار و عملکرد نمایندگان گفت: در این زمینه نسبت به عملکرد هیات نظارت بر نمایندگان انتقاداتی وجود دارد و ضروری تلقی می شود که ترکیب این هیات تغییر کند و افرادی از سایر نهادها نیز در آن حضور داشته باشند.

معاون رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود رای دادگاه بین المللی لاهه را حکمی تاریخی و اقدامی بسیار مهم برشمرد و گفت: اقدام آفریقای جنوبی که زمانی نماد آپارتاید و تبعیض نژادی بود قابل تقدیر است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می کند. این اقدام آفریقای جنوبی فرصت رسوایی بیشتر رژیم صهیونیستی را فراهم کرد و این وظیفه ای بود که برخی کشورهای اسلامی منطقه باید به آن عمل می کردند و علت شکایت نکردن جمهوری اسلامی ایران به رسمیت نشناختن تهران است. رژیم دروغین صهیونیستی

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=189162

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.