افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
4

سکوت در مقابل گروه های کوچک در کرمان راه حلی ارائه نشده است

  • کد خبر : 28126
سکوت در مقابل گروه های کوچک در کرمان راه حلی ارائه نشده است

بازار؛ گروه استان ها: کمبود بارندگی و تشدید استفاده از آب های زیرزمینی در کرمان باعث شده رطوبت دشت های کرمان به کمترین میزان خود در سال های اخیر برسد و این روند افزایش چشمگیر طوفان های شن و گرد و غبار در استان کرمان را به دنبال داشته است. شرق کرمان از جمله شهرستان […]

بازار؛ گروه استان ها: کمبود بارندگی و تشدید استفاده از آب های زیرزمینی در کرمان باعث شده رطوبت دشت های کرمان به کمترین میزان خود در سال های اخیر برسد و این روند افزایش چشمگیر طوفان های شن و گرد و غبار در استان کرمان را به دنبال داشته است.

شرق کرمان از جمله شهرستان های محروم ریگان، فهرج و نرماشیر در نزدیکی بم یکی از مهمترین کانون های طوفان های شن و گرد و غبار در استان کرمان به شمار می رود.

اگر به لیست بارندگی های کرمان نگاه کنیم، دقیقاً این شهرها کمترین میزان بارندگی را در سال هیدرولوژیکی جاری تجربه کرده اند.

در جنوب کرمان، زهکلوت و شهرهای تالاب خشک جازموریان اطراف آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است، اما این پدیده تنها به این شهرها محدود نمی شود و اکنون به شمال و حتی غرب استان سرایت کرده است.

از کرمان به عنوان دومین استان درگیر ریزگردها یاد می شود و غیر از ریزگردهایی که گهگاه از غرب کشور به کرمان می رسد، بادهای 120 روزه سیستان، بستر خشک جازموریان، کویر یزد، لوت و … و کانون های ریزگردهای محلی کرمان از مهمترین آنها هستند. عواملی هستند که باعث این پدیده می شوند.

تنها در استان 5.8 میلیون هکتار کانون ریزگردها وجود دارد، اما وقتی به برنامه‌های مسئولان برای مهار این معضل زیست‌محیطی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هیچ اقدام عملی مشخصی برای حل این مشکل انجام نشده است.

تنها در استان کرمان 5 میلیون و 800 هزار هکتار ریزمرکز گرده گل وجود دارد، اما وقتی به برنامه های مسئولان برای مهار این معضل زیست محیطی نگاه می کنیم، می بینیم که هیچ اقدام عملی خاصی برای رفع مشکل صورت نگرفته است.

سالانه میلیاردها تومان بر اثر ریزگردها و ریزگردها در تاسیسات کشاورزی، باغات و مزارع، بزرگراه ها، خطوط ریلی، جاده های شهری و روستایی، خطوط برق و مخابرات و … خسارت وارد می کند. بیماری های تنفسی هزینه های هنگفتی را متحمل می شوند.

خالی شدن شهرها به ویژه ریگان و فهرج با گسترش بیابان ها یکی دیگر از معضلات ریزگردها و طوفان های شن در کرمان است که عملا چاره ای برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است.

خسارات جدی ناشی از ریزگردها به اقتصاد جوامع محلی

معاون محیط زیست استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وقوع گرد و غبار و ریز طوفان شن در کرمان نگران کننده است و هر ساله خسارات زیادی را به همراه دارد.

سعیده رسولی افزود: بیش از پنج میلیون و 800 هزار هکتار کانون ریزگردها در استان کرمان شناسایی شده است.

وی گفت: ظهور ریزگردها در روزهای اخیر نیز متاثر از وزش بادهای 120 روزه از سیستان است که استان و به ویژه فهرج را فراگرفته است.

رسولی ادامه داد: کرمان یکی از استان های پر گرد و غبار کشور محسوب می شود که هر ساله به دلیل این پدیده خسارات مالی زیادی وارد می کند.

وی بیان کرد: این پدیده اقتصاد جوامع محلی و شهرهای درگیر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و برنامه ریزی برای کنترل وضعیت فعلی استان کرمان بسیار حائز اهمیت است.

رسولی ادامه داد: هیئت وزیران در خصوص وظایف دستگاه های مختلف برای مقابله با ریزگردها ابلاغیه ای تصویب و ابلاغ کرده است و انتظار می رود دستگاه های مختلف در این زمینه همکاری کنند.

معاون محیط زیست کرمان: این پدیده اگرچه صرفاً یک پدیده زیست محیطی به نظر می رسد، اما تأثیر مستقیمی بر اقتصاد جوامع محلی به ویژه کشاورزان دارد و یکی از اقداماتی که برای کنترل این پدیده می توان انجام داد، حفاظت از آب است. . منابع

وی از فعالیت 10 ایستگاه پایش ریز ذرات فعال در استان کرمان خبر داد و ادامه داد: اگرچه این پدیده تنها یک پدیده زیست محیطی به نظر می رسد، اما تأثیر مستقیمی بر اقتصاد جوامع محلی به ویژه کشاورزان دارد و یکی از اقداماتی است که می توان برای کنترل این پدیده حفاظت از منابع آب در نظر گرفته شده است.

مریم سلاجقه کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا مردم و مسئولان را نسبت به خطرات اقتصادی طوفان های شن و گرد و غبار آگاه کنیم.

کشاورزان بیشترین خسارت را دیده اند

وی افزود: خشکسالی از یک سو و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر بر روند کنونی اثرگذار بوده و زیان اقتصادی زیادی به کشاورزان وارد کرده است.

سلاجقه افزود: ظهور ریزگردها از دو روز پیش در استان کرمان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی کرمان: پیش بینی می کنیم تردد در جاده های استان به سمت استان های شرقی با مشکل مواجه شود، این در حالی است که وضعیت ریزگردها در شهرهای شرقی استان به مرحله بحرانی رسیده است.

وی بیان کرد: پیش بینی می کنیم سفر در محورهای استانی به سمت استان های شرقی با مشکل مواجه شود ضمن اینکه وضعیت ریزگردها در شهرستان های شرق استان به مرحله بحرانی رسیده است.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کرمان، پدیده ریزش خرما و خسارت به مزارع کشاورزی به گونه ای است که برخی کشاورزان از شرق استان مهاجرت کرده اند و حتی شن های روان مزارع و نخلستان های شرق استان را فرا گرفته است. استان.

وی مهاجرت و خالی شدن روستاها را از دیگر عوارض این پدیده دانست و افزود: رطوبت در دشت های شرقی و بیابان های کرمان به شدت کاهش یافته و این مشکل استان را با خطرات جدی مواجه کرده است.

سلاجقه ادامه داد: هوای شرق کرمان به دلیل ورود ریزگردها در وضعیت خطرناکی قرار دارد و احتمال اختلال در جاده های منطقه وجود دارد.

کارشناس هواشناسی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: غلظت آلاینده ها هم اکنون سه برابر حد استاندارد است و بیشترین آلودگی در فهرج و ریگان ثبت شده است.

وی گفت: شرق و شمال استان نیز درگیر این مشکل است و شاهراه های ارتباطی کرمان با سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با کاهش دید مواجه هستند.

مشکلات کرمان در خصوص پدیده ریزگردها همچنان ادامه دارد، زیرا عملاً هیچ برنامه مستند و موثری برای جلوگیری از ریزگردها و کنترل کانون های بیابانی وجود ندارد و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28126

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.