افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
2

سالانه 6000 پرستار بازنشسته می شوند نیاز فوری به حداقل 100000 پرستار

  • کد خبر : 220667

به گزارش بازار، قاسم ابوطالبی; یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهار داشت: نسبت پرستار به تخت در سایر کشورهای دنیا برای هر بیمارستان حداقل سه است. تخت و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر در جهان سه است. اما در کشور ما […]

به گزارش بازار، قاسم ابوطالبی; یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهار داشت: نسبت پرستار به تخت در سایر کشورهای دنیا برای هر بیمارستان حداقل سه است. تخت و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر در جهان سه است. اما در کشور ما نسبت پرستار به ازای هر تخت 0.95 و نسبت پرستار به هزار نفر 1.5 است.

وی افزود: بسیاری از کشورهایی که مقاصد مهاجرتی پرستاران ما هستند، نسبت پرستار به جمعیت بیش از 10 تا 14 نفر هستند، به عبارتی پرستاران از کشور ما به کشورهایی با نسبت 1.5 نفر به ازای هر هزار نفر مهاجرت می کنند. جمعیت آن 14 نفر است.

نایب رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: قرار بود در برنامه چهارم و پنجم توسعه 10 هزار پرستار جذب شوند که این اتفاق نیفتاد و مقرر شد در پایان برنامه ششم توسعه، نسبت پرستاران به هر تخت 2.5 خواهد بود، اما این اتفاق نیفتاد. در عین حال دولت جدید 16 هزار تخت بیمارستانی افتتاح کرده و در آستانه افتتاح 7 هزار تخت است، بنابراین باید به جذب پرستار توجه بیشتری شود زیرا در حوزه پرستاری با کمبود شدید مواجه هستیم.

یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: همچنین سالانه 6 هزار پرستار در کشور بازنشسته می شوند که نتیجه آن کمبود جدی نیروی پرستاری در بخش های بیمارستانی است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که اگر کمبود نیرو داشته باشد در موقعیت های تاریخی دچار مشکل می شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که اگر کمبود نیرو داشته باشد در شرایط تاریخی دچار مشکل می شود. وی گفت: در دوران کرونا شاهد مشکلاتی بودیم که کمبود نیرو می تواند ایجاد کند. در دوران کرونا به زور از نیروهای 89 روزه استفاده کردیم و نیروهای 89 روزه به نیروهای برنامه ریزی شده تبدیل شدند و پس از فروکش کرونا در کنار هم ماندند.

ابوطالبی با بیان اینکه کمبود پرستار هزینه های آشکار و پنهانی دارد، تصریح کرد: وی بیان کرد: هزینه های مشهود شامل خستگی شغلی و فرسودگی شغلی و مهاجرت پرستار است. بسیاری از پرستاران مشکلات معیشتی دارند و نبود اشتغال باعث مهاجرت برخی از آنها می شود. در حوزه هزینه های پنهان، ناتوانی در ارائه خدمات بهینه باعث کاهش کیفیت مراقبت های پرستاری و افزایش مرگ و میر بیماران می شود.

وی گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت این است که تعداد پرستاران را قبل از موعد مقرر افزایش دهند. اکنون 240 هزار پرستار فعال داریم، اما به حداقل 100 هزار پرستار دیگر نیاز فوری داریم.

یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به مشکلات اجرای قانون قیمت گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار داشت: قیمت گذاری خدمات پرستاری پس از 14 سال با تاکید مقام معظم رهبری و با توجه به تذکرات مقام معظم رهبری پیشنهاد و اجرا شد. با پیگیری های دولت سیزدهم، اما متاسفانه تغییر بزرگی در وضعیت معیشتی پرستاران ایجاد شد، چون در محاسبه و بازتوزیع حق الزحمه مشکلی وجود داشت و آنچه باید اجرا می شد، نتیجه نداد. تا سال 1403 تعداد 55 بسته خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد شد که کارشناسان شورای عالی بیمه آن را نپذیرفتند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=220667

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.